Art. I. Constituþia României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.233 din 21 noiembrie 1991, aprobatã prin referendumul naþional din 8 decembrie 1991, se modificã ºi se completeazã astfel:
1. Articolul 1. se modificã ºi se completeazã astfel:
Alineatul (3) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„ (3) România este stat de drept, democratic ºi social, în care demnitatea omului, drepturile ºi libertãþile cetãþenilor, libera dezvoltare a personalitãþii umane, dreptatea ºi pluralismul politic reprezintã valori supreme în spiritul tradiþiilor democratice ale poporului român ºi idealurilor Revoluþiei din decembrie 1989, ºi sunt garantate”.
Dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, (4) ºi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Statul se organizeazã potrivit principiului separaþiei ºi echilibrului puterilor - legislativã, executivã ºi judecãtoreascã - în cadrul democraþiei constituþionale.
(5) În România, respectarea Constituþiei, a supremaþiei sale ºi a legilor este obligatorie".
2. Alineatul (1) al articolului 2 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Suveranitatea naþionalã aparþine poporului român, care o exercitã prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice ºi corecte, precum ºi prin referendum."
3. Alineatul (1) al articolului 4 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Statul are ca fundament unitatea poporului român ºi solidaritatea cetãþenilor sãi."
4. Articolul 9 se modificã astfel:
Denumirea articolului va fi: "Sindicatele, patronatele ºi asociaþiile profesionale"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 9
Sindicatele, patronatele ºi asociaþiile profesionale se constituie ºi îºi desfãºoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiþiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor ºi la promovarea intereselor profesionale, economice ºi sociale ale membrilor lor."
5. La articolul 11, se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care un tratat la care România urmeazã sã devinã parte cuprinde dispoziþii contrare Constituþiei, ratificarea lui poate avea loc numai dupã revizuirea Constituþiei."
6. Alineatul (2) al articolului 15 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„ (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepþia legii penale sau contravenþionale mai favorabile”
7. Articolul 16 se modificã ºi se completeazã astfel:
Alineatul (3) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Funcþiile ºi demnitãþile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiþiile legii, de persoanele care au cetãþenia românã ºi domiciliul în þarã. Statul român garanteazã egalitatea de ºanse între femei ºi bãrbaþi pentru ocuparea acestor funcþii ºi demnitãþi."
Dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, (4), cu urmãtorul cuprins:
„(4) În condiþiile aderãrii României la Uniunea Europeanã, cetãþenii Uniunii care îndeplinesc cerinþele legii organice au dreptul de a alege ºi de a fi aleºi în autoritãþile administraþiei publice locale”.
8. Dupã alineatul (1) al articolului 19 se introduce un nou alineat, (1’), cu urmãtorul cuprins:
„ (1’) Prin derogare de la prevederile alineatului (1), cetãþenii români pot fi extrãdaþi în baza convenþiilor internaþionale la care România este parte, în condiþiile legii ºi pe bazã de reciprocitate”.
9. Alineatul (2) al articolului 20 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(2) Dacã existã neconcordanþe între pactele ºi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, ºi legile interne, au prioritate reglementãrile internaþionale, cu excepþia cazului în care Constituþia sau legile interne conþin dispoziþii mai favorabile.”
10. La articolul
21 se introduc douã noi alineate, (3) ºi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pãrþile au
dreptul la un proces echitabil ºi la soluþionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.
(4) Jurisdicþiile
speciale administrative sunt facultative ºi gratuite."
11. Articolul 23
se modificã ºi se completeazã astfel:
Alineatul (4) se
modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Arestarea
preventivã se dispune de judecãtor ºi numai în cursul procesului penal."
Dupã alineatul
(4) se introduc trei noi alineate, (4’),
(4”) ºi (4’” )
cu urmãtorul cuprins:
„
(4’) În cursul
urmãririi penale, arestarea preventivã se poate dispune pentru cel mult 30 de
zile ºi se poate prelungi cu câte cel mult 30 de zile, fãrã ca durata totalã sã
depãºeascã un termen rezonabil, ºi nu mai mult de 180 de zile.
(4’” ) Încheierile instanþei privind mãsura arestãrii preventive sunt supuse cãilor de atac prevãzute de lege."
Alineatul (6) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Punerea în libertate a celui reþinut sau arestat este obligatorie, dacã motivele acestor mãsuri au dispãrut, precum ºi în alte situaþii prevãzute de lege."
Dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat (9’) cu urmãtorul cuprins:
„(9’) Sancþiunea privativã de libertate nu poate fi decât de naturã penalã”.
