Acest ghid, care raspunde unui apel al Parlamentului European din 2007, abordeaza probleme ale consumatorilor precum drepturile acestora in relatia cu furnizorul de servicii de Internet de banda larga, cumparaturile pe Internet, descarcarea de muzica si protejarea propriilor date cu caracter personal online si pe site-urile de socializare in retea.
Desi 48,5% din locuintele din UE dispun de o conexiune Internet de banda larga, un nou studiu al Eurobarometrului arata ca neincrederea ii determina in continuare pe multi consumatori sa nu efectueze tranzactii online. Doar 12% din utilizatorii de Internet din UE se simt in siguranta atunci cand efectueaza tranzactii pe Internet, 39% din utilizatori au indoieli serioase legate de siguranta, iar 42% nu indraznesc sa efectueze tranzactii financiare online. 65% din utilizatorii de Internet din UE nu stiu de unde sa obtina informatii si sfaturi privind comertul transfrontalier in cadrul UE.
O treime din consumatori ar lua in considerare varianta achizitiilor online dintr-o alta tara, considerand ca ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achizitii.
„In UE, drepturile consumatorilor online nu ar trebui sa depinda de locul in care se afla sediul unei societati sau al unui site web. Granitele nationale nu ar trebui sa mai complice vietile consumatorilor europeni atunci cand acestia utilizeaza Internetul pentru a cumpara o carte sau pentru a descarca o melodie ”, a spus Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informationala si media.
„Daca dorim ca cetatenii sa compare produsele si preturile si sa exploateze potentialul comunicatiilor digitale, atunci trebuie sa le inspiram incredere ca drepturile lor sunt garantate. Acest lucru presupune instituirea si consolidarea unui set precis de drepturi ale consumatorilor care indeplineste standardele ridicate aplicate deja comertului traditional. Oferta Internetului pentru consumatori este completa, dar trebuie sa cream un climat de incredere, astfel incat oamenii sa poata cumpara de oriunde in siguranta” , a spus, la randul sau, Meglena Kuneva, comisarul UE pentru protectia consumatorilor.
Un ghid privind drepturile consumatorilor in prezent
eYouGuide explica drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navigheaza pe Internet sau isi fac cumparaturile online.
Atunci cand sunt conectati la Internet, consumatorii europeni au urmatoarele drepturi:
- sa obtina informatii clare privind preturile si conditiile inainte de a efectua o achizitie;
- sa decida daca si cum sunt tratate datele lor cu caracter personal;
- sa primeasca produsul in termen de 30 de zile de la cumparare;
- o perioada „de reflectie” de cel putin 7 zile lucratoare dupa efectuarea achizitiei, timp in care se pot razgandi;
- o garantie de cel putin 2 ani pentru produsele cumparate;
- protectie impotriva vanzatorilor necinstiti, a clauzelor contractuale abuzive si a practicilor comerciale neloiale.
Consumatorii pot fi siguri ca toate aceste drepturi sunt respectate pe orice site web a carui adresa se termina cu extensia „.eu”.
Spre deosebire de site-urile web ale caror adrese se termina cu .com sau .net, un site care se termina cu .eu (domeniul de prim nivel deschis in 2006, ajuns acum la 3 milioane de site-uri) trebuie inregistrat de o persoana sau o societate cu sediul intr-unul dintre cele 27 de state membre ale UE si trebuie sa respecte legislatia UE.
O „Agenda digitala” pentru drepturile consumatorilor, in viitor
De asemenea, comisarii Reding si Kuneva au evidentiat lacunele din reglementarile UE prin acoperirea carora ar putea fi consolidate in continuare increderea consumatorilor si piata unica pentru intreprinderi.
Intr-o „Agenda digitala” comuna, cei doi comisari au identificat 8 domenii prioritare pentru eventuale actiuni la nivelul UE:
1. Combaterea mesajelor nesolicitate prin sanctiuni civile si penale la fel de eficiente in toate statele membre ale UE si in tarile invecinate. „Interzicerea mesajelor nesolicitate” („ban on spam”) face parte din legislatia UE inca din 2003, dar 65% dintre europeni se plang in continuare de „mesajele nesolicitate prea numeroase”. In vreme ce 19,8% din mesajele nesolicitate provin din SUA si 9,9% din China, 23,4% din acestea provin din Europa, Italia (cu 3%), Spania (cu 2,9%), UK (cu 2,7%) si Germania (cu 2,4%) incadrandu-se in „Top 12”. La toate acestea se adauga vecinii Uniunii Europene, Turcia (cu 4,4%) si Rusia (6,4%).
2. Prin pregatirea unor regimuri de licente multiteritoriale pentru continutul online, se garanteaza faptul ca nu conteaza pentru consumatori din ce tara membra a UE provine continutul digital (muzica, jocuri, filme, carti).
3. Punand capat fragmentarii legislative privind „reproducerile in scop privat” , se ofera consumatorilor certitudine in legatura cu ceea ce pot si nu pot face cu melodiile, inregistrarile video si filmele pe care le descarca de pe Internet si care fac obiectul drepturilor de autor.
4. Extinderea principiilor normelor privind protectia consumatorilor pentru a acoperi acordurile de acordare a licentelor pentru produse precum programele de calculator descarcate in scopul asigurarii protectiei impotriva virusilor, jocurile sau alte continuturi care fac obiectul unor licente. Licentele ar trebui sa le garanteze consumatorilor aceleasi drepturi de baza de care se bucura atunci cand cumpara bunuri : dreptul la un produs care functioneaza in conditii comerciale echitabile.
5. Garantia ca politicile de confidentialitate legate de ofertele online sunt comunicate in mod adecvat si contin clauze contractuale loiale.
6. Rezolvarea problemelor legate de normele fragmentate si incomplete privind e-accesibilitatea pentru a facilita utilizarea site-urilor web, a serviciilor de plati electronice si a altor servicii online de catre persoanele cu dizabilitati (15% din populatia UE).
7. Explorarea posibilitatilor de consolidare a increderii in platile online, incluzand modele de succes precum sistemele de restituire a sumelor platite cu cardul, care permit consumatorilor sa anuleze, in ultima instanta, platile efectuate catre comerciantii necinstiti.
8. Colaborarea cu asociatiile producatorilor si ale consumatorilor pentru a institui un sistem european al marcilor de incredere pentru site-urile web dedicate comercializarii cu amanuntul care respecta cele mai bune practici.
Comentarii articol (0)