Obiectivul intervenţiei asistenţei sociale este acela de a-i sprijini pe cei aflaţi în dificultate, ajutându-i să-şi dezvolte propriile capacităţi şi competenţe în vederea evitării excluziunii sociale pentru asigurarea integrării sociale şi a unei vieţi decente. Caracterul de urgenţă al acestei modalităţi de intervenţie socială, determinat de situaţia de dificultate în care se găseşte solicitantul, impune existenţa unei posibilităţi de rezolvare pe cale amiabilă a problemelor apărute şi de soluţionare în termen cât mai scurt a acestora.
Comisiile de mediere socială înfiinţate în fiecare judeţ şi sector al municipiului Bucureşti au ca obiectiv soluţionarea pe cale amiabilă a problemelor apărute în acordarea şi stabilirea dreptului la asistenţă socială prin clarificarea punctele divergente dintre solicitanţii, beneficiarii drepturilor de asistenţă socială şi reprezentanţii instituţiilor care acordă aceste drepturi.
Prezenta Hotărâre de Guvern se alătură actelor normative referitoare la serviciile publice de asistenţă socială şi la serviciile sociale, adoptate pentru elaborarea legislaţiei care decurge din Legea nr. 705/2001 privind sistemul naţional de asistenţă socială.
Hotărâre de Guvern
privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de mediere socială
În temeiul art.
107 din Constituţie şi al art. 63 (3) din Legea nr. 705 / 2001 privind
sistemul naţional de asistenţă socială,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1) Comisiile de mediere socială, denumite în continuare comisii, se
organizează la nivelul fiecărui judeţ şi sector al municipiului Bucureşti.
(2) Comisiile funcţionează în cadrul direcţiilor judeţene pentru dialog,
familie şi solidaritate socială, respectiv în cadrul Direcţiei generale
pentru dialog, familie şi solidaritate socială a municipiului Bucureşti.
(3) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei Hotărâri de Guvern,
Directorul executiv adjunct – asistenţă socială din cadrul direcţiilor
judeţene pentru dialog, familie şi solidaritate socială, respectiv din
Direcţia generală pentru dialog, familie şi solidaritate socială a
municipiului Bucureşti organizează secretariatul comisiilor de mediere.
(4) Comisiile au rol consultativ.
Art. 2
Comisiile îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) mijlocesc dialogul dintre serviciile publice de asistenţă socială şi
solicitanţii sau beneficiarii de drepturi de asistenţă socială sau de
alocaţii familiale;
b) analizează motivele de nemulţumire notificate în scris de către
solicitanţii drepturilor de asistenţă socială sau de către beneficiari;
c) analizează nemulţumirile beneficiarilor, la acordarea serviciilor sociale,
legate de măsurile prevăzute în planul de intervenţie ori de calitatea
serviciilor acordate în baza planului individualizat;
d) clarifică prin dialog divergenţele dintre părţi, respectiv solicitanţii
sau beneficiarii drepturilor de asistenţă socială, servicii sociale sau
alocaţii familiale, pe de o parte, şi reprezentanţii autorităţilor sau
instituţiilor care le acordă, pe de altă parte;
e) difuzează organelor şi autorităţilor interesate şi aduce la cunoştinţa
beneficiarilor măsurile cu rol consultativ adoptate de comisie;
f) elaborează programele principalelor lucrări şi activităţi ale comisiilor;
g) alături de serviciile publice teritoriale de asistenţă socială participă
la acordarea de consultaţii gratuite în domeniul drepturilor şi serviciilor
de asistenţă socială.
Art. 3
(1) Comisiile sunt compuse din 5 membrii, reprezentanţi ai
următoarelor instituţii:
a) direcţia de
asistenţă socială din cadrul direcţiilor judeţene pentru dialog, familie şi
solidaritate socială, respectiv din cadrul Direcţiei generale pentru dialog,
familie şi solidaritate socială a municipiului Bucureşti;
b) serviciile publice judeţene de asistenţă socială, respectiv serviciul
public de asistenţă socială al municipiului Bucureşti;
c) serviciile publice locale de asistenţă socială ale municipiilor, oraşelor,
sectoarelor municipiului Bucureşti şi ale comunelor în care domiciliază
solicitanţii sau beneficiarii drepturilor de asistenţă socială;
d) instituţiile specializate de asistenţă socială care funcţionează la
nivelul unităţii administrativ-teritoriale respective;
e) organizaţiile societăţii civile care au încheiat convenţii de parteneriat
în domeniul asistenţei sociale cu Consiliile judeţene, Consiliul General al
municipiului Bucureşti sau consiliile locale.
