Curtea Constitutionala a stabilit, prin Decizia nr. 1037 din 9 iulie 2009, ca prevederile art. 28 alin.(2) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin care se stabileste un termen pentru atacarea in contencios administrativ a actelor administrative cu caracter normativ emise de Consiliul Concurentei sunt neconstitutionale.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.28 alin.(2) din Legea concurentei nr.21/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.742 din 16 august 2005, care au urmatoarea redactare:
-
Art.28 alin.(2): „(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat.”
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a observat ca textul de lege criticat instituie regula potrivit careia reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios administrativ in interiorul unui interval de timp de 30 de zile, care incepe sa curga de la momente diferite, dupa caz, de la comunicare sau de la publicare.
De asemenea, Curtea Constitutionala a retinut ca, in calitate de autoritate administrativa autonoma, Consiliul Concurentei emite acte administrative unilaterale, atat cu caracter individual, cat si cu caracter normativ. Din cuprinsul art.28 alin.(2) din Legea concurentei nr.21/1996 rezulta ca actele administrative individuale pot fi contestate in fata instantei de contencios administrativ competente, si anume Curtea de Apel Bucuresti, in 30 de zile de la comunicare, iar cele cu caracter normativ, tot in 30 de zile, dar de la publicarea acestora.
Critica autorului exceptiei s-a axat, in principal, pe ideea ingradirii accesului liber la justitie in ceea ce priveste contestarea legalitatii acestor din urma reglementari emise de Consiliul Concurentei, intervalul de timp in care agentii economici pot face acest demers judiciar fiind prea scurt pentru a permite exercitarea efectiva a acestui drept.
Curtea a constatat ca, "in concretizarea dispozitiilor art.52 si art.126 alin.(6) din Constitutie, legiuitorul a edictat regulile generale care guverneaza materia contenciosului administrativ, stabilind ca actele administrative individuale pot fi atacate oricand pe calea exceptiei de nelegalitate, iar actele administrative cu caracter normativ pot fi contestate numai pe calea unei actiuni directe, introdusa, de asemenea, oricand, indiferent de data emiterii acestora. S-a dat, astfel, expresie dispozitiilor constitutionale care garanteaza
controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice pe calea contenciosului administrativ."
"Legea concurentei nr.21/1996, fiind o lege speciala, introduce
termenul de 30 de zile mai sus aratat. Daca in acest interval de timp nu au fost contestate, actele administrative cu caracter individual emise de Consiliul Concurentei vor putea fi contestate pe cale incidentala, fara o limitare in timp, prin intermediul exceptiei de nelegalitate.
In schimb,
actele administrative cu caracter normativ, vor scapa controlului judecatoresc, intrucat impotriva acestora nu se va mai putea exercita nici o actiune directa, neputand fi aplicate prevederile unei legi generale - in conditiile existentei unei legi speciale care fixeaza un anumit termen, tinand cont de principiul
specialia generalibus derogant - si nici nu vor putea face obiectul unei exceptii de nelegalitate, aceasta fiind o modalitate de contestare dedicata exclusiv actelor administrative cu caracter individual.
In consecinta, regulamentele, instructiunile si ordinele emise de Consiliul Concurentei, acte administrative unilaterale cu caracter normativ, ar deveni
intangibile, dupa 30 de zile de la publicare, daca in acest rastimp niciun agent economic nu ar introduce in fata Curtii de Apel Bucuresti o actiune in contencios administrativ in vederea verificarii legalitatii acestora", se mai arata in decizia Curtii Constitutionale.
"Cum, odata cu expirarea termenului de 30 de zile, acele reglementari ale Consiliului Concurentei care au natura juridica a unor acte administrative cu caracter normativ nu vor mai putea fi atacate nici pe calea principala, nici pe cale incidentala, inseamna ca
prevederile de lege criticate introduc o derogare de la principiul constitutional al controlului judecatoresc al actelor administrative.
Or, potrivit art.28 alin.(2) din Legea concurentei nr.21/1996, aceasta categorie de acte administrative este susceptibila de a fi supusa controlului de legalitate in fata unei instante de judecata doar pe o perioada extrem de scurta de timp, dupa trecerea careia sunt sustrase acestui tip de control judecatoresc. In acest mod, se ajunge si la o
limitare a accesului liber la justitie, nejustificata de existenta vreuneia dintre imprejurarile care, potrivit art.53 din Constitutie, pot constitui motive de restrangere a exercitiului unor drepturi sau al unor libertati", se subliniaza in Decizia nr. 1037.
Curtea Constittuionala concluzioneaza ca instituirea unui termen pentru contestarea legalitatii actelor administrative cu caracter normativ emise de aceasta autoritate contravine dispozitiilor art.126 alin.(6) din Constitutie, care garanteaza controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice pe calea contenciosului administrativ, precum si celor ale art.21 alin.(1), care consacra accesul liber la justitie.
______
Textul integral al Deciziei Curtii Constitutionale vi-l prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (2)