Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28 din 18 martie 2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 186 din 25 martie 2009, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1. — (1) Prin derogare de la dispozitiile art. 39 alin. (1) si art. 40 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele care se incadreaza in una dintre situatiile prevazute la art. 17 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2009, perioada de acordare a indemnizatiei de somaj, stabilita in conditiile legii, se prelungeste cu 3 luni.
(2) Pentru somerii care beneficiaza de indemnizatie de somaj la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, perioada de acordare se prelungeste cu 3 luni de la data pana la care a fost stabilit dreptul respectiv.
(3) Pentru somerii pentru care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, plata indemnizatiei de somaj este suspendata in conditiile legii, la data repunerii in plata a dreptului la indemnizatia de somaj, perioada de acordare a indemnizatiei de somaj, stabilita in conditiile legii, se prelungeste cu 3 luni.”
2. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 2. — (1) In anul 2009, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile.
(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii
temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, pentru o perioada de cel mult 90 de zile in anul 2009, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei.
(4) Masurile prevazute la alin. (1)—(3) se aplica in cazul in care contractul individual de munca se suspenda in situatiile de intrerupere temporara, totala sau partiala, inclusiv de reducere temporara, a activitatii angajatorului, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
(5) Masurile prevazute la alin. (1)—(3) nu se aplica pe perioada din anul 2009 anterioara datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(6) Prin sintagma contributii de asigurari sociale se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, datorate, potrivit prevederilor legale, atat de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si de angajatorii acestora, pentru respectivii salariati.
(7) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
(8) Prin derogare de la dispozitiile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la alin. (3), in care salariatii realizeaza stagiu de cotizare fara plata contributiei, se ia in calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj, prevazuta la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la realizarea stagiului minim de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.”
3. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — Legea nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 27 ianuarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 4 se introduc treisprezece noi articole, articolele 41—413, cu urmatorul cuprins:
«Art. 41. — Comitetele sectoriale sunt institutii de dialog social de utilitate publica, cu personalitate juridica, organizate in baza prezentei legi la nivelul ramurilor de activitate definite prin Contractul colectiv de munca unic la nivel national in vigoare. La nivelul unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial.
Art. 42. — (1) Pentru infiintarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a cel putin doua organizatii, una patronala si una sindicala, de tip federativ si reprezentative la nivelul aceleiasi ramuri, potrivit legii, pentru care se infiinteaza respectivul comitet. Prin exceptie, acolo unde angajatorul este un minister, pentru infiintarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a cel putin unei organizatii sindicale reprezentative la nivel de ramura si a ministerului, respectiv a autoritatii de reglementare care are rolul de angajator.
(2) Confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national pot desemna o singura federatie sindicala, respectiv o singura federatie patronala nereprezentativa membra, semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de ramura, pentru a participa la infiintarea comitetului sectorial al ramurii respective.
(3) Din componenta comitetului sectorial mai pot face parte
si reprezentanti ai asociatiilor profesionale din ramura de activitate respectiva.
(4) Pentru dobandirea personalitatii juridice potrivit prezentei legi, persoana imputernicita in acest scop de catre comitetul sectorial va depune la Tribunalul Bucuresti urmatoarele acte:
a) cerere de inscriere a comitetului sectorial ca persoana juridica de utilitate publica;
b) copie de pe sentinta civila de infiintare a federatiei patronale la nivel de ramura, respectiv a federatiei sindicale;
c) copie de pe sentinta civila de reprezentativitate valabila a organizatiilor prevazute la lit. b) care si-au dobandit reprezentativitatea la nivelul ramurii pentru care se constituie comitetul sectorial sau dovada afilierii la o confederatie sindicala/patronala reprezentativa la nivel national, pentru situatia prevazuta la alin. (2);
d) actul constitutiv al comitetului sectorial;
e) statutul comitetului sectorial, semnat de catre constituentii acestuia, care trebuie sa contina cel putin urmatoarele: datele de identificare ale constituentilor, denumirea, sediul, acordul de asociere pentru constituire, durata de functionare, structura si atributiile organelor de conducere, administrare si control ale comitetului sectorial — modalitati de alegere si revocare, scopul si obiectivele, drepturile si obligatiile membrilor comitetului sectorial, precum si dispozitii legate de divizare, comasare sau lichidare;
f) avizul Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor pentru infiintare;
g) dovada existentei sediului si a patrimoniului initial;
h) hotararea judecatoreasca de infiintare a comitetului sectorial in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare, daca aceasta exista.
