De multe ori, alegerea variantei de design pentru un website poate fi o corvoada mult prea mare pentru unii dintre noi. Experienta m-a invatat ca discutiile care pot fi provocate intre membrii unei echipe, in privinta alegerii unui “look” pentru noul website, au chiar si caderea de a stopa un proiect extrem de mare, nu doar pe cele mai mici. In fapt, majoritatea echipelor manageriale ale unui proiect online se poticnesc in fata unei astfel de incercari. De ce?
In primul rand, pentru ca designul unui website (numit deseori layout) tine foarte mult de acea farama din sufletul fiecaruia dintre noi care este responsabila de ceea ce deseori numim “gust estetic”. Apoi, pentru ca vorbim in cele mai multe cazuri de imbinarea curentelor de opinie pe care membrii unei echipe le sustin cu tarie. In al treilea rand, si acest punct de vedere ne intereseaza in acest articol, pentru ca designul unui site, ca si infatisarea unui tablou, este foarte greu de cuantificat in reguli respectabile, astfel incat contractul incheiat intre webdesigner si beneficiar sa fie unui fara interpretare.
De regula, crearea imaginii unui website ar trebui sa se realizeze sub toate aspectele. Aceeasi linie grafica trebuie urmata de toate materialele prin care se va face cunoscut acest website in fata potentialului sau public. Si printurile, si cartile de vizita, si layoutul siteului, toate ar trebui sa aiba legatura, sa para a apartine unui proiect bine inchegat. Apoi, ar trebui luate in calcul toate elementele grafice care alcatuiesc ceea ce expertii in marketing numesc “identitatea unui website”.
De unde trebuie sa pornim? De multe ori, partea semnificativa a muncii unui stapan de site, incepe din propria-i ograda. Acest lucru este echivalent cu a nu te repezi imediat spre o firma de design. Idem, este echivalent cu a nu cauta doar un pret care sa iti convina. Mai intai, trebuie stabilite acele obiective generale pe care trebuie sa le indeplineasca designul perfect.
Trebuie sa spunem de la inceput ca una dintre primele reguli ale crearii identitatii unui website este aceea ca webdesignerul trebuie sa inteleaga perfect ce doriti dumneavoastra de la creatia lui, in ideea de a va formula o propunere corecta de pret si metoda de realizare. Daca nu aveti foarte clar in minte acest lucru, ar trebui sa petreceti ceva timp cautand pe internet websiteuri care vi se par interesante. Nu spun asta in ideea de a-l indemna pe webdesigner sa copieze acel website (ati fi surprinsi sa stiti cati dintre webmasteri le cer acest lucru designerilor proprii, mai ales in Romania). Aceasta cautare ar trebui sa va permita sa observati care sunt elementele pe care le considerati acceptabile la noul dumneavoastra design de site.
Retineti prin urmare ca daca nu planuiti cu ceva timp inainte ce o sa-i cereti designerului, probabil ca o sa va simtiti dezamagit de rezultatul muncii acestuia.
#PAGEBREAK#
Juridic vorbind, iata care sunt cateva dintre elementele pe care ar trebui sa le planuiti dinainte atunci cand este vorba de contactul cu un webdesigner. Fie ca sunt integrate in contractul pe care dumneavoastra il oferiti webdesignerului, fie ca sunt introduse in contractul pe care acesta vi-l ofera inainte de a incepe munca, aceste reguli sunt obligatoriu de respectat, mai ales daca nu doriti surprize mai tarziu.
In primul rand, potrivit regulilor fiscale din Romania, webdesignerul presteaza pentru dumneavoastra un serviciu. Aceleasi reguli fiscale spun ca prestarea de servicii se realizeaza doar avand la baza un contract, in virtutea caruia partile isi indeplinesc obligatiile fiscale (plata, respectiv eliberarea unei facturi fiscale pe care, in virtutea contractului si a legii, se fundamenteaza aceasta plata). Prin urmare, executantul designului, webdesignerul deci, este obligat sa incheie un contract cu dumneavoastra.
