Ce se intampla pe piata avocaturii cand vine vorba de tsunami-ul financiar? Se constituie un capital in valoare de 40 milioane de lire sterline din banii partenerilor, se fac angajari extrem de selective sau se schimba pozitiile in topul celor mai solicitate domenii de activitate ale firmelor de avocatura.
Pe eticheta celei dintai masuri preventive luate de Clifford Chance, cea mai mare firma de avocatura din lume, scrie 40 milioane de lire sterline. Cei 400 de parteneri vor contribui fiecare cu 100.000 de lire sterline. Cu toate astea, conform directorului financiar al firmei, Stephen Purse, contributia partenerilor este doar o masura de rutina pentru a asigura lichiditatile in procesul de extindere a firmei.
In Romania, lucrurile se situeaza altfel. Discutiile care au ca subiect criza economica nu se fac
– inca – in parametri reali. Desi, in mediul economic autohton au inceput sa fie trase primele semnale de alarma, solutiile la aceasta problema nu au fost inca materializate. Totul se desfasoara pe doua nivele: nivelul opiniilor si nivelul permanentelor amanari.
Si totusi, principalele firme de avocatura din Romania privesc lucrurile cu mult pragamtism, cand vine vorba de criza financiara si de problemele suplimentare cu care clientii lor se confrunta.
„Problemele vizeaza scaderea vanzarilor precum si prelungirea termenelor de plata si recuperarea creantelor. In domeniul imobiliar si al serviciilor conexe au inceput deja proceduri de falimente. Unii clienti sunt deja angrenati in proceduri de reorganizare corporatista in scopul optimizarii stocurilor si a costurilor”, a declarat, pentru Avocatnet.ro,
Catalin Grigorescu,
managing partner la Bpv Grigorescu (
foto dreapta)
Conform unor studii, se estimeaza ca recesiunea va afecta, in special, finantele si constructiile, ceea ce va duce la o descrestere a activitatii firmelor de avocatura in domenii precum real estate, finante si achizitii, potrivit informatiilor furnizate de casa de avocatura
NNDKP.
Aceste influente se simt deja pe piata din Romania. Pe de alta parte, in Romania va creste semnificativ activitatea firmelor de avocatura in domenii precum litigiile comerciale, proceduri de insolventa, dar si in activitati de consultanta privind infrastructura, reorganizare si lichidare, aspecte de mediu sau impozite, precizeaza
NNDKP.
“2009 va fi dominat de incercarile companiilor romanesti de a depasi efectele crizei mondiale precum si de incercarile autoritatilor de a adopta la momentul oportun masuri anti-criza si de impulsionare a economiei: reduceri de taxe, facilitati fiscale, investitii in domenii care pot supravietui crizei si care au potentialul de a fi pilonii de stabilitate ai economiei”, considera la randul sau
Doru Bostina,
managing partner la Bostina & Asociatii.
Totodata,
Daniel Voicu,
managing partner la Voicu & Filipescu, identifica problemele clientilor ca fiind „dificultatile in atragerea fondurilor sau recuperarea debitelor, iar pe de alta parte, masurile de reducere a costurilor si implicatiile acestora”.
Cum va fi afectata piata avocaturii din Romania de criza financiara?
„Orice influenta a crizei financiare asupra mediului de afaceri se reflecta direct asupra pietei de avocatura. Asta se traduce in volume mai mici de lucru in anumite domenii, in principal in cele direct dependente de finantari. Totodata, este vorba de o mai mare atentie a companiilor la bugetele alocate, implicit pentru serviciile de asistenta juridica”, considera
Daniel Voicu (
foto stanga).
„La nivelul tuturor societatilor de avocati din piata, incasarile generate de anumite domenii expuse crizei se vor diminua drastic. Domeniile care ne asteptam sa inregistreze un aport mai mic la cifra de afaceri sunt: Real Estate si Constructii si Finantari. In M&A activitatea se va reduce mult si va fi in general determinata de apetitul unor investitori care vor incerca sa profite de conditiile de piata pentru a cumpara ieftin”, crede
Catalin Grigorescu.
