Impozitul pe profit
Masurile prevazute in proiect vizeaza clarificarea regimului fiscal al dobandirii propriilor actiuni de catre o societate comerciala, precum si reformularea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil sumelor platite de persoanele juridice actionarilor peste pretul pietei
Astfel, se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe
venit sau profit.
Totodata, proiectul prevede includerea in categoria cheltuielilor sociale a costurilor sociale pe care societatile trebuie sa le suporte conform contractului colectiv la nivel national sau de ramura de activitate.
De asemenea, proiectul stabileste deducerea la calculul profitului impozabil a dobanzilor, penalitatilor si majorarilor de intarziere datorate de persoanele juridice romane, in cadrul contractelor economice incheiate cu persoane nerezidente si/sau autoritati straine.
In categoria veniturilor neimpozabile vor fi incluse si veniturile din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere pentru care nu s-a acordat deducere.
In plus, proiectul vrea sa clarifice prevederilor referitoare la imprumuturile care se iau in calcul pentru determinarea gradului de indatorare. Astfel, in conditiile in care gradul de îndatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare, sunt nedeductibile.
Proiectul prevede si includerea societatilor europene (SE) si a celor cooperative europene(SCE) in categoria contribuabililor obligati la plata impozitului pe profit.
De asemenea, proiectul stabileste regulile fiscale aplicabile in situatia transferului sediului social al unei societati europene (SE) sau al unei societati cooperative europene½(SCE) din Romania in alte state membre ale Uniunii Europene .
Impozitul pe venit
Noile prevederi includ tichetele de vacanta la categoria veniturilor salariale neimpozabile si dau o o noua definitie veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor.
Astfel, potrivit proiectului, veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.
Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie. In aplicarea acestei reglementari se va emite ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
De asemenea, proiectul de OUG prevede descentralizarea competentelor, de la nivelul Ministerului Finantelor Publice la nivelul directiilor teritoriale, privind stabilirea activitatilor cuprinse in nomenclatorul activitatilor independentesi revizuirea sistemului declarativ actual in sensul simplificarii acestuia.
Totodata, se prevede reasezarea frecventei de actualizare a expertizelor privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile efectuata de catre Camera Notarilor Publici pentru corelarea cu evolutia pietei imobiliare.
In plus, noile prevederi vor sa clarifice notiunile utilizate in capitolul privind impunerea veniturilor din salarii ca urmare a modificarilor din alte acte normative.
Proiectul de OUG abroga prevederile cu caracter fiscal din alte acte normative si reglementeaza aspectele fiscale numai prin Codul Fiscal in vederea inlaturarii paralelismului legislativ
Impozitul pe veniturile nerezidentilor
In vederea corelarii cu prevederile Codului de procedura fiscala , noul proiect modifica termenul de plata a impozitului pe dividendele distribuite care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, acesta urmand a fi 25 ianuarie a anului urmator.
Totodata, proiectul de act normativ explica conditiile de acordare a scutirii de impozit pe dividendele platite de o persoana juridica romana unei persoane juridice rezidente intr-un stat al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb.
Noile prevederi elimina decizia prealabila de scutire a retinerii la sursa a impozitului, asigurandu-se acelasi tratament aplicabil in prezent in legislatia interna.
O mare parte a statelor membre ale Uniunii Europene au ales sa nu transpuna in legislatia interna prevederea ca administratia fiscala sa emita o decizie prealabila de scutire de retinere a impozitului la sursa;
De asemenea, este prevazuta extinderea scutirii prevazute pentru platile de dobanzi si/sau dividende si catre fondurile de pensii din Uniunea Europeana. Aceasta prevedere are in vedere extinderea tratamentului fiscal valabil in prezent in cazul platilor de dobanzi si sau dividende facute catre fonduri de pensii romane si in cazul platilor de dobanzi si/sau dividende facute catre fonduri de pensii din Uniunea Europeana in baza principiilor existente in legislatia europeana.
Comentarii articol (10)