Trecerea Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) din subordinea Ministerului de Justitie in subordinea Camerei de Comert si Industrie (CCIR) creaza controverse intre cele doua institutii cu privire la ceea ce ar presupune imbunatatirea activitatii Registrului Comertului.
In contextul
adoptarii de catre Camera Deputatilor, saptamana aceasta, a propunerii legislative privind trecerea Registrului Comertului din subordinea MJLC, in subordinea CCIR, atat, Camera de Comert, cat si Registrul Comertului si-au prezentat punctele de vedere.
CCIR: Revenirea ONRC la CCIR duce la reducerea birocratiei
In opinia CCIR, revenirea ONRC pe langa CCIR, dupa sapte ani de la nationalizarea acestuia in 2002, ar duce la reducerea substantiala a birocratiei la inregistrarea firmelor, eliminarea oricarei posibilitati de fraudare a datelor inscrise si transparenta inregistrarilor societatilor comerciale sunt punctele cheie ale strategiei la nivel national a Sistemului Cameral.
Conform art. 1 din legea Camerelor de Comert nr. 335/2007, modificata si completata prin votul Parlamentului Romaniei, „Camerele de Comert sunt organizatii autonome, neguvernamentale, apolitice, fara scop patrimonial, de utilitate publica, cu personalitate juridica, create in scopul de a reprezenta, apara si sustine interesele membrilor lor si ale comunitatii de afaceri in raport cu autoritatile publice si cu organismele din tara si strainatate.”
Astfel, inregistrarile simple (mentiunile simple) ale societatilor comerciale vor fi operate in numai 24 ore, rezolvandu-se situatia actuala prin care intreprinzatorii care solicita mentiuni in luna curenta, primesc termene in primul trimestru al anului 2010.
In acelasi timp, judecatorilor delegati li se va permite sa-si exercite numai dreptul de control asupra inregistrarilor efectuate de ONRC, permitand astfel rezolvarea rapida si eficienta a cererilor comerciantilor.
De asemenea, CCIR va valorifica protocoalele de colaborare incheiate cu toate institutiile implicate in bunul mers al mediului de afaceri, inclusiv cu MJLC, reducand astfel povara birocratica ce apasa asupra companiilor.
“Prin vointa exprimata de Legiuitor se reface legatura necesara si obligatorie dintre Camerele de Comert si mediul de afaceri, in ceea ce priveste latura administrativa si de comunicare fireasca, in spiritul conventiilor si acordurilor la care Romania este parte prin statutul sau de membra a Uniunii Europene si a altor organisme internationale.
ONRC: Registrul Comerului functioneaza conform standardelor europene
ONRC considera ca, si in prezent, exista o legatura intre CCIR si mediul de afaceri din Romania si nu a fost perturbata de administrarea realizata de MJLC cu privire la ONRC, deoarece intre cele MJLC si CCIR este incheiat un Protocol care permite acesteia din urma accesul gratuit la baza de date a Registrului.
Pe de alta parte, ONRC nu este de acord cu motivatia data de CCIR referitoare la reducerea substantiala a birocratiei la inregistrarea firmelor, eliminarea oricarei posibilitati de fraudare a datelor inscrise si transparenta inregistrarilor societatilor comerciale.
In acest sens, ONRC mentioneaza ca modul sau de organizare si procedurile de inregistrare ale sunt stabilite in conformitate cu prevederile legale nationale si standardele internationale in materie, institutia fiind oferita drept exemplu de”bune practici” pe acest domeniu la nivel european.
Prin urmare, perioada de inregistrare s-a redus de la 20 de zile – termen in 2002 la preluarea Registrului de la Camerele de Comert - la 3 zile pentru inmatriculari si 5 zile pentru mentiuni in acest monent. Totodata, Oficiul Registrului Comertului obtine codul unic de inregistrare de la Ministerul Finantelor Publice (MFP), precum si informatiile din cazierul fiscal, in numele solicitantului, in cadrul aceluiasi termen, respectiv de 3 si 5 zile.
“Intelegem preocuparea CCIR pentru sustinerea mediului de afaceri, insa in conditiile in care ONRC functioneaza conform standardelor aplicabile altor institutii similare din Europa si termenele de inregistrare si obtinere de date sunt cele mentionate mai sus, este evident ca nu putem discuta de o birocratizare a procedurilor de inregistrare, celeritatea fiind cuvantul de ordine ce caracterizeaza activitatea Registrului”, considera ONRC
Cu privire la datele cuprinse in cererile de inregistrare si in documentele depuse in sustinerea cererii sunt inregistrate in registrul comertului potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea si exactitatea acestora raspunzand persoanele care solicita inregistrarea. Acuratetea si corectitudinea informatiilor obtinute sunt apreciate atat de solicitantii din mediul privat, cat si de institutiile publice care valorifica datele din registrul comertului.
ONRC precizeaza ca nivelul de pregatire profesionala a angajatilor Registrului este ridicat, acestia constientizand responsabilitatea activitatilor pe care le desfasoara, iar statisticile furnizate de autoritatile judiciare nu indica aspecte de risc.
De asemenea, referitor la transparenta procedurilor de inregistrare, ONRC considera ca s-a tinut pasul cu noile reglementari, reusind sa puna la dispozitia comerciantilor mijloace moderne de consultare a stadiului cererilor depuse, a inregistrarii documentelor si a informatiilor referitoare la datele inregistrate in Registrul Comertului.
“Un bun exemplu il reprezinta implementarea inregistrarii on-line a cererilor si documentelor depuse in sustinerea acestora. Baza de date a registrului comertului se actualizeaza la nivel national intr-un termen de maxim 48 de ore, putand fi puse la dispozitia reprezentantilor mediului de afaceri toate informatiile mentionate mai sus”, se puncteaza in comunicatul de presa al ONRC.
Totodata, in momentul de fata, informatiile solicitate, certificatele constatatoare si copiile certificate, dupa caz, se elibereaza pe loc, iar pentru cei interesati, pot fi accesate on-line, pe viitor urmand a fi realizata o imbunatatire substantiala a acestora.
Comentarii articol (6)