Art. 43. — (1) Tribunalul Bucuresti, la primirea cererii de inscriere, in termen de cel mult 5 zile de la inregistrarea acesteia, va examina si se va asigura:
a) daca s-au depus actele prevazute la art. 42 alin. (4);
b) daca actul constitutiv si statutul comitetului sectorial sunt conforme prevederilor legale in vigoare;
c) sa nu existe o inregistrare in registrul special prevazut la art. 4 5 a unui alt comitet sectorial in aceeasi ramura de activitate.
(2) In cazul in care constata ca cerintele legale pentru constituirea comitetului sectorial nu sunt indeplinite, presedintele completului de judecata o citeaza in camera de consiliu pe persoana imputernicita, prevazuta la art. 42 alin. (4), careia ii solicita, in scris, remedierea neregulilor constatate, in termen de cel mult 7 zile.
(3) In cazul in care sunt intrunite cerintele prevazute la alin. (1), instanta va proceda la solutionarea cererii in termen de 10 zile, cu citarea persoanei imputernicite.
(4) Instanta pronunta o hotarare motivata de admitere sau de respingere a cererii.
(5) Hotararea tribunalului se comunica semnatarului cererii de inscriere, in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.
Art. 44. — (1) Hotararea tribunalului este supusa numai recursului.
(2) Termenul de recurs este de 15 zile si curge de la comunicarea hotararii.
(3) Recursul se judeca cu citarea persoanei imputernicite a comitetului sectorial, in termen de 45 de zile. Instanta de recurs redacteaza decizia si restituie dosarul tribunalului in termen de 5 zile de la pronuntare.
Art. 45. — (1) Tribunalul va tine un registru special, in care se inscriu: denumirea si sediul comitetului sectorial, data inscrierii, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile de admitere a cererii de inscriere.
(2) Inscrierea in registrul special prevazut la alin. (1) se face din oficiu, in termen de 7 zile de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
Art. 46. — Comitetul sectorial dobandeste personalitate juridica de la data inscrierii in registrul special prevazut la art. 4 5 a hotararii judecatoresti definitive si irevocabile de admitere a cererii.
Art. 47. — Originalul procesului-verbal de constituire si al statutului, pe care tribunalul certifica inscrierea, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie comitetului sectorial, iar al doilea exemplar al tuturor actelor prevazute la art. 4 2
alin. (4), in copii certificate de persoana imputernicita si vizate de tribunal, se va pastra in arhiva acestuia.
Art. 48. — (1) Comitetul sectorial este obligat sa aduca la cunostinta tribunalului unde s-a inregistrat, in termen de 30 de zile, orice modificare ulterioara a statutului, precum si orice schimbare in compunerea organului de conducere.
(2) Pentru aprobarea modificarii statutului sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile art. 4 2—47.
(3) Tribunalul va mentiona in registrul special prevazut la art. 45 modificarile din statut, precum si schimbarile din compunerea organului de conducere al comitetului sectorial.
Art. 49. — Actiunea in instanta in vederea dobandirii personalitatii juridice de catre comitetele sectoriale, precum si actele ulterioare sunt scutite de taxa judiciara de timbru.
Art. 410. — Orice alta federatie patronala sau orice alta federatie sindicala reprezentativa la nivel de ramura, infiintata conform legii, care isi exprima dorinta in acest sens, poate deveni membra de drept a comitetului sectorial deja infiintat, in masura in care face dovada reprezentativitatii valabile in ramura in care este infiintat comitetul si pentru care solicita afilierea. De acelasi drept beneficiaza si federatiile sindicale/patronale nereprezentative, cu conditia respectarii statutului si a
prevederilor art. 4 2 alin. (2).
Art. 411. — Principalele atributii ale comitetelor sectoriale sunt:
a) participa la elaborarea strategiilor nationale si sectoriale in domeniul formarii profesionale;
b) participa la dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea si certificarea competentelor;
c) sustin promovarea sistemului de formare si evaluare pe baza de competente;
d) participa la dezvoltarea si actualizarea, sub coordonarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, a calificarilor aferente sectoarelor din care fac parte;
e) valideaza calificarile si standardele asociate calificarilor, cu exceptia celor dobandite prin invatamantul superior;
f) recomanda specialisti pe domenii ocupationale pentru realizarea analizei ocupationale, pentru definirea competentelor si calificarilor si pentru elaborarea si validarea standardelor ocupationale, pentru verificarea si validarea standardelor de pregatire profesionala, precum si pentru evaluarea si certificarea pe baza de standarde si avizeaza lucrarile efectuate de acestia;
g) incurajeaza si stimuleaza participarea organizatiilor si persoanelor la formarea profesionala continua si la invatamantul profesional si tehnic;
h) colaboreaza, in scopul realizarii obiectului lor de activitate, cu ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritati administrative autonome, cu organizatii neguvernamentale nationale si internationale, cu furnizorii de formare profesionala si cu alte institutii publice;
i) ofera partenerilor sociali consultanta in domeniul ocuparii si formarii profesionale a fortei de munca;
j) realizeaza analize ocupationale si studii cu privire la cererea de forta de munca pentru ramura reprezentata;
k) acorda aviz consultativ solicitantilor in vederea actualizarii Clasificarii ocupatiilor din Romania;
l) propun furnizorilor de formare profesionala calificarile si competentele asociate acestora, precum si corelarea calificarilor cu ocupatiile care pot fi practicate;
m) stabilesc prin statutul propriu alte activitati in interesul ramurii de activitate pe care o reprezinta.
