Decizia ICCJ nr. 2/2009 a fost publicata marti in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 469.
Prin aceasta decizie, ICCJ a admis recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ, stabilind ca, in cazul judecarii cererilor de liberare provizorie sub control judiciar, sedinta de judecata este publica.
Practica neunitara a instantelor de judecata
Prin Decizia nr. 2/2009, ICCJ a constatat ca in practica instantelor judecatoresti nu exista un punct de vedere unitar in legatura cu caracterul public sau nu al sedintei de judecata ce are ca obiect solutionarea cererilor de liberare provizorie sub control judiciar.
1. Astfel, unele instante au judecat cererea de liberare provizorie sub control judiciar in camera de consiliu.
2. Alte instante, dimpotriva, au judecat astfel de cereri in sedinta publica.
Prin decizia sa, ICCJ a confirmat ca aceste din urma instante au procedat in mod corect.
Argumentele ICCJ:
“Publicitatea sedintei de judecata constituie un principiu in dreptul procesual penal, consacrat pe plan european in Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, iar pe plan intern, in Constitutia Romaniei, in Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si, nu in ultimul rand, in Codul de procedura penala.
Principiul publicitatii sedintei de judecata este inscris in art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale ca garantie a dreptului la un proces echitabil, textul Conventiei stabilind ca orice persoana are dreptul la judecarea in mod public a cauzei sale.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului a subliniat in jurisprudenta referitoare la art. 6 paragraful 1 din Conventie rolul principiului publicitatii, statuand ca publicitatea procedurilor in fata organelor judiciare, la care se refera art. 6 paragraful 1, protejeaza justitiabilii impotriva unei justitii secrete, care s-ar situa in afara controlului publicului; ea constituie, de asemenea, unul dintre mijloacele care contribuie la mentinerea increderii in instante.
Prin transparenta pe care o asigura administrarii justitiei, publicitatea contribuie la realizarea scopului art. 6 paragraful 1: procesul echitabil, a carui garantare constituie unul dintre principiile fundamentale ale oricarei societati democratice, in sensul Conventiei (Cauza Sutter impotriva Elvetiei, Hotararea din 22 februarie 1984, paragraful 26). Constitutia Romaniei stabileste in art. 127, integrat in cadrul dispozitiilor constitutionale referitoare la instantele judecatoresti ca „sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile prevazute de lege”, dispozitie reluata in art. 12 din Legea nr. 304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in capitolul dedicat dispozitiilor generale privind procedura judiciara.
In legea de procedura penala, principiul publicitatii sedintei de judecata este consacrat in art. 290 alin. 1 teza I din Codul de procedura penala, in cadrul dispozitiilor generale referitoare la judecata. in sistematizarea acestor dispozitii, art. 290 alin. 1 teza I din Codul de procedura penala, potrivit caruia „sedinta de judecata este publica”, este inscris in continuarea dispozitiei generale cuprinse in art. 289, care reglementeaza celelalte principii ale judecatii — oralitatea, nemijlocirea si contradictorialitatea — principiul publicitatii sedintei de judecata avand rolul de a garanta respectarea lor.
Importanta publicitatii sedintei de judecata, ca element al dreptului la un proces echitabil, ca garantie procesuala, este pusa in lumina de sanctiunea instituita in legea de procedura penala in cazul incalcarii acestui principiu. Astfel, nerespectarea dispozitiilor referitoare la publicitatea sedintei de judecata atrage nulitatea absoluta, conform art. 197 alin. 2 din Codul de procedura penala, si casarea hotararii penale, in temeiul art. 385 9 alin. 1 pct. 4 din acelasi cod.
Legea de procedura penala nu reglementeaza expres numai principiul publicitatii sedintei de judecata si sanctiunea instituita in cazul incalcarii sale, ci si exceptiile de la acest principiu, ca situatii in care publicitatea este restransa la anumite categorii de persoane, exceptii recunoscute de art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si admise de art. 127 din Constitutia Romaniei.
Astfel, Codul de procedura penala prevede in art. 290 alin. 2 exceptii cu caracter general de la publicitatea sedintei de judecata, in cazurile in care judecarea in sedinta publica ar putea aduce atingere unor interese de stat, moralei, demnitatii sau vietii intime a unei persoane. in toate aceste cazuri, instanta poate declara sedinta secreta, in conditiile si cu respectarea dispozitiilor art. 290 alin. 2 si 3 din Codul de procedura penala.
