Amintim ca proiectul de lege a fost initial elaborat de Ministerul pentru IMM-uri si a fost lansat in dezbatere publica in luna septembrie a anului 2009.
In expunerea de motive a proiectului se precizeaza ca, reglementarea activitatii de lobby in Romania ar permite participarea activa a societatii civile la procesul decisional, prin instituirea dialogului, precum si cresterea eficientei in aplicarea deciziilor adoptate, rezultat al posibilitatii de cointeresare a celor implicati, inca din stadiul de proiect.
Ce este activitatea de lobby
Proiectului de lege defineste activitatea de lobby ca totalitatea actiunilor, desfasurate prin metode legale, pentru influentarea activitatii puterii legislative sau a celei executive, fie ca este vorba despre institutii publice centrale sau locale, actiuni desfasurate in favoarea unei terte parti, in schimbul unor beneficii materiale, prevazute in contractul de lobby. Actiuni specifice activitatii de lobby inseamna orice comunicare orala sau scrisa, inclusiv electronica, adresata unor reprezentanti ai unei autoritati sau institutii publice, in favoarea unui client.
Autoritatile sustin ca adoptarea acestei legi va avea ca efecte principale responsabilizarea autoritatilor publice cu privire la deciziile adoptate, o mai mare transparenta a actului decisional si evidentierea lobby-ului ca o activitate legala si necesara prin delimitarea de traficul de influenta.
In ceea ce priveste mediul de afaceri, prin acest proiect se urmareste protejarea grupurilor de interes care vor sa faca lobby, protejarea decidentilor din institutiile publice si eliminarea suspiciunilor, intrarea in legalitate a demersurilor intreprinse de catre mediile de afaceri in vederea influentarii procesului decizional, potrivit propriilor interese, fara ca aceste demersuri sa fie asimilate traficului de influenta, precum si cresterea calitatii deciziilor adoptate, prin furnizarea profesionista de informatii decidentilor, in domeniul asupra caruia se opereaza suplinindu-se astfel limitele cognitive ale decidentilor, se arata in expunerea de motive inaintata de Ministerul pentru IMM-uri.
Scopurile activitatii de lobby
Activitatea de lobby poate avea ca scop exercitarea de initiative legislative, prin retragerea, modificarea, adoptarea sau abrogarea, dupa caz, a unei legi, hotarari sau motiuni de catre Camera Deputatilor si/sau Senat, a unui decret emis de Presedintele Romaniei, a unei hotarari sau ordonante emise de catre Guvern, sau a altui act administrativ emis de catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale.
De asemenea se pot avea in vedere activitati de lobby in exercitarea de catre Guvern a functiei de strategie, aplicare a programelor de dezvoltare economica a tarii, pe ramuri si domenii de activitate, realizare a politicii in domeniul social, cat si a functiei de administrare a proprietatii statului, precum si in elaborarea si implementarea de catre ministere a politicilor si strategiilor din domeniile specifice de activitate.
Activitatea de lobby poate viza si declansarea procedurilor de stabilire si organizare, in conditiile legii, a unui referendum, nominalizarea, audierea sau confirmarea unei persoane intr-o functie publica care este aleasa de Camera Deputatilor si/sau Senat, de autoritatile administratiei publice locale, inclusiv daca este numita de catre autoritatile administratiei publice centrale.
Desfasurarea activitatii de lobby
Activitatea de lobby poate fi desfasurata de orice persoana fizica sau juridica, dupa inregistrarea acesteia in Registrul de Lobby. In vederea inregistrarii activitatii de lobby se infiinteaza Registrul de Lobby. Acest registru va fi tinut de oficiul registrului comertului de pe langa Tribunalul Municipiului Bucuresti. Modul de organizare si functionare a Registrului de Lobby se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Reguli fundamentale ale activitãþii de lobby
Lobby-stilor le este interzis sa faca activitati de lobby pe langa o autoritate a administratiei publice in care o ruda a sa, pana la gradul III inclusiv, detine o functie de conducere. De asemenea, in activitatea desfasurata , lobbystilor le este interzis sa promita, sa ofere sau sa solicite reprezentantilor autoritatilor publice cadouri, avantaje materiale sau financiare, ori alte beneficii.
Este interzisa desfasurarea activitatii de lobby de catre:
a) Membrii Parlamentului, membrii Parlamentului European, membrii Guvernului, salariatii organelor administratiei publice centrale si locale;
b) Agentiile sau regiile de stat, directorii si membrii din conducerea acestora;
c) Orice operator economic in cadrul caruia statul detine o participatie mai mare de 51%, directorii si membrii consiliului de administratie al acestora;
d) Partidele politice si membrii organelor de conducere ale acestora;
e) Societati comerciale, regii autonome, organizatii, asociatii si fundatii care nu au in obiectul de activitate desfasurarea activitatii de lobby si nu sunt inregistrate in Rergistrul de Lobby.
Contraventii si amenzi
Desfasurarea activitatii de lobby in alte conditii decat cele prevazute de prezenta lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 5.000 lei. Totodata, desfasurarea activitatii de lobby fara respectarea prevederilor legate de activitatea si inregistrarea lobby-stilor constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 7.000 lei.
"O astfel de propunere legislativa ar trebui sa deschida calea responsabilizarii autoritatilor de stat"
Raluca Cojocaru, Manager in cadrul Deloitte Tax, apreciaza ca “in prezent, multe asociatii si organizatii non-profit sunt consultate de catre forurile legislative din Romania pentru a elabora sau modifica diverse acte normative, dar fara a avea garantia ca acestea vor fi emise in forma discutata si agreata. Daca pana acum aceasta "posibilitate" de influentare a deciziilor legislative era relativ redusa tocmai din cauza caracterului pur consultativ, o astfel de propunere legislativa ar trebui, de principiu, sa deschida calea responsabilizarii autoritatilor de stat participante intr-un asemenea proces. Spun de principiu pentru ca va fi greu de trasat granita dintre influentarea legitima a deciziilor publice in raport cu traficul de influenta".
“Din perspectiva mediului fiscal transparenta legislativa a fost de-al lungul timpului mai degraba formala, consultarea cu mediul de afaceri concretizandu-se nu foarte des in texte de lege care sa exprime rezultatul unui dialog. Pe de alta parte, tot timpul au existat suspiciuni la nivelul opiniei publice ca diverse masuri fiscale au fost adoptate ca raspuns al unor influente neoficiale. Toate acestea trebuie sa isi gaseasca un echilibru, iar legiferarea "lobby-ului" poate crea premisele necesare. Insa demersul acesta trebuie sustinut de un cadru legal mult mai complex, cu reguli bine definite astfel incat sa nu permita abuzurile si influentele mascate drept legale sub umbrela formei actuale a propunerii de lege. Poate ar fi util ca mai intai autoritatile sa se mobilizeze in mentinerea unui mediu fiscal cat mai stabil, predictibil si bineinteles, in urmarirea unei strategii fiscale pe termen mediu si lung, fara schimbari bruste care au ca efect bulversarea planurilor de afaceri ale contribuabililor si ale potentialilor investitori”, a mai adaugat Raluca Cojocaru.
________
Pentru mai multe informatii, va prezentam ca fisier atasat proiectul de lege .
Comentarii articol (0)