„(2) Judecatorii si procurorii se pot pensiona la cerere inainte de implinirea varstei de 60 de ani si beneficiaza de pensia prevazuta la alin. (1), daca au o vechime de cel putin 25 de ani numai in functia de judecator si procuror.”
Masura este determinata de iesirile impredictibile din sistem prin pensionare, precum si de deficitul creat de posturile temporar vacante la instante si parchete, se motiveaza in comunicatul CSM.
Posibilitatea de a se pensiona inainte de implinirea varstei prevazute de lege trebuie sa apartina numai judecatorilor si procurorilor care timp de 25 de ani au desfasurat activitatea cu caracter juridic de cea mai mare importanta, fiindca sunt supusi atat incompatibilitatilor si interdictiilor cat si unui grad ridicat de risc care rezulta din exercitarea functiei, se mai precizeaza in comunicat.
In prezent, beneficiaza de pensie de serviciu, „Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la inalta Curte de Casatie si Justitie si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi, cu o vechime de cel putin 25 de ani in functia de judecator ori procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si in functia de judecator ori procuror financiar sau consilier de conturi de la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi se pot pensiona la cerere si pot beneficia, la implinirea varstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de indemnizatia de incadrare bruta lunara sau de salariul de baza brut lunar, dupa caz, si sporurile avute in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.
(2) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la inalta Curte de Casatie si Justitie, personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si fostii judecatori si procurori financiari si consilierii de conturi de la sectia jurisdictionala care au exercitat aceste functii la Curtea de Conturi se pot pensiona la cerere inainte de implinirea varstei de 60 de ani si beneficiaza de pensia prevazuta la alin. (1), daca au o vechime de cel putin 25 de ani numai in functia de judecator, procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor, precum si in functia de judecator ori procuror financiar sau consilier de conturi de la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi. La calcularea acestei vechimi se iau in considerare si perioadele in care judecatorul, procurorul, magistratul-asistent sau personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, precum si judecatorul, procurorul financiar si consilierul de conturi la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi a exercitat profesia de avocat, personal de specialitate juridica in fostele arbitraje de stat, consilier juridic sau jurisconsult.”
Aceasta modificare a intervenit prin Legea nr. 29/2006, in sensul ca la calcularea vechimii de cel putin 25 de ani se lua in calcul si perioada in care magistratul a exercitat profesia de avocat, cu conditia ca aceasta perioada sa nu depaseasca 10 ani.
Propunerea CSM nu este noutate, avand in vedere ca in 2007, prin OUG nr. 100/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul justitiei s-a revenit la forma initiala a art. 82 alin. (2), dreptul de a beneficia de pensie de serviciu inainte de implinirea varstei prevazute de lege fiind recunoscut doar pentru magistratii care aveau o vechime de cel putin 25 de ani numai in functia de judecator si procuror.
Ulterior insa, prin Legea nr. 97/2008 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 100/2007, art. 82 alin. (2) a fost modificat ajungandu-se la forma actuala, mentionata mai sus.
“Elementele care diferentiaza regimul de pensionare al judecatorilor si procurorilor care au exercitat aceste functii timp de cel putin 25 de ani de regimul de pensionare al judecatorilor si procurorilor care au exercitat anterior si alte profesii sunt justificate in mod obiectiv. Ele constituie o compensatie partiala a inconvenientelor ce rezulta din rigoarea statutului special caruia trebuie sa i se supuna acesti magistrati pe o perioada lunga de timp. Pe de alta parte dispozitiile constitutionale si legale impun judecatorilor si procurorilor interdictii severe si riscuri sporite, ceea ce justifica in mod obiectiv si rezonabil o diferentiere a regimului juridic de pensionare fata de regimul stabilit pentru ceilalti magistrati care au indeplinit si alte functii in afara celor de judecator si procuror. De altfel, trebuie subliniat ca jurisprudenta Curtii Constitutionale, referitoare la aplicarea principiului egalitatii in fata legii si al nediscriminarii, a stabilit constant, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii nu este sinonim cu uniformitatea si ca pentru situatii diferite poate exista un tratament juridic diferit, recunoscandu-se dreptul la diferenta”, motiveaza CSM in comunicatul de presa.
Comentarii articol (2)