Argumentele vin in contextul in care, la Camera Deputatilor, se va dezbate saptamana viitoare proiectul de lege prin care ONRC ar putea trece in subordinea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei. Proiectul de lege a fost, initial, inscris pe ordinea de saptamana aceasta.
Desi transferul registrului comertului la camerele de comert a facut obiectul mai multor initiative legislative, MJ a sustinut, in mod constant, ca nimic nu justifica transformarea statutului ONRC, argumentele prezentate fiind atat de nelegalitate, cat si de absenta a oportunitatii masurii.
Implementarea normelor comunitare
Conform MJ, aplicarea normelor comunitare privind dreptul societatilor comerciale se afla in responsabilitatea directa a acestuia.
Majoritatea prevederilor directivelor si regulamentelor comunitare in domeniu sunt puse in practica prin Oficiul National al Registrul Comertului. Normele europene nu stabilesc modul de organizare a registrului, dar institutia care controleaza aceasta structura trebuie sa isi asume angajamente si sa raspunda efectiv pentru aplicarea conforma a acquis-ului comunitar.
Argumente legate de coerenta sistemului legislativ
MJ considera ca masura legislativa a transformarii statutului ONRC are un impact semnificativ asupra altor norme interne, avand in vedere ca cele doua camere ale Parlamentului au adoptat o serie de acte normative reformatoare, cu o influenta semnificativa asupra mediului de afaceri, dar a caror aplicare depinde de modul de functionare al ONRC.
Legea insolventei (falimentului) a creat un instrument nou de citare in procedura insolventei, Buletinul procedurilor de insolventa, instrument ce s-a dovedit viabil potrivit MJ, reducand substantial durata proceselor de aceasta natura.
Conform MJ, camerele de comert nu au un interes direct in organizarea acestei activitati complexe, motiv pentru care in initiativa legislativa nu se face vorbire de Buletin. "In aceste conditii, un mecanism ce si-a probat utilitatea este, in mod implicit, abandonat, cel putin temporar, pana la identificarea de catre autoritatile statului a unei alte surse de finantare", sustine MJ.
Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale prevede atributii ale registrului comertului in tinerea evidentei comerciantilor care au savarsit infractiunea de evaziune fiscala. Acest rol, similar cazierului judiciar, dar cu competente limitate la anumite infractiuni, nu poate fi dat unei entitati ce nu are atributii de autoritate publica.
Codul de procedura penala cuprinde o serie de dispozitii ce precizeaza rolul registrului comertului in asigurarea publicitatii anumitor categorii de hotarari de condamnare a persoanelor fizice (ce vizeaza administratorii, cenzorii, asociatii societatilor comerciale) si a hotararilor de condamnare a persoanelor juridice.
Legea nr.359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevad un mecanism de autorizare, care functioneaza pe principiul colaborarii institutiilor statului abilitate in anumite domenii ce fac obiectul autorizarii (sanitar-veterinar, incendii etc). MJ sustine ca interventia unei entitati ce nu detine atributul autoritatii publice poate crea dificultati in derularea acestei proceduri.
Deficiente ale textului propunerii legislative
MJ mai considera ca preluarea de catre camerele de comert a atributiilor de registru al comertului are semnificatia unei concesionari directe de servicii publice, textul fiind in contradictie cu prevederile art. 136 alin. (4) din Constitutie.
La nivelul legislatiei actuale, masuri normative care sa aiba ca efect atribuirea directa a unui serviciu public sunt contrare principiilor stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoasterea reciproca, transparenta, proportionalitatea, eficienta utilizarii fondurilor publice, asumarea raspunderii.
Articolul 51 din Legea nr.26/1990, introdus prin Legea nr. 441/2006, transpune in dreptul romanesc Directiva 2003/58/CE1, instrument prin care a fost instituita obligatia statelor membre de a crea cadrul legal si institutional pentru inregistrarea electronica a cererilor de inmatriculare si a cererilor de inregistrare de mentiuni in registrul comertului.
Proiectul propune eliminarea alineatelor (2)-(5), care descriu procedura de inregistrare electronica. MJ subliniaza ca o astfel de masura contravine directivei comunitare si sunt de natura de anula progresele realizate deja, in contextul in care sistemul de formulare electronice inteligente se afla deja la dispozitia comerciantilor, fiind implementat la nivelul tuturor oficiilor registrului comertului.
Argumente de drept comparat
Ca urmare unei analize efectuate asupra sistemelor a 36 tari (membre si non-membre UE ), MJ a constatat ca toate acestea mentin un control public asupra Registrului, cu intensitati diferite:
-17 tari (Austria, Cehia, Estonia, Franta, Germania, Gibraltar, Grecia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Mali, Maroc, Slovenia, Polonia, Romania, Spania, Ungaria) - in subordinea Ministerului Justitiei sau a tribunalelor;
-17 tari (Algeria, Anglia - tara Galilor, Australia, Belgia, Canada - Yukon, Cipru, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Irlanda, Jersey, Malta, Republica Moldova, Monaco, Norvegia, Suedia) – in subordinea altui minister, de preferinta al economiei sau finantelor;
-2 tari (Italia si Olanda) - tinut de Camerele de comert, dar in Italia Camerele de comert sunt institutii publice in cadrul administratiei publice locale, iar in Olanda camerele de comert se afla sub controlul Ministerului Afacerilor Comerciale, care ii si aproba bugetul de venituri si cheltuieli.
________
Nota Avocatnet.ro:
- Argumentele aduse de Ministerul Justitiei vi le prezentam integral, ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)