Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1128/2009 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor "Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi" si "Certificat", precum si a procedurii de eliberare a acestora, a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356, din 27 mai 2009.
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si al art. 156 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 228 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba modelul si continutul formularului „Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi”, cod M.F.P. 14.13.21.02/a.i.n., prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2. — Se aproba modelul si continutul formularului „Certificat”, cod M.F.P. 14.13.21.02/a.i., prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. — Se aproba Procedura de eliberare a Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi, si a Certificatului, prevazuta in anexa nr. 3.
Art. 4. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 5. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 6. — Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de administrare a marilor contribuabili si
Directia generala de tehnologia informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Sorin Blejnar
Bucuresti, 26 mai 2009.
Nr. 1.128.
_____
Nota Avocatnet.ro:
- Anexele 1-2 ale Ordinului ANAF nr. 1128/2009 vi le prezentam ca fisiere atasate.
___
ANEXA nr. 3
Procedura de eliberare a Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi, si a Certificatului
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Prezenta procedura se aplica pentru eliberarea certificatelor necesare inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal.
2. Prezenta procedura nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.
3. Prezenta procedura nu se aplica pentru mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara Uniunii Europene.
4. Mijloace de transport noi sunt, potrivit art. 125
1 alin. (3) din Codul fiscal:
a) vehiculele terestre cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm
3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri ori bunuri, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;
b) navele care depasesc 7,5 m lungime, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore, cu exceptia navelor maritime folosite pentru navigatie in apele internationale si care transporta calatori cu plata ori pentru desfasurarea de activitati comerciale, industriale sau de pescuit ori pentru operatiuni de salvare sau asistenta in larg ori pentru pescuitul de coasta;
c) aeronavele a caror greutate la decolare depaseste 1.550 kg, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore, cu exceptia aeronavelor folosite pe liniile aeriene care opereaza cu plata, in principal, pe rute internationale.
5.1. Persoanele prevazute la pct. 1, denumite in continuare solicitanti, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi trebuie sa depuna la organul fiscal competent un decont special de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 1563 alin. (3) din Codul fiscal.
5.2. Modelul si continutul formularului (301) „Decont special de taxa pe valoarea adaugata” este aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depune la organul fiscal competent inainte de inmatricularea in Romania a mijlocului de transport nou, dar nu mai tarziu de data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea achizitiei intracomunitare, potrivit prevederilor art. 1563 alin. (5) din Codul fiscal.
5.3. In conditiile art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi trebuie sa achite taxa pe valoarea adaugata in Romania pana la data la care are obligatia depunerii decontului special de taxa pe valoarea adaugata.
5.4. Persoana prevazuta la pct. 1, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport ce au fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data primei inmatriculari si care prezinta organului fiscal competent o dovada din care sa rezulte ca la data livrarii mijlocul de transport efectuase deplasari care depasesc 6.000 km, nu datoreaza TVA in Romania si, prin urmare, nu are obligatia depunerii „Decontului special de taxa pe valoarea adaugata”.
5.5. Dispozitiile pct. 5.4 se aplica in mod corespunzator si pentru navele si aeronavele prevazute la pct. 4 lit. b) si c).
6. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala solicitantul isi are domiciliul fiscal sau in a carui evidenta acesta se afla inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
7. Toate documentele depuse la organul fiscal potrivit prezentei proceduri intocmite intr-o limba straina trebuie insotite de traduceri in limba romana, certificate de traducatori autorizati.
CAPITOLUL II
Eliberarea certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi
1.1. Pentru a solicita eliberarea formularului „Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi”, solicitantul care a efectuat achizitia intracomunitara de mijloace de transport noi trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent.
1.2. Cererea trebuie sa cuprinda datele de identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric personal si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA pentru achizitii, atribuit conform art. 153
1 din Codul fiscal.
2. Cererea se depune prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, denumit in continuare compartiment de specialitate.
3.1. Pe baza cererii si a informatiilor existente in evidenta fiscala a organului fiscal, compartimentul de specialitate intocmeste „Certificatul privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi”, al carui model este prevazut in anexa nr. 1 la ordin.
