Raportul Comisiei Europene privind competitivitatea digitala, publicat miercuri, arata ca sectorul digital din Europa a inregistrat mari progrese incepand cu 2005: in prezent, 56% dintre europeni folosesc in mod regulat internetul, 80% dintre acestia prin intermediul unei conexiuni de mare viteza (fata de doar o treime in 2004), ceea ce face ca Europa sa fie liderul mondial in materie de internet in banda larga.
Potrivit raportului, Europa este primul continent cu adevarat „mobil” din lume, numarul abonatilor la serviciile de comunicatii mobile depasindu-l pe cel al cetatenilor (un nivel de 119%).
Europa se poate redresa in urma crizei economice, daca se bazeaza pe potentialul economiei digitale
”Europa poate avansa si mai mult pe masura ce o generatie de tineri europeni buni cunoscatori ai tehnologiilor digitale devine un puternic factor care stimuleaza piata in directia dezvoltarii si inovarii. Pentru ca Europa sa se poata redresa in mod sustenabil in urma crizei economice, este esential sa ne bazam pe potentialul economiei digitale” se arata in raport.
„Economia digitala a Europei prezinta un enorm potential de generare a unor venituri foarte mari in toate sectoarele, dar pentru a transforma acest avantaj in crestere sustenabila si noi locuri de munca, guvernele trebuie sa joace un rol conducator, prin adoptarea de politici coordonate vizand demolarea barierelor existente in calea noilor ser vicii,” a declarat Viviane Reding, comisarul european pentru societate informationala si mass-media.
"Accesul la continutul digital trebuie sa devina usor si echitabil"
„Ar trebui sa profitam de oportunitatea pe care ne-o ofera o noua generatie de europeni care vor ajunge in curand sa hotarasca lucrurile pe piata europeana. Acesti tineri utilizeaza intensiv internetul si sunt, de asemenea, consumatori foarte pretentiosi. Pentru a elibera potentialul economic al acestor «nativi digitali», trebuie ca accesul la continutul digital sa devina usor si echitabil”, a tinut sa precizeze Viviane Reding.
Raportul publicat miercuri prezinta rezultatele a cinci ani de politica UE dusa de Comisia Barroso in directia promovarii celor mai recente tehnologii de comunicatie, a noilor retele si servicii si a continutului media creativ.
Pana in 2008, 56% dintre europeni au inceput sa utilizeze in mod regulat internetul, ceea ce reprezinta o crestere cu o treime fata de 2004. Jumatate din gospodarii si peste 80% din companii au in prezent o conexiune in banda larga. Apare o noua generatie de europeni care stapanesc internetul si sunt gata sa aplice inovatiile in domeniu. Acesti asa-numiti „nativi digitali” prezinta un mare potential pentru dezvoltarea Europei.
Tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani sunt cei mai activi utilizatori ai internetului: 73% dintre ei folosesc in mod regulat servicii avansate pentru a crea si pune la dispozitie continut online - de doua ori mai mult decat media la nivelul populatiei UE (35%). 66% dintre toti europenii cu varsta sub 24 de ani utilizeaza internetul in fiecare zi, fata de media UE de 43%.
De asemenea, conform unui studiu al Comisiei privind competentele digitale, publicat tot miercuri, acestia au competente mai avansate in domeniul internetului decat restul populatiei.
Astfel, potrivit raportului, cu toate ca „generatia digitala” pare refractara la ideea de a plati pentru descarcarea sau vizionarea online a continuturilor precum materiale video sau muzica (33% declara ca nu doresc sa plateasca nimic, ceea ce reprezinta dublul mediei la nivelul UE), in realitate, dintre acesti tineri au platit pentru acest gen de servicii de doua ori mai multi decat restul populatiei (10% dintre tinerii utilizatori, fata de media UE de 5%). De asemenea, sunt mai dispusi sa plateasca pentru oferte de servicii si calitate mai bune.
Legiuitorii ar trebui sa creeze conditiile pentru a facilita accesul la continutul online
Conform raportului, utilizarea internetului va cunoaste o crestere accelerata pe masura ce „nativii digitali” ai Europei isi incep viata profesionala, influentand si dominand din ce in ce mai mult tendintele pietei. Pe cand modelele traditionale de afaceri stagneaza, companiile vor trebui sa ofere servicii atragatoare pentru urmatoarea generatie de utilizatori, iar legiuitorii ar trebui sa creeze conditiile corespunzatoare pentru a facilita accesul la continutul online nou, asigurand, in acelasi timp, remunerarea creatorilor acestuia.
Europa, in urma SUA si Japonia la comuncatiile de mare viteza si publicitate online
De asemenea, in raport se arata faptul ca, Europa trebuie sa actioneze mai mult pentru a fi competitiva la nivel mondial. In ciuda progreselor, o treime dintre cetatenii UE nu au utilizat niciodata internetul. Doar 7% dintre consumatori au facut cumparaturi online in alt stat membru. Europa se afla inca in urma SUA si a Japoniei in ceea ce priveste investitiile in cercetare si dezvoltare in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor (TIC), al comunicatiilor de mare viteza in banda larga si al dezvoltarii de piete inovatoare precum publicitatea online.
Totodata, CE considera ca o elaborare proactiva a politicilor la nivel comunitar trebuie sa asigure faptul ca toata lumea beneficiaza de o conexiune de mare viteza la internet si ca exista o piata online unica, astfel incat oamenii sa poata folosi cu usurinta servicii online din afara granitelor tarii lor.
O consultare publica lansata de Comisie miercuri si deschisa pana la 9 octombrie 2009 ridica problema viitoarelor provocari cu care se va confrunta Europa digitala. Acesta este primul pas catre o noua strategie europeana in domeniul TIC, pe care Comisia intentioneaza sa o prezinte in 2010 in cadrul urmatoarei etape a Agendei de la Lisabona..
Comentarii articol (0)