12. Articolul 27 se modificã astfel:
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
„ (2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege pentru urmãtoarele situaþii:
a. executarea unui mandat de arestare sau a unei hotãrâri judecãtoreºti;
b. înlãturarea unei primejdii privind viaþa, integritatea fizicã sau bunurile unei persoane;
c. apãrarea securitãþii naþionale sau a ordinii publice;
d. prevenirea rãspândirii unei epidemii.”
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Percheziþia se dispune de judecãtor ºi se efectueazã în condiþiile ºi în formele prevãzute de lege."
Alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
„(4) Percheziþiile în timpul nopþii sunt interzise, în afarã de cazul infracþiunilor flagrante.”
13. Alineatul (3) al articolului 31 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„ (3) Dreptul la informaþie nu trebuie sã prejudicieze mãsurile de protecþie a tinerilor sau securitatea naþionalã”
14. Articolul 32 se modificã astfel:
Alineatul (4) va avea urmãtorul cuprins:
„(4) Învãþãmântul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordã burse sociale de studii copiilor ºi tinerilor proveniþi din familii defavorizate ºi celor instituþionalizaþi, în condiþiile legii”.
Alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Învãþãmântul de toate gradele se desfãºoarã în unitãþi de stat, particulare ºi confesionale, în condiþiile legii."
15. Dupã articolul 32 se introduce un nou articol, 32’, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: „Accesul la culturã”
Cuprinsul articolului va fi:
„Articolul 32’
(1) Accesul la culturã este garantat, în condiþiile legii.
(2) Libertatea persoanei de a-ºi dezvolta spiritualitatea ºi de a accede la valorile culturii naþionale ºi universale nu poate fi îngrãditã.
(3) Statul trebuie sã asigure pãstrarea identitãþii spirituale, sprijinirea culturii naþionale, stimularea artelor, protejarea ºi conservarea moºtenirii culturale, dezvoltarea creativitãþii contemporane, promovarea valorilor culturale ºi aristice ale României în lume"
16. Dupã articolul 33 se introduce un nou articol, 33’, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Dreptul la mediu sãnãtos"
Cuprinsul articolului va fi:
„Articolul 33’
(1) Statul recunoaºte dreptul oricãrei persoane la un mediu înconjurãtor sãnãtos ºi echilibrat ecologic.
(2) Statul asigurã cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept
(3) Persoanele fizice ºi juridice au îndatorirea de a proteja ºi ameliora mediul înconjurãtor “
17. Alineatul 2 al Articolului 35 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins :
"(2) Candidaþii trebuie sã fi împlinit, pânã în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puþin 23 de ani pentru a fi aleºi în Camera Deputaþilor sau în organele administraþiei publice locale, vârsta de cel puþin 33 de ani pentru a fi aleºi în Senat ºi vârsta de cel puþin 35 de ani pentru a fi aleºi în funcþia de preºedinte al României."
18. Dupã articolul 35 se introduce un nou articol, 35¹, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Dreptul de a fi ales în Parlamentul European”.
Cuprinsul articolului va fi:
„Articolul 35¹
În condiþiile aderãrii României la Uniunea Europeanã, cetãþenii români au dreptul de a alege ºi de a fi aleºi în Parlamentul European.”
19. Alineatul (1) al articolului 37 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(1) Cetãþenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate ºi în alte forme de asociere.”
20. Alineatele (1) ºi (2) ale articolului 38 se modificã ºi vor avea urmãtorul cuprins:
,,(1) Dreptul la muncã nu poate fi îngrãdit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaþiei, precum ºi a locului de muncã este liberã.
(2) Salariaþii au dreptul la mãsuri de protecþie socialã. Acestea privesc securitatea, sãnãtatea salariaþilor, regimul de muncã al femeilor ºi al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe þarã, repausul sãptãmânal, concediul de odihnã plãtit, prestarea muncii în condiþii deosebite sau speciale, formarea profesionalã, precum ºi alte situaþii specifice, stabilite prin lege”.
21. La alineatul (2) al articolului 39, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
,,a) activitãþile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare precum ºi cele desfãºurate, potrivit legii, în locul acestora, din motive religioase sau de conºtiinþã;”
22. Articolul 41 se modificã ºi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: ,,Dreptul de proprietate privatã”
Alineatul (2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Proprietatea privatã este garantatã ºi ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetãþenii strãini ºi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privatã asupra terenurilor numai în condiþiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeanã ºi din alte tratate internaþionale la care România este parte, pe bazã de reciprocitate, în condiþiile prevãzute prin legea organicã, precum ºi prin moºtenire legalã."
Dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, (3’), cu urmãtorul cuprins:
"(3’) Sunt interzise naþionalizarea sau orice alte mãsuri de trecere silitã în proprietate publicã a unor bunuri pe baza apartenenþei sociale, apartenenþei etnice, religioase, politice sau de altã naturã discriminatorie a titularilor."
23. Dupã articolul 41 se introduce un nou articol, 41’, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Libertatea economicã”
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 41’
Accesul liber al persoanelor la o activitate economicã, liberã iniþiativã ºi exercitarea acestora în condiþiile legii sunt garantate”.
24. Alineatul (2) al articolului 43 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(2) Cetãþenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenþã medicalã în unitãþile sanitare de stat, la ajutor de ºomaj ºi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege. Cetãþenii au dreptul ºi la mãsuri de asistenþã socialã potrivit legii.”
25. Alineatul (2) al articolului 45 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(2) Statul acordã alocaþii pentru copii ºi ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protecþie socialã a copiilor ºi a tinerilor se stabilesc prin lege.”
26. Articolul 46 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Protecþia persoanelor cu handicap.”
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 46
Persoanele cu handicap se bucurã de protecþie specialã. Statul asigurã realizarea unei politici naþionale de egalitate a ºanselor, de prevenire ºi de tratament ale handicapului, în vederea participãrii efective a persoanelor cu handicap în viaþa comunitãþii, respectând drepturile ºi îndatoririle ce revin pãrinþilor ºi tutorilor”.
27. Articolul 48 se modificã astfel:
Alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Persoana vãtãmatã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim, de o autoritate publicã, printr-un act administrativ sau prin nesoluþionarea în termenul legal a unei cereri, este îndreptãþitã sã obþinã recunoaºterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului ºi repararea pagubei.”
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
,,(3) Statul rãspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Rãspunderea statului este stabilitã în condiþiile legii ºi nu înlãturã rãspunderea magistraþilor care ºi-au exercitat funcþia cu rea credinþã sau gravã neglijenþã."
28. Articolul 49 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,Articolul 49
(1) Exerciþiul unor drepturi sau a unor libertãþi poate fi restrâns numai prin lege ºi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea securitãþii naþionale, a ordinii, a sãnãtãþii ori a moralei publice, a drepturilor ºi a libertãþilor cetãþenilor; desfãºurarea instrucþiei penale; prevenirea consecinþelor unei calamitãþi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusã numai dacã este necesarã într-o societate democraticã. Mãsura trebuie sã fie proporþionalã cu situaþia care a determinat-o, sã fie aplicatã în mod nediscriminatoriu ºi fãrã a aduce atingere existenþei dreptului sau a libertãþii."
29. Articolul 51 se abrogã.
30. Articolul 52 se modificã astfel:
Alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Condiþiile privind îndeplinirea îndatoririlor militare se stabilesc prin lege organicã."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
,,(3) Cetãþenii pot fi încorporaþi de la vârsta de 20 de ani ºi pânã la vârsta de 35 de ani, cu excepþia voluntarilor, în condiþiile legii organice.”
31. Articolul 55 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Articolul 55
(1) Avocatul Poporului este numit pe o duratã de 5 ani pentru apãrarea drepturilor ºi libertãþilor persoanelor fizice. Adjuncþii Avocatului Poporului sunt specializaþi pe domenii de activitate.
(2) Avocatul Poporului ºi adjuncþii sãi nu pot îndeplini nici o altã funcþie publicã sau privatã, cu excepþia funcþiilor didactice din învãþãmântul superior.
(3) Organizarea ºi funcþionarea instituþiei Avocatul Poporului se stabilesc prin lege organicã."
32. Alineatul (1) al articolului 60 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(1) Camera Deputaþilor ºi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani care se prelungeºte de drept în stare de mobilizare, de rãzboi, de asediu sau de urgenþã, pânã la încetarea acestora.”
33. Articolul 62 se modificã ºi se completeazã astfel:
Denumirea articolului va fi: "ªedinþele Camerelor"
Alineatul (1) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Camera Deputaþilor ºi Senatul lucreazã în ºedinþe separate."
