Ordonanta de urgenta a Guvernului care stabileste prelungirea perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj a fost publicata miercuri, in Monitorul Oficial. OUG prevede si scutirea de la plata contributiilor sociale si a impozitului pe venit a indemnizatiilor pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, adoptata in sedinta Executivului din 18 martie 2009, a fost
publicata miercuri, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 186.
OUG nr. 28/2009 prevede
prelungirea cu 3 luni a perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj. Astfel, persoanele ale caror raporturi de munca sau de serviciu inceteaza dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2009, vor beneficia de o prelungire cu 3 luni a perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj.
De asemenea, pentru somerii care beneficiaza deja de indemnizatie de somaj, perioada de acordare se prelungeste cu 3 luni, de la data pana la care a fost stabilit dreptul respectiv.
In prezent, conform alineatului 1 al articolului 39 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, indemnizatia de somaj se acorda somerilor, pe perioade stabilite diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, dupa cum urmeaza:
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an;
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 5 ani;
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
Somajul tehnic, scutit de CAS si impozit pe venit
OUG nr. 28/2009 mai prevede si scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate atat de angajatori cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, pentru o perioada de pana la 3 luni. Aceasta
masura nu va afecta, insa, calitatea de asigurati a salariatilor .
Totodata, indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, de care beneficiaza salariatii pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, nu va fi inclusa in veniturile salariale si nu va fi impozabila, pentru o perioada de cel mult 3 luni in anul 2009.
Pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 76/2002 si de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se va utiliza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
In sensul actului normativ al Guvernului, prin sintagma "
contributii de asigurari sociale" se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Comitete sectoriale, pentru fiecare ramura de activitate
OUG nr. 28/2009 reglementeaza si constituirea Comitetelor sectoriale, care vor avea personalitate juridica si vor fi organizate la nivelul ramurilor de activitate definite prin Contractul Colectiv de Munca Unic la nivel national in vigoare.
Potrivit Guvernului, implementarea acestor prevederi va conduce la crearea cadrului partenerial institutional necesar elaborarii si actualizarii Cadrului National al Calificarilor, cu implicatii directe asupra calitatii formarii profesionale initiale si continue si asupra ocuparii fortei de munca.
La nivelul unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial. Pentru infiintarea unui comitet sectorial este necesar acordul a cel putin doua organizatii, una patronala si una sindicala, de tip federativ si reprezentative la nivelul aceleiasi ramuri, potrivit legii, pentru care se infiinteaza respectivul comitet.
Confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national, pot desemna o singura federatie nereprezentativa membra, semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura, pentru a participa la infiintarea comitetului sectorial al ramurii respective.
Din structura comitetelor sectoriale mai pot face parte reprezentanti ai ministerelor si/sau a autoritatilor de reglementare care isi exercita atributul de angajator in ramura de activitate respectiva.
Principalele atributii ale comitetelor sectoriale:
- participa la elaborarea strategiilor nationale si sectoriale in domeniul formarii profesionale;
- participa la dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea si certificarea competentelor;
- sustin promovarea sistemului de formare si evaluare pe baza de competente;
- participa la dezvoltarea si actualizarea, sub coordonarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, a calificarilor relevante pentru sectoarele din care fac parte;
- valideaza calificarile si standardele asociate calificarilor;
- recomanda specialisti pe domenii ocupationale pentru realizarea analizei ocupationale, pentru definirea competentelor si calificarilor si pentru elaborarea standardelor ocupationale precum si pentru evaluarea si certificarea pe baza de standarde si avizeaza lucrarile efectuate de acestia;
- incurajeaza participarea organizatiilor si persoanelor la formarea profesionala continua si la invatamantul profesional si tehnic;
- ofera, partenerilor sociali, consultanta in domeniul ocuparii si formarii profesionale a fortei de munca.
Comentarii articol (15)