Dumneavoastra aveti interesul sa incheiati un contract cu webdesignerul pentru ca doriti sa se stie ca siteul dumneavoastra este opera lui. De ce? Raspunsul este relativ simplu: pentru ca doriti sa aveti stabilite de la inceput regulile care sa guverneze macar aspectele de mai jos, pentru evitarea unor complicatii ulterioare.
Specificatii de design
Un contract de webdesing, care tinde spre prefectiune, trebuie sa includa neaparat specificatii tehnice si “artistice” detaliate. Este, daca vreti, reiterarea faptului ca trebuie sa va ganditi de la inceput ce reguli trebuie sa respecte designerul in munca sa. Trebuie sa spuneti ca siteul are urmatoarele sectiuni, de exemplu: prezentarea companiei, portofoliul de clienti, prezentarea serviciilor, formular de contact, etc. De asemenea, ar trebui sa-i trimiteti webdesignerului acele materiale pe care le doriti a fi incluse in noul website, pentru ca acesta sa aiba continut.
Juridic vorbind, specificatiile unui proiect de webdesign sunt tocmai acele elemente la realizarea carora se obliga executantul, deci ele trebuie sa fie cat mai complexe cu putinta. Evitati astfel posibilitatea de a ajunge la finalul proiectului in fata unei situatii de genul: “eu am cerut altceva, dar tu, executantule, nu ai inteles bine”, “nu imi place designul pentru ca eu am crezut ca o sa fie altceva”.
Apoi, retineti ca trebuie sa fie implementabil si reversul acestei situatii, in care executantul spune ca si-a facut treaba, dar specificatiile tehnice nu sunt respectate. Specificatiile va ofera, intr-adevar o proba evidenta ca nu si-a realizat obligatiile contractuale.
Obtinerea unor licente
Acest aspect este probabil cel mai neglijat in Romania. Situatiile cele mai dese au in vedere utilizarea unor anumite opere care apartin, in virtutea dreptului de autor, unor alte persoane, fizice sau juridice. Daca vreti, cazul cel mai intalnit este acela al fotografiilor incluse in designul web. De regula, nu ne intereseaza de unde provin, atata vreme cat ne place modul in care designerul le-a integrat in munca sa. Ce se poate intampla? Simplu..., peste ceva timp, siteul o sa fie online, iar dumneavoastra o sa va treziti cu o citatie de la instanta, prin care vi se comunica faptul ca ati fost actionat in judecata pentru incalcarea dreptului de autor al cuiva. Credeti-ma, va spun din proprie experienta, cazurile de acest gen sunt relativ dese in strainatate, iar in Romania au inceput sa fie din ce in ce mai vizibile, cel putin la nivelul discutiilor intre parti (nu inca la instantele de judecata).
Prin urmare, pentru a fi protejati in cazul in care acest lucru se intampla, ar trebui sa aveti in vedere includerea in contract a unor clauze care sa prevada ca executantul va folosi doar opere asupra carora detine dreptul de autor sau pe care este autorizat sa le utilizeze, in baza unei intelegeri cu adevaratul autor. O alta clauza ar trebui sa contina sanctiunea pentru neindeplinirea acestei situatii, care ar trebui sa fie obligarea executantului sa a suporta toate daunele, directe sau indirecte, precum si orice alte pretentii de natura financiara pe care le-ar avea cineva in situatia nerespectarii dreptului de autor.
Dreptul de autor
Dupa ce mai sus am vorbit despre dreptul de autor asura materialelor utilizate in design, acum vom aduce in discutie designul in sine. Sa va explic cum se poate intampla in practica: designerul x are un contract care prevede ca el este detinatorul dreptului de autor (si al tuturor celorlalte drepturi conexe) al propriilor creatii. Va realiza un design web pentru dumneavoastra si apoi, peste ceva timp, va folosi acelasi design, poate cu schimbarea unor culori sau elemente de grafica, si pentru un alt client. Nu va surade ideea ca siteul dumneavoastra sa mai aiba cateva copii undeva, in Romania sau in lume, nu?
