In nenumarate statistici realizate atat la nivel international, cat si intern de catre autoritatile abilitate, Romania se numara printre tarile cu expunere foarte mare la calamitati naturale si fenomene meteo extreme precum cutremure, inundatii, alunecari de teren.
Cu toate acestea putini sunt cei care anticipeaza si constientizeaza pagubele imposibil de acoperit si care sunt determinate de astfel de fenomene, si care inteleg necesitatea incheierii unor polite pentru asigurarea locuintelor, doar 10% din numarul total de case beneficiind de o protectie prin asigurarile facultative.
Articol scris de Dumitru Rusu, MBA, avocat asociat si Alice Oaie, avocat colaborator - Voicu FIlipescu
Din nefericire insa, evenimentele din ultimii ani in care Romania s-a confruntat cu diverse fenomene naturale, inundatiile si alunecarile de teren producand pagube de ordinul milioanelor de euro in fiecare zona cu risc ridicat ani la randul, au determinat initierea unor proiecte legislative menite a aduce la masa tratativelor jucatori importanti din domeniul privat al asigurarilor, sprijiti fiind de autoritatile publice ale statului, precum si foruri internationale.
Primul program de asigurare la dezastre
Astfel in 2004 Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Agentia Nationale pentru Resurse Minerale au fost desemnate responsabile pentru initierea si derularea unui proiect complex in vederea consolidarii capacitatii Romaniei de finantare si management in situatii de urgenta, incluzand si pregatirea unui program de asigurare impotriva catastrofelor.
In vederea realizarii si implementarii Programului Roman de Asigurare impotriva Catastrofelor („Programul”), Guvernul Romaniei a hotarat in 2005 constituirea Comitetului Director de Asigurare la Dezastre, ca structura interministeriala in cadrul Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, al carui rol principal era elaborarea politicilor nationale si proiectelor de acte normative privind asigurarea impotriva dezastrelor, in special de a lua masuri pentru aducerea la indeplinire a obiectivelor trasate prin Acordul de imprumut dintre Romania si B.I.R.D. privind finantarea Proiectului de diminuare a riscurilor in cazul producerii calamitatilor naturale si pregatirea pentru situatii de urgenta, ratificat prin Legea nr. 398/2004.
Urmatorul pas a fost realizarea unui cadru institutional si legal independent pentru implementarea Programului, si astfel, dupa indelungi dezbateri privind forma institutionala de implementare a asigurarilor obligatorii a locuintelor, in 2008 a fost adoptata Legea nr. 260 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren sau inundatiilor, care urma sa intre in vigoare in luna martie a acestui an, prin care s-au reglementat constituirea Pool-ului de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale („PAID”) si incheierea de catre acesta a politelor de asigurare a locuintelor.
Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale
Conform legii, PAID-ul imbraca forma de organizare si functionare a unei societati comerciale de asigurare-reasigurare, ca o structura constituita prin asocierea societatilor de asigurare autorizate sa incheie asigurari obligatorii pentru locuinte de tip PAD (polite de asigurare impotriva dezastrelor naturale), incheiate cu respectarea dispozitiilor Legii 260/2008. PAID-ul are ca obiect gestionarea activitatii de asigurare obligatorie pentru locuinte impotriva riscului de dezastru natural, respectiv cutremure de pamant, alunecari de teren sau inundatii, aflandu-se sub supravegherea CSA, ce ramane si organismul reglementativ principal, dar avand si un caracter de organism de autoreglementare in chestiuni specifice ori prin emiterea de regulamente de organizare si functionare.
Activitatea principala include activitatea de asigurare exercitata in Romania, care desemneaza, in principal, oferirea, negocierea si incheierea de PAD, incasarea de prime, lichidarea de daune, precum si investirea sau fructificarea fondurilor proprii si atrase prin activitatea desfasurata. Asiguratorii autorizati de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sa incheie asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva dezastrelor naturale vor incheia PAD direct sau prin intermediari conform reglementarilor legale.
Constituirea PAID reprezinta in fapt o solutie de diminuare a presiunilor sociale si financiare asupra statului in cazul unor dezastre naturale, PAID urmand sa acopere posibilele daune survenite asupra locuitelor, detinute de persoane fizice ori juridice, in urma unor dezastre naturale de tip cutremur, alunecari de teren ori inundatii. PAID-ul este de asemenea platforma institutionala prin care asemenea riscuri vor fi reasigurate catre societati specializate din afara Romaniei. Avand in vedere insa potentialele dificultati inerente inregistrarii unor astfel de riscuri pe bilantul PAID, legea prevede mecanisme specifice prin care statul va acorda sprijin financiar catre PAID in primii cinci ani de activitate prin imprumuturi pentru suplimentarea fondurilor PAID in vederea platii primelor de reasigurare ori de acoperire a unor eventuale pierderi.