Partea introductivã a alineatului (2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Camerele îºi desfãºoarã lucrãrile ºi în ºedinþe comune, potrivit unui regulament adoptat cu votul majoritãþii deputaþilor ºi senatorilor, pentru:"
Litera f), a alineatului 2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"f) aprobarea strategiei naþionale de apãrare a þãrii;”
Dupã litera f) a alineatului 2) se introduce o nouã literã, f’), cu urmãtorul cuprins:
f’) examinarea rapoartelor Consiliului Suprem de Apãrare a Þãrii;
Litera g), a alineatului 2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,g) numirea, la propunerea Preºedintelui României, a directorilor serviciilor de informaþii ºi exercitarea controlului asupra activitãþii acestor servicii; “
Dupã litera g) a alineatului 2) se introduc douã noi litere, g’) ºi g”), cu urmãtorul cuprins:
,,g’) numirea Avocatului Poporului;
g”) stabilirea statutului deputaþilor ºi al senatorilor, stabilirea indemnizaþiei ºi a celorlalte drepturi ale acestora;
34. Alineatul (1) al articolului 67 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Deputaþii ºi senatorii intrã în exerciþiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiþia validãrii alegerii ºi a depunerii jurãmântului. Jurãmântul se stabileºte prin lege organicã."
35. Articolul 69 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,Articolul 69
(1) Deputaþii ºi senatorii nu pot fi traºi la rãspundere juridicã pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
(2) Deputaþii ºi senatorii pot fi urmãriþi ºi trimiºi în judecatã penalã pentru fapte care nu au legãturã cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziþionaþi, reþinuþi sau arestaþi fãrã încuviinþarea Camerei din care fac parte, dupã ascultarea lor. Urmãrirea ºi trimiterea în judecatã penalã se pot face numai de cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie. Competenþa de judecatã aparþine Înaltei Curþi de Casaþie ºi Justiþie.
(3) În caz de infracþiune flagrantã, deputaþii sau senatorii pot fi reþinuþi ºi supuºi percheziþiei. Ministrul justiþiei îl va informa neîntârziat pe preºedintele Camerei asupra reþinerii ºi a percheziþiei. În cazul în care Camera sesizatã constatã cã nu existã temei pentru reþinere, va dispune imediat revocarea acestei mãsuri.”
36. Articolul 70 se abrogã.
37. Articolul 71 se abrogã.
38. Alineatul (3) al articolului 72 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Prin lege organicã se reglementeazã:
a) sistemul electoral; organizarea ºi funcþionarea Autoritãþii Electorale Permanente;
b) organizarea, funcþionarea ºi finanþarea partidelor politice;
c) statutul deputaþilor ºi al senatorilor, stabilirea indemnizaþiei ºi a celorlalte drepturi ale acestora;
d) organizarea ºi desfãºurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului ºi a Consiliului Suprem de Apãrare a Þãrii;
f) regimul stãrii de mobilizare parþialã sau totalã a forþelor armate ºi a stãrii de rãzboi;
g) regimul stãrii de asediu ºi al stãrii de urgenþã;
h) infracþiunile, pedepsele ºi regimul executãrii acestora;
i) acordarea amnistiei sau a graþierii colective;
j) statutul funcþionarilor publici;
k) contenciosul administrativ;
l) organizarea ºi funcþionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanþelor judecãtoreºti, a Ministerului Public ºi a Curþii de Conturi;
m) regimul juridic general al proprietãþii ºi al moºtenirii;
n) organizarea generalã a învãþãmântului;
o) organizarea administraþiei publice locale, a teritoriului, precum ºi regimul general privind autonomia localã;
p) regimul general privind raporturile de muncã, sindicatele, patronatele ºi protecþia socialã;
r) statutul minoritãþilor naþionale din România;
s) regimul general al cultelor;
t) celelalte domenii pentru care, în Constituþie, se prevede adoptarea de legi organice."
39. Articolul 73 se modificã astfel:
Alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Iniþiativa legislativã aparþine, dupã caz, Guvernului, deputaþilor, senatorilor sau unui numãr de cel puþin 100.000 de cetãþeni cu drept de vot. Cetãþenii care îºi manifestã dreptul la iniþiativa legislativã trebuie sã provinã din cel puþin un sfert din judeþele þãrii, iar în fiecare din aceste judeþe respectiv în municipiul Bucureºti, trebuie sã fie înregistrate cel puþin 5.000 de semnãturi în sprijinul acestei iniþiative."
Alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Guvernul îºi exercitã iniþiativa legislativã prin transmiterea proiectului de lege cãtre Camera competentã sã îl adopte, ca primã Camerã sesizatã."
Alineatul (5) va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente sã le adopte ca primã Camerã sesizatã."