Atunci, aveti grija sa incercati macar, sa obtineti dreptul de autor asupra tuturor materialelor realizate pentru dumenavoastra de catre designer. Daca faceti acest lucru, veti avea toate atributele conferite de aceasta pozitie, incluzand chiar dreptul de a modifica designul mai tarziu, pentru proiecte ulterioare (este, poate, cazul siteurilor surori, ale aceleiasi companii, cazul siteurilor care promoveaza diverse produse, etc.).
Nu uitati insa de sectiunea anterioara, aceea a obtinerii unor licente, pentru ca a intelegerea cu designerul in privinta dreptului de autor nu include si materialele asupra carora el nu are nici un drept (materialele proprietate a altor persoane).
#PAGEBREAK#
Alte clauze importante
Garantiile
De regula executanatul unui website trebuie sa ii garanteze beneficiarului dreptul de a folosi creatia sa fara a fi ameninta de spectrul unui eventual proces sau prejudiciu. Garantiile pot sa includa buna functionare a siteului (sunt situatii in care, datorita designului lamentabil, viteza de incarcare a unei pagini web este extrem de mare; aveti in calcul si conexiunile dial-up, unde viteza de navigare pe internet este extrem de mica, iar timpul de incarcare al unei pagini se mareste considerabil), ca executantul este proprietarul materialelor folosite in design, etc.
Orarul de predare a designului
Contractul ar trebui sa inclusa si un orar pe care partile sa il respecte, in realizarea unui website. De regula, executantul realizeaza una sau mai multe propuneri de design, din care beneficiarul isi va alege pe aceea care va fi prelucrata in final. Aceasta etapa trebuie sa se concretizeze, in contract, printr-o clauza care sa fixeze data prezentarii propunerilor.
Testarea si acceptarea
Oricat ar fi de bun, un designer profesionist trebuie sa ii ofere beneficiarului un timp de cateva zile inc are acesta sa testeze designul. De regula, aceasta testare implica o trecere in revista a detaliilor tehnice sau artistice prevazute in specificatii, a modului in care au fost acestea reflectate in creatia finala a designerului, etc.
Unele contracte, prevad finalizarea procesului de acceptare in doua feluri: beneficiarul ii spune exprez executantului ca este multumit de munca sa si ca aceasta corespunde specificatiilor prevazute in contract, sau cazul in care Beneficiarul tace, stiind ca daca nu ii comunica executantului criticile sale, intr-un termen de 3 zile, sa spunem, aceasta va echivala cu acceptarea lucrarii.
Contractele de webdesign mai pot sa includa, in functie de cunostintele sau de intentia partilor, clauze care sa reglementeze corectarea erorilor si suportul tehnic acordat ulterior beneficiarului, clauze privind terminarea contractului si reglementarea situatiei avansurilor de plata, in cazul terminarii contractului inainte de termen, clauze de confidentialitate, etc.
Dincolo de toate aceste specificatii contractuale insa, realizarea designului unui website este o munca mai grea dacat ne imaginam. Ea implica, in egala masura, cunostinte de marketing, cunostinte artistice, cunostinte de sociologie online chiar, din partea webdesignerului. De cealalta parte, din partea clientului, implica rabdare si flexibilitate, echilibru intre necesitatea limitarii costurilor si obligatia de a se prezenta in fata propriului public cu un produs de calitate, etc.
Fie ca ne place sau nu, suntem cu totii niste fiinte unice. Avem dorinte, avem asteptari, avem cunostinte si experiente diferite. Sansa de a ne placea aceleasi lucruri este extrem de mica, avand in vedere complexitatea umana. Stabiliti-va deci, de la inceput, niste prioritati, de cost, de asteptari tehnice, de cerinte artistice (pe cat pot fi acestea formulate), si nu veti intalni problemele de care am amintit eu mai sus decat la nivel teoretic.
Incheiati insa, intotdeauna, un contract. El este, la inceput, forma scrisa a unui gentleman’s agreement (desi poate este un pleonasm), dar va poate, mai apoi, salva de la situatii extrem de pagubitoare pentru dumneavoastra sau afacerea dumnavoastra.
Vom vedea in numarul viitor al revistei in ce mod, un design de website poate sa imbrace o constructie online: dezvoltarea unui website, de la designul sau la structura functionala.
Comentarii articol (0)