Comisia Europeana a lansat in decembrie 2007 un Plan de actiune european, in vederea reducerii obstacolelor ce stau in calea la mobilitatii fortei de munca.
Raportul PE, elaborat de deputatul roman Monica Maria Iacob-Ridzi -adoptat cu 540 voturi pentru, 18 impotriva si 31 abtineri - sustine initiativa Comisiei si atrage atentia asupra problemeleor existente in domeniul social, cel al asigurarilor, precum si la obstacolele administrative in ceea ce priveste mobilitatea.
Doar 2% din cetatenii UE lucreaza intr-un alt stat membru decat cel de origine. In ciuda acestui fapt, potrivit unui sondaj Eurobarometer efectuat in 2006, europenii apreciaza importanta mobilitati, 57% considerand ca are un impact pozitiv asupra integrarii europene.
"O mobilitate mai mare a muncitorilor va contribui la un grad mai mare de ocupare a fortei de munca si la reducerea somajului in Uniunea Europeana. Acest lucru trebuie sa ne preocupe foarte serios, in conditiile instalarii crizei economice in Europa si in lume. Pentru tineri, mai ales, acest raport deschide posibilitatea de a obtine locuri de munca mai multe si mai bunei", a afirmat raportoarea romana.
Planul de actiune al Comisiei atinge chestiunile principale legate de mobilitate, insa mai multe actiuni sunt de dorit in special in ceea ce priveste realizarea unei legaturi mai puternice intre sistemele educationale si piata muncii, oferind o mai buna informare in materie de mobilitate, mentinand competentele lingvistice dobandite de lucratori si familiile acestora aflati in pregatire pentru mobilitate, prin intermediul invatarii limbilor straine si, nu in ultimul rand, prin intermediul sistemelor de invatare si formare profesionala.
Garantarea dreptului la libera circulatie a tuturor cetatenilor europeni
Deputatii europeni din cadrul Comisiei pentru ocuparea fortei de munca au constatat cu ingrijorare ca unele state membre mentin restrictii pe piata muncii pentru lucratorii din noile state membre ale Uniunii Europene, chiar daca analizele economice si datele statistice nu justifica aceste restrictii si nu alimenteaza temerile cetatenilor si ale guvernelor.
De aceea se solicita Consiliului UE sa garanteze o implicare mai mare si o supraveghere mai buna din partea institutiilor europene, indeosebi a Parlamentului, in ceea ce priveste procesul de autorizare si justificare de catre statele membre a perioadelor tranzitorii ce privesc accesul pe piata muncii a cetatenilor din noile state membre, inca din primul an de la aderare.
Mobilitatea lucratorilor nu ar trebui interpretata de unii angajatori ca o oportunitate de reducere a salariilor, a securitatii sociale sau, in general, de degradare a calitatii conditiilor de munca. Statele membre ar trebui sa ia masurile necesare nu doar pentru a elimina toate formele de discriminare, ci si pentru a garanta cele mai bune conditii posibile pentru activitatile desfasurate de lucratorii migranti si de familiile acestora.
In raport se ia nota cu ingrijorare de unele initiative ale statelor membre de a modifica cadrul juridic intern in privinta imigratiei, si de a interpreta si aplica principiul liberei circulatii a fortei de munca de o maniera contrara literei si spiritului normelor europene in vigoare. Se cere renuntarea imediata la asemenea practici si incurajeaza statele membre sa instituie programe complexe de integrare a cetatenilor europeni care isi exercita dreptul la libera circulatie pe teritoriul lor, in cooperare cu statul membru de origine, acolo unde este necesar.
Recunoasterea calificarilor
Statele membre sunt indemnate sa accelereze procesul implementarii cadrului comun pentru calificari (European Qualifications Framework, EQF) deoarece lipsa unui cadru comun pentru compararea, transferul si recunoasterea calificarilor profesionale la nivel european reprezinta o bariera importanta in calea mobilitatii transfrontaliere.
Securitatea sociala
Conform raportului, Comisia ar trebui sa reduca obstacolele de natura legislativa si administrativa trebuie reduse si este nevoie de imbunatatirea in ceea ce priveste recunoasterea si acumularea drepturilor de securitate sociala si portabilitatea pensiilor. In acest sens se solicita Comisiei sa prezinte o propunere revizuita privind portabilitatea pensiilor ocupationale.
In ceea ce priveste versiunea electronica a cardului de asigurare de sanatate european, aceasta trebuie implementata, asigurand in acelasi timp protejarea corespunzatoare a datelor. Statele membre trebuie sa garanteze faptul ca datele personale nu sunt utilizate in alte scopuri decat cele legate de securitatea sociala, cu exceptia cazului in care persoana in cauza si-a dat in mod expres acordul.
Europarlamentarii solicita Comisiei sa analizeze si sa contribuie la posibilitatea de a avea in curand un card unic european care sa cuprinda totalitatea informatiilor referitoare la contributiile platite si drepturile sociale ale individului din toate statele membre in care a fost desfasurata activitatea profesionala.
Comentarii articol (0)