(2) Conducerea comisiilor este exercitată de către Directorul
executiv adjunct – asistenţă socială al direcţiilor judeţene pentru dialog,
familie şi solidaritate socială, respectiv din Direcţia generală pentru
dialog, familie şi solidaritate socială a municipiului Bucureşti pentru
cazurile care privesc serviciile sociale şi prestaţiile băneşti stabilite la
nivelul primăriilor sau de către secretarul general al prefecturii pentru
cele care privesc alocaţiile familiale stabilite la nivelul direcţiilor
pentru dialog, familie şi solidaritate socială.
Art. 4
(1) Componenţa comisiilor şi activitatea membrilor comisiilor
respectă dispoziţiile legale privind conflictul de interese.
(2) Directorul executiv adjunct – asistenţă socială al direcţiilor
judeţene pentru dialog, familie şi solidaritate socială, respectiv din
Direcţia generală pentru dialog, familie şi solidaritate socială a
municipiului Bucureşti anunţă instituţiile nominalizate la art. 3 alin.(1)
b)-e), respectând dispoziţiile alin.(1), pentru a-şi desemna reprezentantul
la următoarea întrunire a comisiei.
Art. 5
(1) Cererea de mediere, însoţită de actele doveditoare, se depune la
sediul menţionat la art. 1(2) de către solicitanţii sau beneficiarii de
drepturi de asistenţă socială, respectiv alocaţii familiale, sau, în numele
acestora, de către secretarul general al prefecturii.
(2) La primire, cererile de mediere se înregistrează într-un registru al
cererilor de mediere.
(3) Registrul cererilor de mediere se completează de către
compartimentului dialog social, legislaţie, salarizare, conflicte şi
contracte colective de muncă al direcţiilor judeţene pentru dialog, familie
şi solidaritate socială, respectiv al Direcţiei generale pentru dialog,
familie şi solidaritate socială a municipiului Bucureşti, care asigură şi
atribuţiile de secretariat pe lângă comisia de mediere.
(4) Registrul va cuprinde datele necesare identificării
solicitantului, numărul de înregistrare a cererii, informaţii privind
obiectul cererii, data şi ora la care are loc medierea, precum şi, pe scurt,
concluzia la care a ajuns comisia de mediere.
Art. 6
(1) Comisia se întruneşte cel puţin o dată pe lună la sediul
menţionat la art. 1(2).
(2) Şedinţele de mediere sunt validate în cazul în care sunt prezenţi
trei membri ai comisiei.
Art. 7
(1) La şedinţa de mediere sunt convocaţi solicitanţii sau
beneficiarii petenţi şi reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în
domeniul asistenţei sociale şi al alocaţiilor familiale a căror activitate
face obiectul cererii de mediere.
(2) Convocarea se face cu 10 zile înainte de data medierii prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin alte mijloace care
asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.
(3) La convocare se anexează copia după cererea de mediere.
(4) Reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în domeniul asistenţei
sociale, respectiv al alocaţiilor familiale, trebuie să se prezinte la
mediere cu toate actele care privesc obiectul cererii de mediere.
Art. 8
(1) Atunci când consideră necesar, comisia de mediere poate solicita
efectuarea unei expertize.
(2) Cheltuielile ocazionate de efectuarea expertizei se suportă de
către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(3) Cheltuielile se recuperează de la furnizorul de servicii sociale
care a încălcat legislaţia în vigoare.
Art. 9
(1) Concluziile şi măsurile adoptate de comisie sunt consemnate într-un
raport semnat de membrii prezenţi la mediere şi adus la cunoştinţa celor
implicaţi în termen de 3 zile de la întrunirea comisiei.
(2) Măsurile cuprinse în raport au rol consultativ.
Art. 10
(1) Sesizarea comisiei de mediere socială nu împiedică beneficiarii
sau solicitanţii de drepturi de asistenţă socială sau de alocaţii familiale
să se adreseze instanţei de judecată competente pentru soluţionarea
litigiilor ivite şi nu influenţează scurgerea termenelor prevăzute la art. 5
din legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
(2) Atât convocarea cât şi raportul care se comunică celor implicaţi
vor purta menţiunea expresă a caracterului consultativ al comisiei de
mediere şi a faptului că declanşarea procedurii nu-i împiedică să se
adreseze instanţei de judecată în termenele prevăzute de lege.
Art. 11
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)