Mitul blocarii sau intarzierii in acordarea contractelor din cauza contestatiilor abuzive este fluturat din nou. Incercarea de acreditare a ideii ca esecurile privind investitiile din Romania au drept cauza o procedura prea indelungata de contestare ori un numar sufocant de contestatii abuzive se clatina de la radacina.Si acest lucru se intampla, pentru ca discreditarea contestatiilor porneste de la premise false.
Mitul victimizarii ofertantilor castigatori
Ulterior adjudecarii, ofertantii declarati descalificati ori necastigatori nu pot face contestatia decat din momentul in care iau la cunostinta de acest fapt (au fost descalificati ori nu au avut oferta cea mai buna).
Si cand afla acest lucru ? In majoritatea covarsitoare a cazurilor il afla prin aceeasi comunicare prin care autoritatea contractanta anunta castigatorul. Asadar, prin aceeasi hartie autoritatea contractanta il anunta pe ofertant ca a fost descalificat si il anunta ca X a castigat licitatia.
Prin urmare, ofertantii respinsi pot contesta decizia luata de autoritatea contractanta doar dupa ce s-a comunicat castigatorul. Asta nu inseamna ca ofertantul respins contesta oferta castigatorului pentru a-l sicana. Si asta cu atat mai putin cu cat obiectul contestatiei il poate constitui doar actele autoritatii contractante, nu actele unui alt ofertant.
De exemplu : in cazul in care autoritatea contractanta a dat castig de cauza unui ofertant care a prevazut ca factor de evaluare o perioada de garantie ireal de indelungata si care, insa, nu a depus justificarile necesare si nici nu a declansat o cercetare din partea autoritatii contractante, atunci, ofertantul respins nu contesta oferta castigatorului, ci pasivitatea sanctionabila a autoritatii contractante.
Mitul numarului exacerbat al contestatiilor
CNSC, in concluziile din raportul sau pe anul 2009 (
http://www.cnsc.ro/images/stories/rapoarte/2009/concluzii_situatie_decizii_2009.pdf) trece in revista 7360 de decizii luate de CNSC, din care 4740 au fost judecate pe fond : 2.459 in favoarea autoritatii contractante,
insa 2.281 de decizii in favoarea contestatarului.
Numarul contestatiilor pare foarte mare, insa, acesta poate fi alimentat artificial de insasi procedura de atribuire, mai ales in cea aplicabila inaintea depunerii ofertelor.
Cum? Ipoteza este cea a unui ofertant care considera ca o prevedere nu este suficient de clara ori o cerinta nu respecta legea si care a depus o intrebare de clarificare ori o notificare a intentiei de contestare. In asteptarea unui raspuns la clarificare ori a unei solutionari amiabile a notificarii, ofertantul este constrans sa depuna o contestatie, pentru a nu risca sa piarda termenul (de 5 ori 10 zile calendaristice, calculat de la publicarea documentatiei de atribuire).
Mitul vinei contestatarului pentru durata excesiva a solutionarii unei contestatii
Odata anuntat despre descalificarea sa/ neatribuirea contractului – moment in care ii este comunicat si cine este castigatorul – un ofertant poate sa introduca o contestatie intr-un rastimp foarte limitat : i
n 5 ori 10 zile calendaristice, in functie de valoarea contractului, calculate din ziua urmatoare datei la care a luat la cunostinta de decizia de descalificare/ neatribuire.
Odata introdusa contestatia, ofertantul contestator nu mai are cum sa intarzie prin fapta lui durata procesului de judecare.
Astfel, in legatura cu contestatiile care se introduc la CNSC, acestea trebuie solutionate
in termen de 20 de zile (care poate fi extins cu inca 10 zile) de la data de la care CNSC primeste dosarul achizitiei din partea autoritatii contractante. Asadar, acest termen depinde de cat de repede depune autoritatea contractanta dosarul achizitiei la CNSC si de cat de repede ia acesta o decizie, in interiorul perioadei maxime de 20 + 10 zile.
De notat ca, potrivit raportului CNSC (
http://www.cnsc.ro/images/stories/rapoarte/2009/timp_mediu_de_solutionare_contestatii_2006_2009.pdf), timpul mediu pentru solutionarea contestatiilor in anul 2009 a fost de 19 zile.
Dupa ce CNSC ia decizia si o comunica ofertantului contestator, acesta, daca este nemultumit, poate face plangere la Curtea de apel in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii contractante, in termen de maxim 10 zile de la primirea acesteia.
Chiar daca prin actuala forma a legii nu se suspenda de drept procedura de achizitii la data introducerii contestatiei la CNSC, totusi,
autoritatii contractante ii este interzis sa incheie contractul pana la solutionarea irevocabila a plangerii.
Cat de mult dureaza solutionarea plangerii in fata Curtii de apel, pentru a obtine o decizie irevocabila ?
In principiu,
ar trebui sa dureze foarte putin fata de alte dosare de drept comun, intrucat:
- se judeca cu prioritate fata de alte dosare din alte domenii,
- se judeca de urgenta,
- primul termen de fixeaza la maxim 20 de zile de la primirea plangerii,
- sunt prevazute durate de maxim 10 zile intre termenele de judecata ulterioare,
- comunicarea se poate face rapid, prin fax ori e-mail,
- se limiteaza posibilitatile de amanare a judecatii etc.
In practica, intr-adevar, s-ar putea sa dureze mai mult din diverse motive (vezi aglomerarea instantelor, greva judecatorilor etc.), insa in niciun caz legate de fapta oferantului contestatar.
Asadar, ingradirea dreptului unui ofertant nemultumit sa introduca astfel de contestatii nu aduce vreo scurtare a duratei de solutionare a litigiilor. Prin urmare, o astfel de limitare nu ar fi justificata.
In concluzie, cum contestatiile reprezinta doar un efect, ar trebui sa ne concentram pe reala problema a cauzelor : cerintele discriminatorii ori anticoncurentiale din documentatiile de atribuire.
Posibile solutii ar fi :
- o mai buna instruire a autoritatilor contractante (un tema actuala ar fi valorile estimative ale contractelor) ;
- publicarea motivarilor deciziilor luate in instanta si de catre CNSC (salutam aparitia buletinului oficial la adresa
http://www.cnsc.ro/index.php/ro/buletinul-oficial, asteptam deciziile mai recente ale Curtilor de apel :
http://www.jurisprudenta.org/MainSearch.aspx si in viitor ale tribunalelor.
Prin aceasta masura s-ar limita contestatiile, intrucat o autoritate contractanta nu ar mai introduce o cerinta nelegala si un ofertant nu ar mai ataca un act al autoritatii contractante, din moment ce va sti ca o instanta s-a pronuntat irevocabil in acel sens.
Comentarii articol (7)