Invitatul celei de-a treia editii a proiectului "Specialistii fata in fata cu cititorii", Vlad Boeriu, Tax Manager Deloitte a raspuns intrebarilor puse de utilizatorii Avocatnet.ro cu privire la inspectia fiscala.
Vlad Boeriu are peste 5 ani de experienta in domeniul taxelor si, in principal, al impozitarii indirecte. Acesta face parte din echipa de
manageri a Deloitte Tax care coodoneaza proiecte de planificare fiscala, due diligence si asistenta continua privind diverse probleme fiscale din domenii, precum energie & resurse, retail, imobiliare, productie, telecomunicatii, etc..
1. Care sunt actele normative care reglementeaza sfera de control a Garzii Financiare?
Activitatea si atributiile Garzii Financiare sunt stabilite in principal prin:
• O.U.G. nr 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare;
• H.G. 1324/2009 privind organizarea si functionarea Garzii Financiare;
• Ordinul 152/2008 privind Regulamnetul de organizare si functionare a Garzii Financiare;
2. In cazul inspectarii persoanelor fizice platitoare de TVA, care achizitioneaza imobile in alt oras fata de cel unde sunt inregistrate, inspectorii fiscali vor fi cei din locul unde s-a facut achizitia sau de unde este inregistrata persoana? In ce consta o inspectie fiscala in acest caz?
Conform Codului de Procedura Fiscala, organul competent pentru realizarea inspectiei fiscale este cel in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului (in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala).
Prin urmare, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice, inspectia fiscala ar trebui sa se desfasoare in orasul in care acestea sunt inregistrate (daca acesta este locul in care se desfasoara activitatea principala). Trebuie sa mentionam ca inspectia fiscala se desfasoara, de regula, in spatiile de lucru ale contribuabilului.
De asemenea, indiferent de locul unde se desfasoara inspectia fiscala, organul fiscal are dreptul sa inspecteze locurile in care se desfasoara activitatea (de exemplu, orasul in care s-au achizitionat imobile), in prezenta contribuabilului sau a unei persoane desemnate de acesta.
Inspectia fiscala presupune instiintarea contribuabilului prin transmiterea unui aviz de inspectie fiscala (ce va cuprinde temeiul juridic al inspectiei fiscale, data de incepere a inspectiei fiscale, obligatiile fiscale si perioadele ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale, posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale).
Comunicarea avizului de inspectie fiscala nu este necesara pentru solutionarea unor cereri ale contribuabilului, in cazul controlului inopinat si al controlului incrucisat, etc.
De exemplu, in timpul inspectiei fiscale referitoare la TVA, inspectorii au in vedere urmatoarele:
• Stabilirea calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA;
• Perioada verificata;
• Verificarea depunerii deconturilor de taxa pe valoarea adaugata;
• Stabilirea bazei de impozitare si calculul taxei pe valoarea adaugata, cu prezentarea motivului de fapt si a temeiului de drept;
• Calculul obligatiilor fiscale accesorii, daca este cazul;
• Stabilirea de amenzi contraventionale, daca este cazul.
Ca urmare a activitatii de inspectie fiscala avand ca tema TVA, inspectorii intocmesc un raport de inspectie fiscala si decizia de impunere/nemodificare a bazei impozabile.
De asemenea, se pot desfasura activitati de inspectie fiscala avand ca obiect impozitul pe venit, precum si alte obligatii fiscale datorate bugetului general consolidate.
2. Este corecta urmatoarea procedura: in urma depasirii de catre o PFA a plafonului pentru inregistrare de TVA, controlul fiscal a descoperit acest lucru, a aplicat amenda si a obligat PFA sa plateasca si TVA -ul aferent perioadei respective, dar nu i-a deduse cheltuielile aferente aceleiasi perioade.
In cazul in care persoana impozabila este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA si nu solicita inregistrarea, organele competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu. Inregistrarea in scopuri de TVA nu se poate realiza retroactiv, persoana impozabila devenind inregistrata incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a comunicat actul administrativ de inregistrare.
In plus, organele fiscale sunt indreptatite:
• sa aplice amenda pentru neiregistrare in scopuri de TVA la timp;
• sa solicite companiei plata TVA aferenta livrarilor/prestarilor efectuate in perioada respectiva;
• sa aplice penalitati de intarziere pentru neplata TVA-ului la timp la bugetul de stat (in cazul in care compania se afla pe pozitie de plata a TVA).
