Fondurile de pensii ocupaþionale se constituie din contribuþii plãtite
periodic, atât de angajat, cât ºi de angajator. Acestea vor fi administrate
de bãnci, societãþi de asigurare, societãþi de servicii financiare sau
societãþi de administrare a investiþiilor, care au un capital social de
minim 10 milioane de Euro ºi care au obþinut de la Comisia de Supraveghere a
Asigurãrilor avizul pentru extinderea activitãþii în acest domeniu.
Proiectul de lege propune ca atât angajatorul, cât ºi salariatul sã
beneficieze de deducerea fiscalã a contribuþiilor la aceste fonduri de
pensii. Contribuþiile se stabilesc conform regulilor aprobate de Comisia de
Supraveghere a Asigurãrilor ºi se vireazã odatã cu contribuþiile de
asigurãri sociale obligatorii. Nivelul contribuþiei participantului nu este
plafonat ºi se deduce în limita a 200 euro pe an din venitul salarial brut
al acestuia (în completarea deducerii contribuþiilor de asigurãri sociale
datorate potrivit legii). Cheltuielile angajatorului cu contribuþiile
datorate la fondul de pensii ocupaþionale în sumã de pânã la 200 euro pe an
pentru fiecare participant sunt deductibile la calculul profitului
impozabil.
Contribuþiile se gestioneazã în conturi individuale ºi sunt proprietatea
exclusivã a participantului; ele nu pot fi executate silit, cesionate sau
gajate. Angajatorul nu-ºi poate anula obligaþia de platã fãrã acordul scris
al participantului.
Dreptul la pensia ocupaþionalã se deschide, la cererea participantului,
în urmãtoarele condiþii:
a) vârsta de pensionare prevãzutã în Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii ºi alte drepturi de asigurãri sociale;
b) dacã au fost plãtite minimum 60 de contribuþii lunare;
c) suma din contul participantului este suficientã pentru obþinerea pensiei
minime (stabilitã prin norme ale Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor).
Nu pot constitui acest sistem instituþiile care au obligaþii neachitate
faþã de bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele
locale, bugetul asigurãrilor pentru ºomaj ºi bugetul Fondului naþional unic
de asigurãri sociale de sãnãtate, la furnizorii de energie ºi combustibil de
orice formã.
Relaþia dintre participanþi ºi administratorul fondului este reglementatã
de contractul de administrare semnat de Consiliul de Coordonare, în
calitatea sa de reprezentant al tuturor participanþilor la acel fond ºi ales
dintre ei. Fondul se constituie numai dacã existã minim 100 de participanþi.
Administratorul investeºte sumele din fond pe criterii prudenþiale în
scopul maximizãrii profitului prin diversificarea investiþiilor ºi
diminuarea riscului. Sunt stabilite categoriile de investiþii permise ºi
limitele lor: depozite la bãnci comerciale, titluri de stat, valori
mobiliare emise de autoritãþile administraþiei publice locale, valori
mobiliare emise de alte state sau de organisme strãine non-guvernamentale
cotate la burse de valori autorizate care îndeplinesc cerinþe de rating etc.
Proiectul conþine atât prevederi referitoare la posibilitatea de
investire a sumelor în afara graniþelor (maximum 25% din valoarea totalã a
activelor fondului), cât ºi restricþii de investire în active necotate sau
tranzacþionate pe pieþe neorganizate. Astfel, administratorul nu poate
investi în:
a) active care nu pot fi înstrãinate prin lege;
b) acþiuni, obligaþiuni ºi alte valori mobiliare emise de acþionarii
administratorului;
c) acþiuni, obligaþiuni ºi alte valori mobiliare emise de administrator;
d) acþiuni, obligaþiuni ºi alte valori mobiliare emise de angajator;
e) acþiuni, obligaþiuni ºi alte valori mobiliare emise de sindicat;
f) acþiuni, obligaþiuni ºi alte valori mobiliare emise de depozitar;
Sunt interzise plasamentele efectuate în obiecte cu valoare incertã, cum
ar fi opere de artã, antichitãþi sau autovehicule. Administratorul este
obligat sã furnizeze anual informaþii corecte ºi complete despre activitatea
desfãºuratã în anul precedent. De asemenea, el este obligat sã informeze
participanþii, în mod individual, despre situaþia fiecãrui cont.
Pentru a asigura funcþionarea corectã mecanismului, proiectul include un
set de interdicþii ºi sancþiuni. Încãlcarea prevederilor stipulate în
proiectul de lege atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenþionalã sau
penalã, dupã caz. Astfel:
- este interzisã oferirea de beneficii colaterale unei persoane, cu scopul
de a o convinge sã adere sau sã rãmânã participant la o schemã facultativã
de pensii.
- este interzisã oferirea de beneficii colaterale unui angajator, sau
sindicat sau unor persoane afiliate lor, cu scopul de a-l recompensa sau de
a-l determina sã convingã sau sã solicite angajaþilor sãi sã adere la un
anumit fond.
Administratorilor, depozitarilor, angajatorilor ºi persoanelor afiliate
lor le este interzis:
a) sã transmitã informaþii false, înºelãtoare sau care pot crea o impresie
falsã, sã emitã pretenþii sau sã facã afirmaþii, prin publicitate, sau în
informaþiile scrise care sunt distribuite participanþilor sau potenþialilor
participanþi, despre un fond sau administratorul acestuia;
b) sã facã în faþa participanþilor sau potenþialilor participanþi afirmaþii
sau previziuni despre evoluþia investiþiilor unui fond altfel decât în forma
ºi modul prevãzute în normele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor .
Administratorul, angajatorul sau depozitarul rãspund faþã de participanþi
de neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a obligaþiilor care le
revin, cu excepþia cazului fortuit sau forþei majore.
Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor retrage avizul administratorului
dacã constatã:
a) administrarea sau modificarea neautorizatã a unui fond
b) furnizarea unui tip de pensie ocupaþionale neautorizatã.
Contravenþiile se constatã ºi sancþiunile se aplicã de cãtre Comisia de
Supraveghere a Asigurãrilor. Nivelul amenzilor pentru contravenþii variazã
de la 5 000 000 de lei la 100 000 000 de lei, dar se actualizeazã prin norme
ale Comisiei.
Proiectul de Lege intrã în vigoare la un an de la publicarea sa în
Monitorul Oficial al României.
Comentarii articol (0)