Pe de alta parte, „piata de avocatura din Romania a avut un ritm de crestere mult mai rapid decat economia romaneasca, in conditiile in care cererea de servicii de consultanta juridica a fost foarte ridicata. Chiar si in conditii de criza economica, este de asteptat ca piata de avocatura din Romania sa creasca, in special de pe urma unor domenii „traditionale” in criza precum litigii, lichidari si falimente, preluari ostile. Piata de capital, imobiliarele, etc. au scazut dramatic pe finalul lui 2008 si nu sunt semne ca in 2009 situatia sa se schimbe. In acelasi timp, in cazul particular al Romaniei in perioada post-aderare, investitiile din fondurile europene in infrastructura, utilitati, mediu, energie regenerabila vor putea asigura dezvoltarea pietei de avocatura de business, chiar daca nu in ritmul din ultimii 3 - 4 ani”, ne spune
Doru Bostina (
foto dreapta).
Masuri preventive
In acest aspect, "Bpv Grigorescu vor fi mult mai atenti la costuri si vor face angajari extrem de selectiv", ne-a raspuns
Catalin Grigorescu.
Daniel Voicu ne spune ca firma sa de avocatura se va concentra pe domeniile care prezinta mai mult interes pentru clienti, precum consultanta fiscala si contabila, lichidare voluntara, reorganizare judiciara si faliment si extinderea departamentului de litigii.
Doru Bostina ne-a declarat ca Bostina & Asociatii vor pastra intacte tarifele practicate, va extinde serviciile si vor adauga un plus de calitate serviciilor prestate, considerand ca este dificil de stabilit o strategie in conditiile in care Romania se afla la prima criza economica a sistemului capitalist.
“Faci planuri de crestere pentru ce va fi dupa criza si iti pastrezi optimismul ca esti pe dumul cel bun”, adauga
Doru Bostina.
“Dimensiunea firmei si experienta ne ofera avantajul unei reorientari rapide catre domeniile de practica cele mai solicitate, fara a neglija restul”, a declarat, la randul sau,
Ion Nestor (
foto stanga),
managing partner al NNDKP, intr-un comunicat al firmei sale de avocatura.
„Am creat o echipa capabila sa raspunda schimbarilor care vor avea loc pe piata serviciilor juridice”, a adaugat
Ion Nestor.
Obiectivele pentru anul 2009
„Pastrarea nivelului cifrei de afaceri la nivelul celei inregistrate pentru anul 2008 (4,5 milioane EUR). Pentru a ramane competitivi este nevoie sa avem o echipa formata din specialisti motivati, fiind prevazute in acest sens investitii in programe de training orientate catre dezvoltarea si motivarea oamenilor”, ne-a spus
Daniel Voicu
„Anul 2009 va fi un an al consolidarii practicii firmei noastre si al identificarii de noi oportunitati de business, reflectate in opinia majoritatii analistilor la nivel international. Am optat pentru intarirea domeniilor in care activam pentru a profita de structura complexa a firmei noastre si de a minimiza pe cat posibil impactul crizei”, a declarat
Ion Nestor.
Avand in vedere faptul ca anul trecut, Bostina & asociatii si-au atins obiectivele de crestere, pentru anul acesta, au bugetat o crestere tot de 15-17% fata de 2008. “Este un buget conservator care ia in calcul varianta pesimista in ceea ce priveste situatia economica din Romania in ciuda unor proiecte mari pe care le avem deja asigurate”, a declarat
Doru Bostina.
Bpv Grigorescu considera ca realizarea unei cresteri de pana la 10-15% a cifrei de afaceri depinde de firma intr-o mai mica masura decat pana acum. Firma de avocatura, intentioneaza “sa consolideze practicile existente in care sa existe o expertiza deosebita si sa dezvolte domeniile cu perspective bune de crestere".
“Acest lucru presupune si atragerea talentelor necesare in sustinerea acestor obiective. Atragerea de noi talente se va face in principal prin "lateral hires" de oameni cu experienta, cu portofoliu de business propriu, si care pot contribui imediat la incasarile societatii”, ne-a raspuns
Catalin Grigorescu.
Comentarii articol (1)