Prin Ordinul nr. 3384/2008, Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a aprobat procedura de restituire a sumelor reprezentand impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul de stat.
Ordinul MEF nr. 3384/2008 a fost
emis pe 17 noiembrie si a fost
publicat luni in Monitorul Oficial, Partea I nr. 782.
Conform Ordinului MEF, restituirea impozitului pe venitul realizat din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, retinut de catre biroul notarial si virat la bugetul de stat,
aferent unor tranzactii desfiintate ulterior achitarii impozitului, se face la cererea contribuabilului.
Restituirea impozitului va fi de competenta organul fiscalui in a carui raza teritoriala isi are domiciliul acesta, respectiv de catre organul fiscal competent in administrarea contribuabililor nerezidenti.
Potrivit procedurii, restituirea impozitului de catre organul fiscal competent se va face prin raportare la cotele de distribuire cuvenite bugetului de stat, stabilite de dispozitiile legale in vigoare la momentul retinerii acestuia de catre biroul notarial.
Cererea de restituire trebuie depusa in termen de 5 ani
Procedura aprobata prin Ordinul MEF nr. 3384/2008 stabileste ca cererea de restituire se depune in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Cererea de restituire va cuprinde urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele contribuabilului - persoana fizica;
b) codul numeric personal, pentru cetatenii romani sau numarul de identificare fiscala, pentru cetatenii straini;
c) domiciliul contribuabilului - persoana fizica;
d) suma si natura creantei solicitate la restituire;
e) contul bancar in care urmeaza a se vira suma de restituit si codul IBAN aferent acestuia sau mentiunea ca aceasta va fi restituita in numerar, dupa caz;
f) datele de identificare ale biroului notarial care a calculat si retinut impozitul in cauza, respectiv denumirea biroului notarial, codul de identificare fiscala si sediul.
La cererea de restituire, contribuabilul va anexa:
a) copia legalizata a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile. Pe copia acestui inscris, biroul notarial care a autentificat actul de transfer al dreptului de proprietate, va face o mentiune cu privire la cuantumul impozitului calculat si retinut, cu precizarea numarului si a datei ordinului de plata pentru trezoreria statului prin care acesta a fost virat la buget;
b) copia legalizata a actului de desfiintare cu efect retroactiv a actului de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului ori bunurilor imobile.
Cererea va fi solutionata in termen de 45 de zile. Restituirea se va efectua in numerar sau in contul bancar al solicitantului.
Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare, conform Codului fiscal
Conform articolului 77
1 din
Codul Fiscal, la transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza astfel:
a) pentru constructiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum si pentru terenurile de orice fel fara constructii, dobandite intr-un termen de pana la 3 ani inclusiv:
- 3% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv;
b) pentru imobilele descrise la lit. a), dobandite la o data mai mare de 3 ani:
- 2% pana la valoarea de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depaseste 200.000 lei inclusiv.
Impozitul nu se datoreaza in urmatoarele cazuri:
a) la dobandirea dreptului de proprietate asupra terenurilor si constructiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul legilor speciale;
b) la dobandirea dreptului de proprietate cu titlul de donatie intre rude si afini pana la gradul al III-lea inclusiv, precum si intre soti.
Pentru transmisiunea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlul de mostenire nu se datoreaza impozit, daca succesiunea este dezbatuta si finalizata in termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. In cazul nefinalizarii procedurii succesorale in termen de 2 ani, mostenitorii datoreaza un impozit de 1% calculat la valoarea masei succesorale.
Impozitul se calculeaza la valoarea declarata de parti in actul prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta valoare.
____________
Ordinul nr. 3384/2008 vi-l prezentam integral, ca fisier atasat (preluat de pe site-ul ANAF, sectiunea Legislatie)
Comentarii articol (4)