In ceea ce priveste TVA deductibila, Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal prevad ca orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta inainte de inregistrarea acesteia in scopuri de TVA, din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada de 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.
De asemenea, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca TVA aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii, printre altele, in folosul operatiunilor taxabile si daca detine o factura care sa contina toate elementele prevazute de legislatia in vigoare (Art. 155 alin. (5) din Codul Fiscal). In cazul facturilor emise inainte de inregistrare, codul de TVA al beneficiarului nu trebuie mentionat pe acestea.
Deducerea se exercita prin inscrierea taxei deductibile in decontul de taxa, depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA.
Astfel, consideram ca persoana impozabila are drept de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate inainte de inregistrare, daca urmatoarele conditii sunt indeplinite cumulativ:
• perioada de 5 ani nu a fost depasita,
• persoana impozabila dispune de facturi de achizitii care contin toate elementele prevazute de Codul fiscal,
• achizitiile au fost aferente operatiunilor taxabile.
3.
O societate a solicitat rambursare de TVA la Decontul aferent lunii martie 2009 pentru suma de 1 milion euro. Echipa de inspectie fiscala s-a prezentat la control in decembrie 2009. Controlul a fost finalizat in februarie 2010 iar in martie 2010 am primit suma. In niciun caz nu s-a respectat termenul de 45 de zile prevazut de Codul de procedura fiscala. CPF prevede ca putem solicita penaliati de 0.5% pentru fiecare zi de intarziere. Avand in vedere ca a trecut aprox un an ar rezulta o suma de 280.000 euro. Exista sanse ca printr-o cerere adresata AFP de sector sau la Tribunal sa fie obtinute aceste penalitati?
In vederea stabilirii cu exactitate daca societatea este indreptatita sa solicite dobanzi de intarziere, trebuie, in primul rand stabilit motivul pentru care decizia autoritatilor a fost emisa cu intarziere. Astfel, in cazul in care contribuabilul nu a fost raspunzator de aceasta intarziere, contribuabilul este indreptatit sa solicite dobanzi de intarziere.
Art. 124 din Codul de procedura fiscala prevede ca pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget, contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 zile.
De asemenea, se prevede ca dobanda datorata este la nivelul majorarii, iar acordarea sa se face la cererea contribuabililor, in termen de 5 ani, incepand cu 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala.
Daca la solicitarea majorarilor de intarziere se obtine un raspuns negativ, aceasta decizie poate fi contestata in instanta. Din experienta noastra practica, autoritatile fiscale argumenteaza intarzierea emiterii deciziei de rambursare din cauza lipsei de personal. Acest lucru nu ar trebui sa afecteze insa fluxul de trezorerie al unui contribuabil. Jurisprudenta europeana (cazuri ale Curtii Europene de Justitie) confirma obligatia platii dobanzii, considerand justificari de genul limitarilor de resurse ale autoritatii ca nejustificate. Pentru situatii similare (intarzieri la rambursarea TVA), cunoastem cazuri in care sume importante de dobanda au fost obtinute de contribuabili. Totusi, pentru a fi castigat, cazul trebuie bine documentat si argumentat.
4. Situatia prezentata de cititor:
In anul 2008 o societate primeste aviz de inspectie fiscala de la DGFP pentru control de fond in domeniul accizelor pe perioada 2007-2008. Dupa emiterea avizului de inspectie fiscala, se modifica legislatia in privinta accizelor, in sensul ca administrarea acestora (inclusiv inspectia fiscala) se efectueaza de catre VAMA. Astfel, avizul este inaintat catre Directia Regionala Vamala A, in subordinea careia functioneaza Directia Judeteana Vamala B. Se constituie o echipa de inspectie fiscala mixta, formata din inspectori de la Directia Regionala Vamala A si Directia Judeteana Vamala B. Acestia extind perioada de control din anul 2008 pana in anul 2004, constatand ca DGFP nu efectueaza inspectie fiscala de fond pentru accize in perioada 2004-2006. Se incheie Raport de Inspectie Fiscala cu o suma. Echipa de control nu mai emite si Decizie de impunere pt suma constatata. Isi REVOCA raportul de Inspectie Fiscala in intregime si il comunica societatii, pe motiv ca pentru constatarile din R.I.F., are nevoie de expertiza contabila. Apoi echipa de control, suspenda inspectia fiscala pe o perioada de 1 an.
