Romanii au la dispozitie un buget mai mic cu 50% fata de cel de anul trecut, pentru cheltuielile generate de sarbatorile de iarna, acesta situandu-se la aproximativ 1500 de lei. Din aceasta suma, o treime va fi destinata produselor alimentare, iar restul de bani vor fi cheltuiti pentru cadouri si ornamente de sezon.
Cel mai recent studiu de piata al companiei Mednet arata ca actuala criza financiara afecteaza si sarbatorile de iarna ale romanilor, bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion fiind de
1523,29 lei; 51,9% dintre respondenti afirmand ca acest buget este mai mic decat cel de anul trecut.
Pentru
produse alimentare ocazionate de sarbatorile de iarna, romanii vor sa aloce, in medie
556,13 lei, aceasta sumã fiind pentru 47,6% dintre acestia mai mica comparativ cu cea alocata anul trecut pentru aceasta categorie de cheltuieli.
Produsele nealimentare specifice sarbatorilor de iarna (brad, ornamente, imbracaminte, incaltaminte) au o pondere mai mica in bugetul de cheltuieli, orasenii alocand, in medie
321,09 lei acestei categorii de produse. Ca si in cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenti.
Romanii renunta la brad, cozonaci si excursii
Reducerea cheltuielilor pentru sarbatorile de iarna se va face in doua directii:
-vor renunta in totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumparat, cum ar fi: ornamente pentru bradul de Craciun (70,4% dintre intervievati), bradul de Craciun (56,5%), bauturile alcoolice (40,9%), prajituri/cozonaci (32,7%), dar si alte tipuri de produse printre care enumeram: electronice/electrocasnice, imbracaminte/incaltaminte, bijuterii, cosmetice/parfumuri, excursii, produse de lux etc.
-intentioneaza sa le cumpere in cantitate mai mica sau mai ieftine: carne (35,6%), legume, fructe (37,0%) etc.
In ceea ce priveste calatoriile/excursiile organizate in perioada sarbatorilor de iarna, in jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei.
De asemenea, si bugetul alocat iesirilor in oras/la restaurant in perioada Craciunului si a Revelionului este pentru 47,3% dintre respondenti mai mic decat anul trecut, fiind, in medie, 346,28 lei.
Cadouri mai putine de Craciun
Bugetul pentru cadouri a fost si el afectat de efectele crizei, avand o
valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participantii la studiu mai mic ca anul trecut.
Chiar daca suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mica sau cel mult egala cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intentioneaza sa cumpere totusi cadouri cu ocazia sarbatorilor de iarna.
Tipurile de cadouri pe care respondentii intentioneaza sa le cumpere sunt: articolele de imbracaminte/incaltaminte (54,5%), cosmetice/parfumuri (37,4%), jucarii (30,6%), ciocolata/cafea (20,4%), carti (17,4%), bijuterii/ceasuri (14,8%) etc.
Subiectii care au declarat ca nu vor cumpara cadouri (18,6%) sunt persoanele cu varsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2000 lei/familie si se declara afectati de criza in “foarte mare masura” si “in mare masura”.
Peste jumatate (52,6%) dintre participantii la studiu nu obisnuiesc sa stabileasca un buget pentru sarbatorile de iarna, in timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul in curs.
Totusi, procentul celor care economisesc bani pentru sarbatorile de iarna este ridicat – 45,4%.
Totodata, sunt si romani (numai 6,1%) care intentioneaza sa imprumute bani pentru sarbatorile de iarna din acest an.
Comentarii articol (5)