Guvernul a adoptat saptamana trecuta o ordonanta de urgenta privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale, conform unui comunicat al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), remis luni redactiei Avocatnet.ro.
“In contextul economico-financiar actual acest act normativ urmareste imbunatatirea relatiei intre stat si contribuabili, prin simplificarea procedurilor fiscale, aplicarea unor principii de eficienta in colectarea veniturilor bugetare si limitarea evaziunii fiscale”, se arata in comunicatul ANAF.
Potrivit ANAF, prevederile pentru imbunatatirea procedurilor fiscale au in vedere relaxarea relatiei dintre contribuabili si administratia fiscala in cazul depunerii de formulare, de declaratii sau a obtinerii unor formulare, cazier fiscal sau certificate de atestare fiscala.
Noile certificate fiscale evidentiaza distinct suma obligatiilor de plata
Certificatele de atestare fiscala in noua forma, eliberate de organele fiscale aflate in subordinea ANAF pentru contribuabilii care depun documentatia in vederea accesarii fondurilor externe nerambursabile, prezinta imaginea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului, evidentiindu-se distinct suma obligatiilor de plata, suma creantelor si valoarea neta a diferentei acestora.
O alta prevedere a actului normativ completeaza certificatul de atestare fiscala cu o noua sectiune care contine informatii pentru verificarea eligibilitatii persoanelor juridice pentru accesarea fondurilor externe nerambursabile, respectiv valoarea neta a diferentei dintre obligatii si creante, precum si obligatiile de plata in ultimele 12 luni.
De asemenea, prin adoptarea acestei ordonante s-a creat posibilitatea legala ca institutiile care gestioneaza si aproba fondurile externe nerambursabile sa solicite direct certificatul de atestare fiscala organelor fiscale subordonate ANAF.
Fiscul nu va mai calcula majorari de intarziere, pentru firmele in dizolvare
O alta masura a actului normativ este renuntarea administratiei fiscale la calculul de majorari de intarziere stabilite in sarcina contribuabililor intrati in dizolvare, incepand cu data hotararii de dizolvare.
Actul normativ adoptat de Guvern cuprinde prevederi pentru repunerea in termen a inlesnirilor la plata acordate in anii precedenti societatilor comerciale, inlesniri care si-au pierdut valabilitatea, ca urmare a efectelor crizei economice.
Garda Financiara are dreptul sa legitimeze persoanele suspecte de evaziune fiscala
In acelasi timp, actul normativ cuprinde si masuri pentru diminuarea evaziunii fiscale in acest scop aducandu-se modificari si completari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind reorganizarea Garzii Financiare, urmarindu-se in principal realizarea evaluarii de catre Garda Financiara la solicitarea procurorilor a prejudiciului bugetar cauzat de faptele ce pot constitui infractiuni, prin procese verbale care pot reprezenta mijloace de proba.
Totodata, a fost prevazuta si posibilitatea dispunerii de catre Garda Financiara de masuri asiguratorii, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, in cazul constatarii si evaluarii prejudiciilor bugetare.
O alta prevedere se refera la legiferarea dreptului de legitimare si stabilire a identitatii administratorilor si a oricaror persoane implicate in savarsirea de contraventii sau fapte de evaziune fiscala, de catre comisarii Garzii Financiare aflati in exercitarea atributiilor de serviciu si nu in ultimul rand, monitorizari si verificari necesare pentru prevenirea si combaterea evaziunii si a fraudei.
Noi fapte inscrise in cazierul fiscal
Prin modificarile si completarile aduse Ordonatei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, respectiv Ordonantei Guvernului nr 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, in materia regimului fiscal al contribuabililor declarati inactivi, se urmareste inscrierea in cazierul fiscal a unor fapte sau stari ale contribuabilului care ii determina incadrarea in categoria celor cu risc fiscal ridicat (de ex: autolichidarea societatilor comerciale in dauna creditorilor si aducerea acestora in starea de insolvabilitate sau in cea de insolventa, starea de inactivitate a contribuabililor, stabilita de organul fiscal in anumite situatii).
Referitor la inactivarea in evidenta fiscala a contribuabililor care prin comportamentul lor fiscal determina cresterea gradului de risc fiscal, s-a avut in vedere stabilirea criteriilor pentru declararea contribuabililor inactivi, astfel incat sa se cuprinda in aceasta categorie toti contribuabilii cu risc fiscal ridicat si crearea posibilitatii de retragere a codului de platitor de TVA.
Certificat care atesta plata TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de masini
Prin modificarile si completarile aduse Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, s-a urmarit combaterea evaziunii fiscale in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi realizate de persoane fizice care cumpara autovehicule din tarile intracomunitare si pe care le pot inmatricula fara a face dovada platii TVA in Romania, prin legiferarea eliberarii, de catre organul fiscal competent, a unui certificat care atesta plata TVA, pentru a fi prezentat la serviciul de inmatriculari.
Comentarii articol (1)