PAID s-a constituit la data de 23 septembrie 2009 prin exprimarea acordului de vointa a unui numar de 13 asiguratori, dintre care 4 detin fiecare participatia maxima admisa de lege, respectiv 15%, ceilalti 9 fondatori participand fiecare cu suma minima de 250.000 euro, avand un procent de 5,5% din capitalul social total al PAID. Capitalul social la PAID se ridica in acest moment la suma de 19.341.819 lei, respectiv echivalentul in Euro a 4.545.455 conform cursului valutar de 1 Eur=4,2552 Ron, insuficient in opinia unora pentru a putea asigura o retinere neta semnificativa din riscul asigurat si negocierea in conditii cat mai bune a contractului de reasigurare.
O data constituit si inmatriculat la Registrul Comertului, PAID va putea incepe demersurile pentru incheierea actelor juridice necesare demararii activitatii si pregatirea pentru primul an in care se vor incheia asigurarile obligatorii. Potrivit legii, suma maxima asigurata este de 20.000 euro pentru locuintele de tip A (constructii cu structura de rezistenta de beton armat, metal ori lemn sau cu pereti exteriori din piatra, caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/sau chimic), respectiv 10.000 euro pentru locuintele de tip B (constructii cu pereti exteriori din caramida nearsa, pamant sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic). Primele cuvenite pentru sumelor asigurate mentionate anterior sunt de 20 euro pentru locuintele de tip A, respectiv 10 euro pentru locuintele de tip B, ele putand fi modificate numai prin Hotarare a Guvernului.
In perioada urmatoare se asteapta alinierea cadrului legislativ la necesitatile de functionare a PAID si informarea populatiei despre obligativitatea incheierii acestor asigurari, precum si despre beneficiile decurgand din acestea, autoritatile publice, printre care si Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, avand un rol deosebit pentru realizarea acestor obiective.
Proiectul de modificare a Legii 260/2008
In continuarea indeplinirii obiectivelor amintite mai sus, Ministerul Administratiei si Internelor a elaborat vara aceasta un proiect de act normativ pentru modificarea Legii nr. 260/2008, principalele modificari propuse fiind urmatoarele:
1. locuintele expertizate de autoritatile publice cu risc seismic ridicat nu se vor asigura;
2. asiguratorii vor avea drepturile si obligatiile prevazute de Legea 260/2008 in sarcina PAID, acestui din urma revenindu-i obligatiile de plata a despagubirilor si a contravalorii costurilor de reparatii in limita sumei totale asigurate prin PAD, de decontare a cheltuielilor facute de asiguratori cu activitatile de constatare si evaluare a prejudiciilor;
3. in cazul unui dezastru, cand este depasita retinerea neta a PAID despagubirile se vor plati de catre PAID dupa primirea sumelor corespunzatoare din reasigurare;
4. suma asigurata obligatoriu si prima de asigurare se vor modifica prin Ordin al Presedintelui CSA (fata de modificare prin Hotarare de Guvern cum este prevazut in forma actuala a legii);
5. asiguratorul va incheia asigurarea obligatorie a locuintei cu noul proprietar inainte de expirarea valabilitatii politei de asigurare impotriva dezastrelor;
6. actionarii PAID nu pot fi obligati sa suporte din fonduri proprii acoperirea oricaror diferente dintre despaguburile acordate si fondurile disponibile la PAID;
7. notiunea de grup este implicit definita - societati controlate de aceleasi persoane/grup de persoane.
Proiectul s-a aflat in dezbatere publica pana la 16.08.2009, data pana la care MAI a asteptat comentarii. Forma finala va trebuie inaintata Comisiilor Juridice ale Parlamentului si va intra in vigoare de la data publicarii actului normativ de modificare in Monitorul Oficial. Pana atunci reglementarile aplicabile Pool-ului de Asigurarea Impotriva Dezastrelor Naturale si asiguratilor acestuia raman Legea 260/2008 in forma actuala si Normele emise de CSA in aplicarea acesteia.
_________________
Despre Voicu & Filipescu:
2001 : Infiintarea Voicu & Filipescu, prin achizitia de catre Daniel Voicu si Mugur Filipescu a biroului local al firmei americane Arent Fox Kitner Plotkin & Kahn L.L.P, cei doi ramanand pana astazi singurii avocati romani care au cumparat biroul unei firme straine
2001 : Incheierea unei asocieri cu firma internationala Squire, Sanders & Dempsey L.L.P., fondata in SUA in urma cu 100 de ani si avand peste 850 de avocati in 32 de birouri din intreaga lume
2006 : Numirea a doi parteneri – Marta E. Popa si Daniel Costea
2008 : Numirea a patru noi parteneri – Raul Mihu, Cristian Gavrila, Roxana Negutu si Dumitru Rusu
2008 : Preluarea unei parti din Stefanica, Dutu & Partners – 13 avocati s-au alaturat echipei Voicu & Filipescu
2009: Integrarea firmei de consultanta fiscala si contabila Steuer & Buchhaltung Partners SRL.
2009: Numirea a doi parteneri – Alexandru Tabacu (Tax Partner) si Florin Dutu
Comentarii articol (2)