3.2. Certificatul se elibereaza in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
3.3. Pentru eliberarea pe loc a certificatului, solicitantul trebuie sa anexeze la cerere cel de-al doilea exemplar al „Decontului special de taxa pe valoarea adaugata”, care ramane la contribuabil, dupa inregistrarea la organul fiscal a primului exemplar, precum si documentul doveditor al platii taxei pe valoarea adaugata, in copie si in original.
Documentele in original se restituie solicitantului, dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei „conform cu exemplarul 2 al decontului special”, respectiv „conform cu originalul documentului de plata” pe copiile care raman la organul fiscal.
4.1. Certificatul se emite cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, in doua exemplare.
4.2. Un exemplar al certificatului se comunica contribuabilului potrivit art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
CAPITOLUL III
Eliberarea certificatului, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania
1. Pentru a solicita eliberarea formularului „Certificat” din care rezulta ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania pentru achizitia intracomunitara de mijloace de transport, persoana trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul de specialitate.
2. Cererea trebuie sa fie insotita de documentul de achizitie din statul membru a mijlocului de transport, inclusiv de documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari, si, dupa caz, de declaratia prevazuta la pct. 5 si se poate depune odata cu cererea de calcul al taxei pe poluare.
3.1. In vedere emiterii certificatului, compartimentul de specialitate analizeaza documentatia prezentata si verifica daca nu sunt indeplinite conditiile pentru ca mijlocul de transport achizitionat din statul membru sa fie incadrat in categoria mijloacelor de transport noi, in sensul art. 125
1 alin. (3) din Codul fiscal.
3.2. Daca achizitia intracomunitara a fost efectuata de la o persoana inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilita, in documentul de achizitie (factura) emis de furnizorul din celalalt stat membru trebuie sa se regaseasca particularitatile prevazute de art. 125
1 alin. (3) din Codul fiscal pentru definirea mijloacelor de transport noi.
3.3. Daca achizitia intracomunitara a fost efectuata de la o persoana neinregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilita si, prin urmare, documentul de achizitie nu este factura, conditia de mijloc de transport nou este indeplinita daca acesta a fost livrat cu mai putin de 6 luni de la data primei inmatriculari.
4.1. In situatia in care din documentatia prezentata rezulta ca mijlocul de transport a fost livrat in termen de pana la 6 luni de la data primei inmatriculari, compartimentul de specialitate notifica solicitantul ca operatiunea efectuata este o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, pentru care se datoreaza TVA in Romania si pentru care are obligatia sa depuna „Decontul special de taxa pe valoarea adaugata” si sa plateasca TVA.
4.2. Dupa inregistrarea „Decontului special de taxa pe valoarea adaugata” si dupa achitarea TVA in Romania de catre solicitant, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator dispozitiile cap. II, respectiv elibereaza certificatul privind atestarea platii TVA.
5. In situatia in care livrarea intracomunitara s-a facut in termen de peste 6 luni de la data primei inmatriculari, iar din documentul de achizitie nu rezulta faptul ca la data livrarii mijlocul de transport efectuase deplasari care depaseau 6.000 km, solicitantul trebuie sa depuna, in completarea documentatiei prevazute la pct. 2, si o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte numarul de kilometri efectuati de mijlocul de transport pana la data la care i-a fost livrat. Dispozitiile Codului penal privind falsul in declaratii sunt aplicabile in mod corespunzator.
6. Dispozitiile pct. 3.3, 4 si 5 se aplica in mod corespunzator si pentru navele si aeronavele prevazute la pct. 4 lit. b) si lit. c) din cap. I.
7.1. Daca din documentatia prezentata rezulta ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute pentru ca mijlocul de transport sa fie considerat nou, in sensul Codului fiscal si al prezentei proceduri, compartimentul de specialitate intocmeste „Certificatul”, al carui model este prevazut in anexa nr. 2 la ordin, din care rezulta ca respectiva persoana nu datoreaza taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiei intracomunitare.
7.2. Certificatul se emite cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Directia generala de tehnologia informatiei, in doua exemplare, in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
7.3. Un exemplar al certificatului se comunica contribuabilului potrivit art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
Comentarii articol (3)