Ministerul Finantelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de lege pentru modificarea Codului fiscal, care vizeaza impozitul pe profit, Taxa pe Valoare Adaugata si accizele. Proiectul de act normativ transpune legislatia comunitara in domeniul politicii fiscale, reglementarile urmand sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2010.
Impozit pe profit
Proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal, elaborat de MFP, prevede continuarea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 90/434/CEE (privind impunerea fuziunilor, divizarilor si transferului activelor si schimburilor de valori mobiliare intre companii ale statelor membre), amendata prin Directiva 2005/19/CE.
Astfel, proiectul de act normativ stabileste regimul fiscal aplicabil societatilor europene (SE) sau societatilor cooperative europene prin:
- includerea acestor tipuri de societati in categoria contribuabililor obligati la plata impozitului pe profit;
- stabilirea regulilor fiscale aplicabile in situatia transferului sediului social al unei "societati europene" (SE) sau al unei "societati cooperative europene" (SCE) din Romania in alte state membre ale Uniunii Europene ;
- stabilirea regimului fiscal al sediilor permanente apartinand societatilor cedente din Romania.
Taxa pe Valoare Adaugata
Din punctul de vedere al TVA, proiectul de lege transpune in legislatia nationala toate Directivele europene pe care statele membre trebuie sa le aplice obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2010:
- Directiva 2008/8/CE a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor;
- Directiva 2008/9/CE a Consiliului de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare;
- Directiva 2008/117/CE a Consiliului din 16 decembrie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE, in vederea combaterii fraudei fiscale legate de operatiunile intracomunitare.
Directiva 2008/8/CE
Conform noilor reglementari, atunci cand prestatorul si beneficiarul nu sunt stabiliti in acelasi stat se vor aplica urmatoarele reguli:
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o alta persoana impozabila vor avea locul, respectiv se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul, indiferent ca este o persoana impozabila stabilita in interiorul Comunitatii sau in afara Comunitatii;
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o persoana neimpozabila vor avea locul, respectiv se vor impozita, acolo unde este stabilit prestatorul.
De la aceste reguli generale exista exceptii stabilite expres de directiva europeana, dintre care amintim: serviciile legate de bunuri imobile, care se vor impozita la locul unde se afla bunul imobil; serviciile de restaurant si catering care se vor impozita la locul prestarii efective.
Aceeasi directiva stabileste ca pentru serviciile prestate catre persoane impozabile stabilite in Comunitate se vor depune declaratii recapitulative, asemenea celor care se depun in prezent pentru livrari si achizitii intracomunitare de bunuri.
Directiva 2008/117/CE
Directiva 2008/117/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, in vederea combaterii fraudei fiscale legate de operatiunile intracomunitare care este transpusa in proiectul de lege, se refera la perioada de depunere a declaratiilor recapitulative.
Incepand cu anul 2010, declaratiile recapitulative se vor depune lunar atat pentru livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cat si pentru serviciile prestate intracomunitar.
“Aceasta masura este considerata una dintre cele mai importante masuri legislative pentru combaterea evaziunii fiscale, deoarece va permite un control mai eficient, in timp real, al operatiunilor intracomunitare.
Actualul termen de 3 luni nu permitea controlul operatiunilor decat dupa o perioada de aproape 4 luni, suficient pentru ca operatorii economici fraudulosi sa dispara inainte ca autoritatile fiscale sa aiba posibilitatea sa detecteze aceste operatiuni frauduloase”, se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
Directiva 2008/9/CE
Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare, inlocuieste Directiva 79/1072/EEC, in baza careia se efectueaza in prezent rambursarile de TVA catre persoane impozabile din alte state membre.
Potrivit noilor reguli, autoritatea fiscala din Romania va primi prin intermediul unui portal electronic cererile de rambursare a persoanelor impozabile din Romania si le va transmite electronic in fiecare stat membru din care operatorii economici romani solicita rambursarea taxei platite pentru diverse achizitii efectuate.
De asemenea, prin intermediul aceluiasi portal electronic vor fi primite cererile de rambursare transmise de autoritatile fiscale din alte state membre si care au fost depuse de operatorii economici stabiliti in Comunitate pentru achizitiile effectuate in Romania. Schimbul de informatii si documentele necesare in vederea rambursarii taxei pe valoarea adaugata se realizeaza, in principal, tot pe cale electronica. De asemenea, se stabilesc termene precise de solutionare a cererilor de rambursare si plata de dobanzi in situatia in care aceste termene nu sunt respectate.
Din punctul de vedere al TVA, proiectul de lege mai prevede adoptarea unor masuri pentru evitarea procedurii de infringement datorata existentei in cuprinsul Codului fiscal a unor prevederi ce reglementeaza inscrierea in facturi a unor informatii suplimentare fata de cele prevazute de legislatia europeana in domeniu.
Accize
In domeniul accizelor, proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal prevede:
A. Transpunerea prevederilor Directivei 2008/118/CE care va conduce la:
- modificarea si completarea unor definitii ale operatorilor economici ce efectueaza operatiuni cu produse accizabile (de exemplu destinatar inregistrat, expeditor inregistrat);
- redefinirea momentului de eliberare pentru consum a produselor supuse accizelor armonizate;
- definirea expresa a platitorilor de accize in cazul produselor supuse accizelor armonizate;
- crearea cadrului juridic necesar introducerii sistemului informatizat pentru facilitarea si monitorizarea circulatiei intracomunitare a produselor accizabile in regim suspensiv de accize (EMCS);
- stabilirea procedurilor care trebuie utilizate pentru aplicarea sistemului informatizat;
- introducerea posibilitatii de impartire a responsabilitatii de garantare a riscului de neplata a accizelor care ar putea deveni exigibile;
- stabilirea regimului accizelor pentru lipsurile si pierderile de produse accizabile in afara regimului suspensiv de accize (produse cu accize platite);
B. Eliminarea din sfera de aplicare a accizelor a produselor pentru care accizele sunt stabilite in cote procentuale;
C. Stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabile in regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptat sistemul informatizat.
_____
Proiectul de lege vi-l prezentam integral, ca fisier atasat.
Comentarii articol (2)