De asemenea, atat Codul de procedura penala, cat si legile speciale prevad expres exceptii de la publicitatea sedintei de judecata, limitate la anumite categorii de cauze, ale caror particularitati l-au determinat pe legiuitor ca, in aplicarea art. 127 din Constitutie, sa adopte norme derogatorii de la principiul publicitatii sedintei de judecata. Constituie asemenea norme derogatorii, de exemplu, art. 485 alin. 2 din Codul de procedura penala, in care legiuitorul a prevazut ca sedinta in care are loc judecarea infractorului minor nu este publica, art. 24 alin. (1) din Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare, in care a stabilit ca sedintele de judecata in cauzele privind infractiunea de trafic de persoane prevazuta la art. 13 si de pornografie infantila prevazuta la art. 18 nu sunt publice sau art. 139 alin. (4) si art. 151 raportat la art. 139 alin. (4) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, cu modificarile si completarile ulterioare, in care a prevazut ca cererea de transferare a persoanelor condamnate se judeca in camera de consiliu, indicand in fiecare caz categoriile de persoane care participa sau pot participa la sedinta de judecata.
in materia masurilor preventive, legiuitorul a prevazut expres in Codul de procedura penala categoriile de cereri care se judeca in camera de consiliu. in acest sens, de exemplu, in art. 146 alin. 4 si art. 149 1 alin. 4 din Codul de procedura penala legiuitorul a stabilit ca propunerea de arestare preventiva a invinuitului si, respectiv, a inculpatului in cursul urmaririi penale se solutioneaza in camera de consiliu, iar in art. 159 alin. 2 din acelasi cod a stabilit ca propunerea de prelungire a arestarii preventive in cursul urmaririi penale se solutioneaza in camera de consiliu, indicand, de asemenea, categoriile de persoane care participa la sedinta de judecata.
Exceptiile de la publicitatea sedintei de judecata in procesul penal sunt intotdeauna prevazute expres in legea de procedura penala, tinand seama de caracterul lor derogatoriu de la dispozitiile generale ale art. 290 alin. 1 teza I din Codul de procedura penala si de prevederile constitutionale ale art. 127, care permit derogari de la principiul publicitatii sedintei de judecata numai in cazurile prevazute de lege.
Regula de interpretare logica a normelor juridice, potrivit careia exceptiile sunt de stricta interpretare, exclude posibilitatea ca, in masura in care nu este prevazuta in mod expres intr-o dispozitie legala, o exceptie de la principiul publicitatii sedintei de judecata sa fie stabilita pe cale de interpretare.
Examinarea dispozitiilor art. 160 1 —art. 160 10 din Codul de procedura penala, referitoare la liberarea provizorie sub control judiciar si liberarea provizorie pe cautiune, reflecta faptul ca in niciunul dintre textele cuprinse in sectiunea dedicata acestor institutii legiuitorul nu a prevazut o dispozitie derogatorie, similara celei a art. 146 alin. 4, art. 149 1 alin. 4 sau art. 159 alin. 2 din Codul de procedura penala, in temeiul careia cererea de liberare provizorie sa fie solutionata in camera de consiliu.
In cadrul dispozitiilor comune privind liberarea provizorie sub control judiciar si liberarea provizorie pe cautiune sunt reglementate cererea de liberare provizorie si organul competent sa o rezolve (art. 160 6 ), masurile premergatoare examinarii cererii (art. 160 7 ), examinarea si admiterea in principiu a cererii (art. 160 8 ), solutionarea cererii (art. 160 8a ), recursul impotriva incheierilor privind liberarea provizorie (art. 160 9 ) si revocarea liberarii (art. 160 10 ).
Reglementarea detaliata a procedurii liberarii provizorii, dar in care nu a fost prevazuta o dispozitie referitoare la judecarea cererii de liberare provizorie in camera de consiliu, reflecta vointa legiuitorului de a nu institui o derogare de la principiul publicitatii sedintei de judecata in procedura de solutionare a cererii de liberare provizorie.
Mai mult, art. 160 9 alin. 5 din Codul de procedura penala, in care se prevedea ca recursul impotriva incheierii prin care s-a admis ori s-a respins cererea de liberare provizorie se va solutiona in camera de consiliu, a fost abrogat prin Legea nr. 356/2006 pentru modificarea si completarea Codului de procedura penala, precum si pentru modificarea altor legi.
In absenta unei dispozitii legale exprese, prin care legiuitorul sa prevada judecarea cererii de liberare provizorie sub control judiciar in camera de consiliu si deci sa stabileasca o exceptie de la principiul publicitatii sedintei de judecata, se aplica dispozitiile generale ale art. 290 alin. 1 teza I din Codul de procedura penala, conform carora sedinta de judecata este publica.”
Comentarii articol (0)