Hotărâre a
Guvernului privind organizarea şi funcţionarea comisiei de mediere socială
Guvernul a hotărât în şedinţa din 18 decembrie 2003 modul de organizare
şi funcţionare a Comisiei de mediere socială. Actul reglementează în principal
următoarele aspecte:
· Atribuţiile comisiei de mediere;
· Instituţiile din cadrul cărora se compune comisia de mediere;
· Componenţa comisiei de mediere, diferită în funcţie de dreptul social
care face obiectul medierii;
· Respectarea dispoziţiilor legale privind eliminarea conflictului de
interese în alcătuirea comisiei de mediere;
· Responsabilităţile instituţiilor care fac parte din comisia de mediere;
· Circuitul documentelor necesare pentru funcţionarea comisiei de mediere;
· Caracterul consultativ al raportului de mediere.
Comisia de mediere socială, având secretariatul permanent în cadrul
direcţiilor deconcentrate ale MMSSF, va funcţiona pentru fiecare judeţ şi sector
al municipiului Bucureşti.
Scopul principal al acestei structuri este soluţionarea pe cale amiabilă
a problemelor apărute în acordarea şi stabilirea dreptului la asistenţă socială
prin clarificarea punctelor divergente dintre solicitanţii sau beneficiarii
drepturilor de asistenţă socială şi instituţiile care acordă aceste drepturi.
Principalele atribuţii ale comisiei sunt:
1. mijloceşte dialogul dintre serviciile publice de asistenţă socială şi
solicitanţii sau beneficiarii de drepturi de asistenţă socială;
2. analizează motivele de nemulţumire notificate în scris de către
solicitanţii drepturilor de asistenţă socială sau de către beneficiarii acestor
drepturi;
3. analizează nemulţumirile beneficiarilor legate de măsurile cuprinse în
planul de intervenţie sau de calitatea serviciilor acordate în baza planului
individualizat, planuri prevăzute la acordarea serviciilor sociale în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
4. clarifică prin dialog divergenţele dintre părţi, respectiv
solicitanţii sau beneficiarii de drepturi de asistenţă socială, pe de o parte,
şi reprezentanţii autorităţilor sau instituţiilor care le acordă, pe de altă
parte;
5. difuzează organelor şi autorităţilor interesate şi aduce la cunoştinţa
solicitanţilor sau beneficiarilor de drepturi de asistenţă socială concluziile
raportului de mediere;
6. prin secretariatul acesteia, elaborează programele principalelor
activităţi ale comisiei;
7. acordă consultaţii gratuite în domeniul drepturilor de asistenţă
socială.
Comisia este compusă din 5 membri, reprezentanţi ai următoarelor
instituţii publice şi organizaţii neguvernamentale:
· direcţiile teritoriale pentru dialog, familie şi solidaritate socială
prin responsabilul pentru activităţile de asistenţă socială;
· serviciile publice judeţene de asistenţă socială, respectiv serviciul
public de asistenţă socială a municipiului Bucureşti;
· instituţiile specializate de asistenţă socială care funcţionează la
nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
· organizaţiile societăţii civile care au încheiat convenţii de
parteneriat, în domeniul asistenţei sociale, cu Consiliile judeţene, Consiliul
General al municipiului Bucureşti sau consiliile locale.
Cererile de mediere, însoţite de actele doveditoare, se depun la sediile
direcţiilor judeţene pentru dialog, familie şi solidaritate socială, respectiv
la sediul Direcţiei pentru dialog, familie şi solidaritate socială a
municipiului Bucureşti de către solicitanţii sau beneficiarii de drepturi de
asistenţă socială sau, în numele acestora, de către secretarul general al
prefecturii. Depunerea poate avea loc şi prin intermediul reprezentantului lor
legal.
Cererile se înregistrează în registrul de mediere. Acesta va cuprinde
datele necesare identificării solicitantului, numărul de înregistrare a cererii,
informaţii privind obiectul cererii, data şi ora la care are loc medierea,
concluzia la care a ajuns comisia şi, pe scurt, motivarea acesteia.
Comisia se întruneşte cel puţin o dată pe lună iar şedinţele de mediere
sunt validate în cazul în care sunt prezenţi cel puţin trei membri ai comisiei.
Concluziile şi măsurile adoptate de comisie sunt consemnate într-un raport
semnat de membrii prezenţi la mediere şi care este transmis părţilor în termen
de 5 zile calendaristice de la redactarea raportului. Măsurile cuprinse în acest
raport au rol consultativ. Prin urmare, beneficiarii sau solicitanţii de
drepturi de asistenţă socială au dreptul de a se adresa instanţei de judecată
competente pentru soluţionarea litigiilor ivite.
Anual, directorii executivi ai direcţiilor judeţene pentru dialog,
familie şi solidaritate socială, respectiv cea a municipiului Bucureşti,
prezintă ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei un raport privind
cazuistica comisiilor.
Intervenţia asistenţei sociale are ca obiectiv sprijinirea celor aflaţi
în dificultate, ajutându-i să-şi dezvolte propriile capacităţi şi competenţe în
vederea evitării excluziunii sociale, pentru asigurarea integrării sociale şi a
unei vieţi decente. Această modalitate de intervenţie socială are un caracter de
urgenţă determinat de situaţia de dificultate în care se găseşte solicitantul şi
impune existenţa unei posibilităţi de rezolvare pe cale amiabilă a problemelor
apărute şi de soluţionare în termen cât mai scurt a acestora.
Comentarii articol (0)