Art. 412. — Finantarea comitetelor sectoriale se asigura:
a) de la bugetul de stat, pentru acoperirea cheltuielilor legate de functionarea secretariatului tehnic, din bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin bugetul Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, care devine ordonator de credite bugetare, ca autoritate finantatoare in urma semnarii unui contract de finantare; numarul de posturi aferent secretariatelor tehnice ale comitetelor sectoriale este de doua persoane;
b) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de validare a standardelor ocupationale si a calificarilor asociate, activitati finantate de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, pe baza de tarife stabilite de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor;
c) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de validare a calificarilor si standardelor de pregatire profesionala, activitati finantate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, pe baza de tarife stabilite de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor;
d) din venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate prin prestatiile efectuate tertilor;
e) din alte venituri realizate prin programe;
f) din donatii si/sau sponsorizari.
Art. 413. — Statutul de utilitate publica confera comitetelor sectoriale urmatoarele drepturi si obligatii:
a) dreptul de a li se atribui in folosinta gratuita bunuri proprietate publica;
b) dreptul de a mentiona in toate documentele pe care le intocmesc calitatea de utilitate publica;
c) obligatia de a transmite Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor rapoartele de activitate si situatiile financiare anuale;
d) obligatia de a comunica, in extras, Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, in termen de 3 luni de la incheierea anului calendaristic, copii ale rapoartelor de activitate si ale situatiilor financiare anuale, insotite de dovada eliberata de Regia Autonoma „Monitorul Oficial” de solicitare a publicarii acestora si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a;
e) obligatia de a inregistra in evidentele contabile ale comitetelor sectoriale, separat, bunurile achizitionate sau construite din bani publici. In cazul dizolvarii unui comitet sectorial, bunurile provenite din resurse bugetare si ramase in urma lichidarii se vor repartiza, prin hotarare a Guvernului, catre alte comitete sectoriale sau catre institutii publice cu acelasi obiect de activitate.»
2. La articolul 12, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(2) Secretariatul tehnic este condus de un director general, numit de presedintele Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor pe baza de concurs organizat in
conditiile legii, care are si calitatea de ordonator de credite bugetare.»”
4. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 4. — (1) Structurile care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, sunt organizate ca comitete sectoriale, cu sau fara personalitate juridica, sau au in denumire sintagma «comitet sectorial» pot deveni institutii de dialog social de utilitate publica, cu personalitate juridica, organizate in baza prezentei ordonante de urgenta, daca depun in instanta, in termen de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, documentatia necesara obtinerii personalitatii juridice, prevazuta la art. 4 2 alin. (4) din Legea nr. 132/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Comitetele sectoriale constituite anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, care devin institutii de dialog social de utilitate publica, cu personalitate juridica, organizate in baza prezentei ordonante de urgenta, preiau de drept toate activitatile initiate de catre acestea inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, preluand in totalitate si activul si pasivul acestora.
(3) In cadrul termenului prevazut la alin. (1) nu se pot depune cereri de infiintare a comitetelor sectoriale ca institutii de dialog social de utilitate publica, cu personalitate juridica, organizate in baza prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (1).
(4) In cazul comitetelor sectoriale organizate in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare, care nu se organizeaza, in vederea continuarii activitatii acestora, ca institutii de dialog social de utilitate publica, cu personalitate juridica, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, bunurile provenite din fonduri publice vor fi repartizate prin hotarare a Guvernului.”
5. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. — Functionarea persoanelor juridice de drept privat care au in denumire sintagma «comitet sectorial» sau alte sintagme asemanatoare, in alte conditii decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda in cuantum de 5.000 lei si dizolvarea persoanei juridice.”
6. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. — In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii vor aproba prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 307/4.275/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, cu modificarile ulterioare.”
7. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7. — Legea nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.”
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PERES
Bucuresti, 7 iulie 2009.
Nr. 268.
Comentarii articol (1)