Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) propune blocarea temporara a accesului la serviicile de telefonie mobila, pentru cei care apeleaza abuziv la 112. In acest interval, va putea fi apelat doar numarul de urgenta, iar deblocarea cartelei se va face dupa plata amenzii.
In urma analizarii efectelor avute de masura provizorie de avertizare prin SMS a celor care apeleaza abuziv numarul de urgenta 112, ANCOM a constatat faptul ca bombardamentul cu SMS-uri nu este o masura suficienta, efectul acestuia fiind scazut si diminuandu-se rapid.
Masura, consta in transmiterea de mesaje de avertizare catre cei care apeleaza de mai multe ori nejustificat serviciul 112 si a fost aplicata timp de trei luni, in perioada 20 martie – 20 iunie a acestui an, in cadrul unui proiect pilot menit sa testeze eficacitatea acestei solutii.
In urma acestei analize, ANCOM considera necesara definirea si implementarea unui set de masuri simultane de combatere a apelarii abuzive la 112, set care poate contine transmiterea unei avertizari prin SMS a celui care apeleaza abuziv 112, dar si o solutie de restrangere temporara a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apeleaza abuziv sa nu mai poata folosi telefonul decat pentru a suna la 112.
”Deblocarea nu se va putea face decat de catre operatorul care a vandut cartela si numai dupa prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite politiei sa aplice amenzile prevazute de lege, care pot merge de la 500 la 1.000 de lei”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.
"Aceste masuri au fost concepute astfel incat sa se aplice in special celor care utilizeaza cartele preplatite, pentru ca peste 90% dintre apelurile abuzive catre 112 provin de la astfel de utilizatori,” a precizat Marinescu.
Pe baza statisticilor furnizate de operatorul Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) dupa incheierea celor trei luni de testare, ANCOM a evaluat impactul acestei masuri, luand in considerare atat apelurile abuzive, cat si pe cele reale din perioada bombardamentului cu SMS-uri, si, pentru comparatie, apelurile initiate in cele trei luni premergatoare aplicarii masurii.
Statisticile analizate de ANCOM arata ca, desi se constata o scadere cu 36,84% a numarului de apeluri abuzive in cele trei luni de bombardament fata de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constata si o scadere cu 39,11% a numarului de apeluri reale, astfel ca ponderea medie a apelurilor abuzive in totalul apelurilor catre 112 a inregistrat o usoara crestere de la 53,1% in cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% in perioada de bombardament.
Astfel, numarul mediu total de apeluri catre 112 in lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 980 de mii apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu lunar de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 520 de mii adica 53,1% din total. in perioada „bombardamentului”, adica 20 martie-20 iunie, numarul mediu total de apeluri catre SNUAU a fost de 612.687 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 331.078, adica 54% din total.
Datele prelucrate de ANCOM arata ca succesul masurii pilot de combatere a apelarii abuzive nu a fost cel scontat. Scaderea importanta, la prima vedere, a numarului de apeluri abuzive (de la 495 de mii in luna februarie, la 355 de mii in intervalul 20 martie-20 aprilie si 315.837 in perioada 21 aprilie-20 mai) poate fi pusa in mare parte pe seama ineditului masurii implementate, dar se inscrie si in fluctuatia numarului total de apeluri catre SNUAU. Din interpretarea datelor statistice a reiesit ca efectele acestei masuri tind sa se plafoneze in timp, iar, in ceea ce ii priveste pe cei care apeleaza abuziv in mod repetat 112 se constata o revenire pe trend crescator a numarului de apeluri abuzive efectuate de la acelasi numar de telefon.
Comentarii articol (0)