TVA
Proiectul de Ordonanta de urgenta a fost elaborat ca urmare a obligatiei transpunerii in legislatia nationala si a aplicarii de la data de 1 ianuarie 2010 a prevederilor directivelor europene care modifica Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, respectiv:
- Directiva 2008/8/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce prive_te locul de prestare a serviciilor,
- Directiva 2008/117/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, in vederea combaterii fraudei fiscale legate de operatiunile intracomunitare;
- Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare.
Aceste directive se vor aplica de catre toate statele membre incepand cu data de 1 ianuarie 2010.
De asemenea, proiectul de act normativ contine si modificari impuse pentru evitarea procedurii de infringement, pentru care am fost prenotificati de Comisia Europeana in cursul lunii iulie 2009, cu privire la informatiile care sunt obligatorii a fi inscrise in facturi.
Au fost modificate o serie de articole pentru alinierea la jurisprudenta Curtii Europene de Justitie cu privire la definirea sediului fix si a persoanei stabilite, din punct de vedere al TVA precum si unele prevederi referitoare la deducerea TVA in cazul aplicarii taxarii inverse.
Pentru o mai buna functionare a pietei interne s-a conturat necesitatea modificarii Directivei 2006/112/CE ca urmare a strategiei Comisiei de modernizare si simplificare a modului de operare a sistemului comun de TVA.
Conform noilor reguli, atunci cand prestatorul si beneficiarul nu sunt stabiliti in acelasi stat se vor aplica urmatoarele reguli:
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o alta persoana impozabila vor avea locul, respectiv se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul, indiferent ca este o persoana impozabila stabilita in interiorul Comunitatii sau in afara Comunitatii;
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o persoana neimpozabila vor avea locul, respectiv se vor impozita, acolo unde este stabilit prestatorul.
De la aceste reguli generale exista insa exceptii stabilite expres de directive europeana pentru a asigura impozitarea serviciilor la locul de consum, astfel:
-serviciile legate de bunuri imobile, care se vor impozita la locul unde se afla bunul imobil;
-serviciile de restaurant si catering care se vor impozita la locul prestarii efective;
Aceeasi directiva stabileste ca pentru serviciile prestate catre persoane impozabile stabilite in Comunitate se vor depune declaratii recapitulative, asemenea celor care se depun in prezent pentru livrari si achizitii intracomunitare de bunuri.
Directiva 2008/117/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, in vederea combaterii fraudei fiscale legate de operatiunile intracomunitare care este transpusa in proiectul de ordonanta de urgenta, se refera la perioada de depunere a declaratiilor recapitulative.
Incepand cu anul 2010 declaratiile recapitulative se vor depune lunar atat pentru livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cat si pentru serviciile prestate intracomunitar.
Aceasta masura este considerata de MFP una dintre cele mai importante masuri legislative pentru combaterea evaziunii fiscale, deoarece va permite un control mai eficient, in timp real, al operatiunilor intracomunitare.
Potrivit MPF, actualul termen de 3 luni nu permitea controlul operatiunilor decat dupa o perioada de aproape 4 luni, suficient pentru ca operatorii economici fraudulosi sa dispara inainte ca autoritatile fiscale sa aiba posibilitatea sa detecteze aceste operatiuni frauduloase.
Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare, inlocuieste Directiva 79/1072/EEC, in baza careia se efectueaza in present rambursarile de TVA catre persoane impozabile din alte state membre.
Potrivit noilor reguli autoritatea fiscala din Romania va primi prin intermediul unui portal electronic cererile de rambursare a persoanelor impozabile din Romania si le va transmite electronic in fiecare stat membru din care operatorii economici romani solicita rambursarea taxei platite pentru diverse achizitii efectuate.
De asemenea prin intermediul aceluiasi portal electronic vor fi primite cererile de rambursare transmise de autoritatile fiscale din alte state membre si care au fost depuse de operatorii economici stabiliti in Comunitate pentru achizitiile efectuate in Romania.
Schimbul de informatii si documentele necesare in vederea rambursarii taxei pe valoarea adaugata se realizeaza, in principal, tot pe cale electronica. De asemenea, se stabilesc termene precise de solutionare a cererilor de rambursare si plata de dobanzi in situatia in care aceste termene nu sunt respectate.
In plus, s-a eliminat obligativitatea inscrierii in facturi a unor mentiuni care exced prevederilor Directivei 2006/112/CE in scopul evitarii declansarii procedurii de infringement pentru care Romania a fost prenotificata in cursul lunii iulie 2009.
Accize
Transpunerea prevederilor Directivei 2008/118/CE va conduce la modificarea si completarea unor definitii ale operatorilor economici ce efectueaza operatiuni cu produse accizabile (de exemplu: destinatar inregistrat, expeditor inregistrat);
De asemenea, proiectul vizeaza redefinirea momentului de eliberare pentru consum a produselor supuse accizelor armonizate;
Alte prevederi ale proiectului de OUG:
- definirea expresa a platitorilor de accize in cazul produselor supuse accizelor armonizate;
- crearea cadrului juridic necesar introducerii sistemului informatizat pentru facilitarea si monitorizarea circulatiei intracomunitare a produselor accizabile in regim suspensiv de accize (EMCS);
- stabilirea procedurilor care trebuie utilizate pentru aplicarea sistemului informatizat;
- introducerea posibilitatii de impartire a responsabilitatii de garantare a riscului de neplata a accizelor care ar putea deveni exigibile;
- stabilirea regimului accizelor pentru lipsurile si pierderile de produse accizabile in afara regimului suspensiv de accize (produse cu accize platite);
-eliminarea din sfera de aplicare a accizelor a produselor pentru care accizele sunt stabilite in cote procentuale;
-stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabile in regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptat sistemul informatizat.
De asemenea, prin noua directiva se modifica principiul de urmarire si control a circulatiei intracomunitare a produselor accizabile in regim suspensiv de accize, prin instituirea sistemului electronic (EMCS – Excise movement control system), Romania inscriindu-se in randul statelor membre initiatoare pentru implementarea acestui sistem.
Proiectul stabileste ca accizele devin exigibile in momentul eliberarii pentru consum si in statul membru in care se face eliberarea pentru consum.
Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor care urmeaza sa fie aplicate sunt cele in vigoare la data la care accizele devin exigibile in statul membru in care are loc eliberarea pentru consum.
Plata accizelor la bugetul de stat
Termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile, cu exceptia cazurilor pentru care prezentul capitol prevede in mod expres alt termen de plata.
Prin exceptie de la aceste prevederi , in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural, termenul de plata a accizelor este data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final.
In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv, momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
Depunerea declaratiilor de accize
Orice platitor de accize are obligatia de a depune lunar la autoritatea competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva.
Prin exceptie, destinatarul inregistrat care primeste doar ocazional produse accizabile are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare operatiune in parte.
Declaratiile de accize se depun la autoritatea competenta, de catre platitorii de accize, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia.
Intarzierea la plata accizelor cu mai mult de 5 zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizatiei detinute de operatorul economic platitor de accize pana la plata sumelor restante.
Comentarii articol (4)