Comisia Europeana(CE) a adoptat marti un nou regulament care "excepteaza pe categorii" acordurile de distributie si furnizare la diferite niveluri ale lantului de productie si de distributie. Conform noilor norme, cota de piata a producatorilor nu trebuie sa depaseasca nivelul de 30%, iar acordurile de distributie sau de furnizare nu trebuie sa contina restrictii grave ale concurentei, informeaza un comunicat al CE.
Incepand cu luna iunie producatorii vor fi liberi sa decida asupra modalitatilor de distribuire a produselor lor. Insa pentru a putea beneficia de exceptarea pe categorii, cota de piata a producatorilor nu trebuie sa depaseasca nivelul de 30%, iar acordurile de distributie sau de furnizare nu trebuie sa contina restrictii grave ale concurentei, precum fixarea pretului de revanzare sau recrearea barierelor in piata unica a Uniunii Europene.
Noile norme vor intra in vigoare in iunie si vor fi valabile pana in 2022, cu o faza tranzitorie de un an.
Totodata, regulamentul si orientarile de insotire iau in considerare evolutiile din ultimii zece ani in ceea ce priveste internetul ca forta motrice pentru vanzarile online si pentru comertul transfrontalier, lucru pe care Comisia doreste sa il promoveze, intrucat contribuie la o mai mare posibilitate de alegere pentru consumatori si la o mai mare concurenta la nivelul preturilor.
Noile norme introduc acelasi prag pentru cota de piata, respectiv 30%, pentru distribuitorii si comerciantii cu amanuntul, pentru a lua in considerare faptul ca unii cumparatori pot avea, de asemenea, putere de piata cu posibile efecte negative asupra concurentei. Aceasta modificare este in avantajul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), indiferent daca sunt producatori sau comercianti cu amanuntul, care altfel ar putea fi exclusi de pe piata de distributie.
Aceasta nu inseamna ca acordurile intre intreprinderile cu cote de piata mai mari sunt ilegale, ci ca intreprinderile trebuie sa evalueze daca acordurile lor contin clauze restrictive si daca acestea se justifica.
In comunicat se arata ca exista sute de mii de astfel de acorduri „verticale” si, prin urmare, revizuirea normelor este importanta pentru intreprinderi si consumatori. Actualul regulament de exceptare pe categorii pentru restrictiile verticale si liniile directoare de insotire dateaza de zece ani.
De asemenea, noile norme abordeaza in mod special chestiunea vanzarilor online. Din momentul in care obtin autorizarea, distribuitorii trebuie sa poata sa vanda pe site-urile lor internet, tot asa cum vand in magazinele traditionale sau in punctele de vanzare. In ceea ce priveste distributia selectiva, aceasta inseamna ca producatorii nu pot stabili limite pentru cantitatile vandute pe internet si nici nu pot percepe preturi mai mari pentru produsele care urmeaza a fi vandute online. De asemenea, orientarile ofera clarificari suplimentare cu privire la conceptele de vanzare „activa” si „pasiva” pentru distributia exclusiva. Incheierea tranzactiei sau redirectionarea clientilor dupa ce au introdus datele cu privire la cardul de credit din care rezulta o adresa in strainatate, nu vor fi acceptate.
Cu noile norme in vigoare, comerciantii dispun acum de un temei clar si de stimulente in vederea dezvoltarii activitatii online pentru a ajunge la clienti si a fi gasiti de clientii de pe intreg teritoriul UE, putand astfel beneficia pe deplin de avantajele pietei interne.
In plus, producatorii pot selecta distribuitorii in baza standardelor de calitate pentru prezentarea produselor indiferent daca opereaza online sau offline. Ar putea decide sa vanda numai comerciantilor care detin unul sau mai multe magazine traditionale, astfel incat consumatorii sa poata vedea, incerca si testa produsele, in mod concret. Cu toate acestea, in acest sens Comisia va acorda o atentie speciala pietelor concentrate la care discounterii online sau traditionali nu ar putea avea acces.
Vicepresedintele CE, Joaquin Almunia, a explicat faptul ca normele adoptate astazi vor garanta consumatorilor faptul ca vor putea cumpara bunuri si servicii la cele mai bune preturi, indiferent de amplasarea in UE, oferind in acelasi timp intreprinderilor fara putere de piata posibilitatea de a-si organiza liber reteaua de vanzari.
„Aplicarea clara si previzibila a normelor in materie de concurenta la acordurile de furnizare si distributie este un element esential pentru competitivitatea economiei UE si pentru bunastarea consumatorilor. Distribuitorii ar trebui sa poata satisface cererea consumatorilor, indiferent daca realizeaza aceasta direct in magazinele de desfacere traditionale sau prin internet”, a completat vicepresedintele Comisiei, comisarul pentru concurenta, Joaquin Almunia.
Actualul regulament de exceptare pe categorii a fost adoptat in 1999 si prevede exceptari pentru acordurile conforme cu normele UE in materie de concurenta - articolul 101 alineatul (3) din Tratatul UE.
Similar vechilor norme, noul regulament de exceptare pe categorii are ca scop reducerea sarcinii normative pentru intreprinderile fara putere de piata, in special pentru IMM-uri.
Un proiect al noilor norme a fost publicat in iulie 2009, iar reactia generala a fost ca regulamentul de exceptare a marcat o reusita in reducerea costurilor de conformitate si a birocratiei, garantand in acelasi timp pentru consumatori avantaje ca urmare a posibilitatii de a alege si a concurentei la nivel de pret. Comisia a primit peste 150 de contributii.
Comentarii articol (0)