40. Dupã articolul 73 se introduce un nou articol, 73’, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Sesizarea Camerelor"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 73’
(1) Se supun spre dezbatere ºi adoptare Camerei Deputaþilor, ca primã Camerã sesizatã, proiectele de legi ºi propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internaþionale ºi a mãsurilor legislative ce rezultã din aplicarea acestor tratate sau acorduri, precum ºi proiectele legilor organice prevãzute la art.31 alin.(5), art.37 alin.(3), art.52 alin.(2), art.55 alin.(3), art.72 alin.(3) lit.e), k), l), n) ºi o), art.79 alin.(2), art.101 alin.(3), art.104 alin.(2), art.116 alin.(3), art.117 alin.(2) ºi (3), art. 119 alin.(2), art. 125 alin.(4) ºi (5) ºi art.140 alin.(4). Celelalte proiecte de lege sau propuneri legislative se supun dezbaterii ºi adoptãrii, ca primã Camerã sesizatã, Senatului.
(2) Prima Camerã sesizatã se pronunþã în termen de 45 de zile. Pentru coduri ºi alte legi de complexitate deosebitã, termenul este de 60 de zile. În cazul depãºirii acestor termene se considerã cã proiectul de lege sau propunerea legislativã a fost adoptatã.
(3) Dupã adoptare sau respingere de cãtre prima Camerã sesizatã, proiectul sau propunerea legislativã se trimite, celeilalte Camere, care va decide definitiv.
(4) În cazul în care prima camerã sesizatã adoptã o prevedere care potrivit alineatului (1), intrã în competenþa sa decizionalã, prevederea este definitiv adoptatã dacã ºi cea de a doua Camerã este de acord. În caz contrar, numai pentru prevederea respectivã, legea se întoarce la prima Camerã sesizatã, care va decide definitiv în procedurã de urgenþã.
(5) Dispoziþiile alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplicã în mod corespunzãtor ºi în cazul în care Camera decizionalã adoptã o prevedere pentru care competenþa decizionalã aparþine primei Camere.”
41. Articolul 75 se abrogã.
42. Articolul 76 se abrogã.
43. Articolul 78 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
“Articolul 78
Legea se publicã în Monitorul Oficial al României ºi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei."
44. Alineatul (1) al articolului 83 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(1) Mandatul Preºedintelui României este de 5 ani ºi se exercitã de la data depunerii jurãmântului”
45. Articolul 84 se modificã astfel:
Alineatul (2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(2) Preºedintele României se bucurã de imunitate. Prevederile articolului 69, alineatul (1) se aplicã în mod corespunzãtor”.
Alineatul (3) se abrogã.
46. La articolul 85 se introduce un nou alineat, (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã prin propunerea de remaniere se schimbã structura sau compoziþia politicã a Guvernului, Preºedintele României va putea exercita atribuþia prevãzutã la alin. (2) numai pe baza aprobãrii Parlamentului, acordatã la propunerea primului-ministru."
47. Alineatul (3) al articolului 89 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Preºedintelui României ºi nici în timpul stãrii de mobilizare, de rãzboi, de asediu sau de urgenþã.”
48. Alineatul (1) al articolului 91 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Preºedintele încheie tratate internaþionale în numele României, negociate de Guvern, ºi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate ºi acorduri internaþionale se încheie, se aprobã sau se ratificã potrivit procedurii stabilite prin lege."
49. Dupã alineatul (3) al articolului 92 se introduce un nou alineat, (4), cu urmãtorul cuprins:
,,(4) În caz de mobilizare sau de rãzboi Parlamentul îºi continuã activitatea pe toatã durata acestor stãri, iar dacã nu se aflã în sesiune, se convoacã de drept în 24 de ore de la declararea lor.”
50. Alineatul (1) al articolului 93 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
,,(1) Preºedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenþã în întreaga þarã ori în unele unitãþi administrativ teritoriale ºi solicitã Parlamentului încuviinþarea mãsurii adoptate în cel mult cinci zile de la luarea acesteia.”
51. Dupã articolul 95 se introduce un nou articol, 95’, cu urmãtorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: "Punerea sub acuzare"
Cuprinsul articolului va fi:
"Articolul 95’
(1) Camera Deputaþilor ºi Senatul, în ºedinþã comunã, cu votul a cel puþin douã treimi din numãrul deputaþilor ºi senatorilor, pot hotãrî punerea sub acuzare a Preºedintelui României pentru înaltã trãdare.
(2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi iniþiatã de majoritatea deputaþilor ºi senatorilor ºi se aduce, neîntârziat, la cunoºtinþa Preºedintelui României pentru a putea da explicaþii cu privire la faptele ce i se imputã.
(3)
Comentarii articol (0)