Ordinul vine in aplicarea Ordonantei de Urgenta nr. 92/2009 pentru amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare si a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 508, din 23 iulie 2009.
Potrivit actului normativ emis de MFP, amanarea la plata se acorda pentru obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare, precum si pentru majorarile de intarziere aferente acestora.
Amanarea la plata se acorda la cererea contribuabililor, persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, modul de organizare si data infiintarii.
Prin obligatii fiscale neachitate la termen se intelege impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat, datorate si neachitate la termenele legale de plata, precum si majorari de intarziere aferente acestora.
Prin majorari de intarziere aferente acestora se intelege obligatiile fiscale accesorii pentru care organul fiscal competent a comunicat decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii si pentru care s-a implinit termenul de plata conform prevederilor art. 111 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Amanarea la plata nu poate depasi 6 luni
Intr-un an calendaristic, amanarea la plata se poate acorda o singura data.
ANAF, prin unitatile subordonate acesteia, acorda amanarea la plata pentru perioada solicitata de contribuabil, dar care nu poate fi mai mare de 6 luni. Amanarea la plata nu poate depasi data de 20 decembrie a anului fiscal in care se acorda.
Amanarea la plata se acorda pe numar de luni, iar termenul incepe sa curga de la data emiterii deciziei de acordare a amanarii la plata
Amanarea la plata se solicita de catre contribuabili in baza unei cereri depuse la organele fiscale competente.
Concomitent cu depunerea cererii de amanare la plata, contribuabilul solicita si eliberarea certificatului de atestare fiscala care va cuprinde sumele ce vor face obiectul amanarii la plata. In certificatul de atestare fiscala, eliberat in vederea acordarii amanarii la plata, se vor mentiona creantele fiscale principale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii si neachitate la data eliberarii acestuia, precum si majorarile de intarziere aferente acestora
Contribuabilii fara domiciliu fiscal in Romania, care au obligatii fiscale neachitate la termen, pot beneficia de amanare la plata numai daca acestea desemneaza un imputernicit potrivit art. 18 din Codul de procedura fiscala.
Conditii pentru a beneficia de amanarea la plata
Dupa depunerea de catre contribuabili a cererilor de amanare la plata, organul fiscal competent verifica daca acestia indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu inregistreaza obligatii fiscale restante la data de 30 septembrie 2008, pentru care va consulta si va edita fisa analitica pe platitori la data de 30 septembrie 2008, din care sa rezulte ca la aceasta data aveau toate declaratiile depuse si nu inregistreaza obligatii fiscale restante.
Daca un contribuabil inregistreaza la data de 30 septembrie 2008 obligatii fiscale restante, dar are depuse inainte de aceasta data un decont cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare si/sau o cerere de restituire, in curs de solutionare la data depunerii cererii de amanare, conditia este indeplinita daca:
1. suma obligatiilor fiscale restante este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit;
2. sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii conform art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora, conform dispozitiilor art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
b) si-au depus toate declaratiile fiscale conform legii pentru perioada 1 octombrie 2008 si data depunerii cererii de amanare la plata. Dovada depunerii acestora va fi editata din baza de date a organului fiscal;
c) nu au inscrise fapte in cazierul fiscal pentru care va solicita compartimentului cu atributii in eliberarea cazierului fiscal informatii privind existenta sau inexistenta faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, precum si cele care privesc disciplina financiara;
d) nu s-a atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau nu s-a atras raspunderea solidara pentru contribuabilii persoane fizice si persoane juridice, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. In acest sens, contribuabilul va depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu s-a atras raspunderea potrivit acestor prevederi legale.
Atunci cand se constata neconcordante intre obligatiile fiscale cuprinse in cererea contribuabilului si cele din certificatul de atestare fiscala, organul fiscal competent va solicita, in scris, prezentarea contribuabilului la sediul sau pentru clarificarea situatiei fiscale a acestuia. Odata cu solicitarea se va transmite contribuabilului si o copie a certificatului de atestare fiscala.
Termenul general de solutionare a cererilor de amanare la plata este de maximum 15 zile de la data depunerii cererilor.
Garantii : scrisori de garantie bancara, bunuri mobile si imobile
In cazul in care pentru amanarea la plata contribuabilul depune o garantie sub forma unei scrisori de garantie bancara, aceasta va avea o valabilitate mai mare cu 60 de zile decat perioada de amanare la plata realizat conform prevederilor art. 4 alin. (3) din OUG nr. 92/2009.
In cazul in care contribuabilul ofera bunuri mobile libere de orice sarcini, organul fiscal competent poate sa verifice existenta faptica a acestora, eventualele sarcini inscrise in registrele de publicitate prevazute de lege si sa informeze organul de executare asupra rezultatelor constatarilor. In vederea realizarii acestor verificari, organul fiscal competent va putea accesa baza de date a Arhivei Electronice de Garantii Reale Mobiliare
In cazul in care contribuabilul ofera bunuri imobile libere de orice sarcini, acesta va prezenta organului fiscal competent extras de carte funciara
Daca pentru sumele amanate la plata sunt deja instituite sechestre si organul fiscal care le-a aplicat are prioritate in fata oricarui alt creditor, conditia prevazuta la art. 4 alin. (1) din OUG nr. 92/2009 se considera indeplinita in limita valorii determinate potrivit art. 4 alin. (3) din ordonanta de urgenta. in acest caz contribuabilul are obligatia de a prezenta, in termen de 15 zile de la data comunicarii deciziei de amanare la plata, raportul de evaluare pentru bunurile sechestrate, care se va intocmi conform Comunicarii Comisiei privind elementele de ajutor de stat in vanzarile de terenuri si cladiri de catre autoritatile publice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 209/1997.
ANAF va executa garantia, daca obligatiile fiscale nu au fost stinse la expirarea perioadei de amanare
In cazul pierderii valabilitatii amanarii la plata sau la data expirarii perioadei de amanare la plata, organul fiscal competent va executa garantia sau, dupa caz, va trece la valorificarea bunului in contul obligatiilor fiscale ramase de plata sau pentru stingerea obligatiilor fiscale amanate la plata nestinse.
Pe perioada amanarii la plata, contribuabilii sunt obligati sa isi achite, conform legii, obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.
Obligatia de plata se considera indeplinita si in cazul contribuabililor care au depuse la organul fiscal deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau cereri de restituire, daca:
a) suma obligatiilor de plata este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit;
b) sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii conform art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora, conform dispozitiilor art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
Pe perioada amanarii la plata, se datoreaza majorari de intarziere
Orice alte obligatii fiscale care nu fac obiectul amanarii la plata, inclusiv majorarile de intarziere comunicate pana la emiterea deciziei de amanare, aferente obligatiilor fiscale principale care au facut obiectul amanarii la plata, se vor stinge conform prevederilor legale in vigoare
Incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata, pentru obligatiile fiscale care fac obiectul amanarii la plata, executarea silita nu incepe sau nu continua, dupa caz
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, cu exceptiile prevazute de lege, se datoreaza majorari de intarziere conform prevederilor art. 123 din Codul de procedura fiscala.
Comentarii articol (6)