Legea nr. 243/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice, a fost publicata luni, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 445.
Modificari privind OUG nr. 97/2005
Legea reglementeaza, ca act de indentitate, cartea electronica de identitate, care urmeaza a fi eliberata incepand cu data de 1 ianuarie 2011.
De asemenea, potrivit noilor reglementari, cererea pentru eliberarea unei noi carti de identitate ca urmare a expirarii termenului de valabilitate, poate fi depusa cu cel mult 180 zile, dar nu mai putin de 15 zile, inainte de expirarea termenului de valabilitate al cartii de identitate detinute.
In plus, cartile de identitate provizorii vor fi eliberate cu termen de valabilitate de minim 30 zile si maxim un an.
Pe actul de identitate, nu se vor mai efectua mentiuni cu privire la „interdictia de a se afla in anumite localitati sau de a parasi localitatea de domiciliu”, aceasta fiind eliminata din categoria situatiilor in care se elibereaza un nou act de identitate [art. 18 alin. (1) lit. h)], mentiunile in cauza urmand a se opera numai in componentele informatice ale Registrului National de Evidenta a Persoanelor (RNEP).
La art. 27 alin.(1) lit.d) a fost eliminata sintagma „pentru mediul rural”, astfel incat, documentul eliberat de primarii poate sa faca dovada adresei de domiciliu si pentru solicitantii actelor de identitate care domiciliaza in mediul urban.
Mai mult, noua lege stabileste ca Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor solutioneaza si cereri pentru inscrierea mentiunii de stabilire a resedintei.
Modificari privind OG nr. 84/2001
Prin modificarile aduse OG nr. 84/2001, serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor sunt abilitate pentru intocmirea, pastrarea, evidenta si eliberarea cartilor electronice de identitate.
Totodata, noile prevederi vizeaza eliminarea atributiilor serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor privind intocmirea listelor electorale permanente.
De asemenea, serviciile publice comunitare vor efectua actualizarea datelor de identificare si adresele cetatenilor care au domiciliul in raza de competenta teritoriala a acestora ,"direct pe componenta informatica constituita la nivel judetean, respectiv al mun. Bucuresti, iar de la data de 01.07.2010, direct pe componenta informatica constituita la nivel central".
In plus, noua lege prevede respectarea principiului constitutional al autonomiei locale de a stabili competenta de coordonare a activitatii serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor apartinand consiliilor locale/judetene in subordinea carora functioneaza aceste servicii.
Modificari privind OG nr. 41/2003
Potrivit legii nr. 243/2009, cererea privind schimbarea numelui pe cale administrativa poate fi depusa si prin imputernicit cu procura speciala sau imputernicire avocatiala.
De asemenea, legea prevede instituirea, in sarcina serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor care inscrie mentiunea corespunzatoare in actul de nastere, a obligatiei de a transmite o comunicare cu privire la schimbarea numelui Directiei Generale de Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, Directiei Cazier Judiciar, Statistici si Evidente Operative din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane si Directiei Judetene a Finantelor Publice sau, dupa caz, Directiei Generale a Finantelor Publice a municipiului Bucuresti din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la locul de domiciliu al solicitantului.
Comentarii articol (6)