Intrebarile cititorului:
-
Un raport de inspectie fiscala se poate revoca unilateral de catre echipa de control cu aprobarea conducatorului activitatii de inspectie fiscala?
Raportul de inspectie fiscala nu reprezinta in sine un act administrativ-fiscal, deoarece nu creeaza, modifica sau stinge drepturi sau obligatii juridice fiscale. Raportul de inspectie fiscala este un document ce constata efectuarea unei operatiuni administrative, respectiv inspectia fiscala, si astfel acesta poate fi revocat, desfiintat sau anulat numai cu actul administrativ fiscal (decizia de impunere) la baza careia a stat.
Institutia revocarii se aplica doar actelor administrative fiscale si astfel de principiu organul de inspectie fiscala nu poate revoca raportul de inspectie fiscala. De altfel, fie ca revoca sau nu raportul de inspectie fiscala, operatiunea administrativa (adica inspectia fiscala) a avut loc.
Cred ca ceea ce incearca organul fiscal prin revocarea raportului este sa pretinda ca finalizarea inspectiei nu a avut loc, si astfel sa poata invoca suspendarea inspectiei fiscale.
-
Daca s-a revocat R.I.F. si comunicat revocarea, catre societatea controlata, se mai poate efectua o alta inspectie fiscala pentru aceleasi taxe , in aceeeasi perioada?
Emiterea unui raport de inspectie fiscala inseamna finalizarea inspectiei fiscale (art. 109 Cod de procedura fiscala). Cum, in opinia noastra, revocarea acestuia nu este posibila, rezulta ca in conformitate cu art. 105 (3) din Codul de procedura fiscala, nu se mai poate relua inspectia fiscala pentru aceeasi taxa sau impozit si pentru aceeasi perioada, decat in cazurile de exceptie prevazute la acelasi art. 105 (3).
-
Exista procedura in materia inspectiei fiscale prin care doua autoritati fiscale una teritoriala (judeteana) si una regionala (mai multe judete) pot desemna in comun inspectori care sa efectueze inspectia fiscala?
Conform art. 4 pct. 46 din H.G. 110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale Vamale coroborat cu art. 99 (1) din Codul de Procedura Fiscala, Autoritatea Nationala Vamala este competenta sa efectueze inspectia fiscala in domeniul produselor accizabile.
Daca prin alte acte administrative nu s-a reglementat aceasta competenta si la nivel teritorial, atunci nu ar exista un temei legal care sa ii impiedice sa faca acest lucru.
-
De asemenea, cine semneaza in calitate de conducator al activitatii de inspectie fiscala, R.I.F.-ul, ambii din cadrul ambelor entitati, cel superior ierarhic sau cel inferior ierarhic in raza de competenta in care se afla inregistrata societatea controlata? Cine executa silit actul de inspectie fiscala - DGFP in care se afla Directia Judeteana Vamala si este inregistrata fiscal societatea controlala sau DGFP unde este inregistrata Directia Regionala Vamala?
Conform art. 136 din Codul de procedura fiscala, organele fiscale care administreaza creantele fiscale sunt abilitate sa efectueze procedura de executare silita. Rezulta ca Autoritatea Nationala Vamala, in cazul in care administreaza creantele fiscale in domeniul accizelor, are competenta de a executa silit sumele respective.
5. Dupa incheierea unui control al Garzii Financiare la o societate, la cat timp se mai poate efectua urmatorul?
Atributiile Garzii Financiare prevazute de O.U.G nr. 91/2003 sunt foarte largi si generale, existand astfel confuzie daca controalele efectuate de Garda Financiara reprezinta inspectie fiscala. Din coroborarea Codului de Procedura Fiscala cu O.U.G nr. 91/200,3 rezulta ca aceste controale nu reprezinta o inspectie fiscala si aceasta se pare ca este si interpretarea oficiala a Ministerului Finantelor.
Neavand natura unei inspectii fiscale, controlul Garzii Financiare nu este supus limitarii art. 105 (3) din Codul de procedura fiscala, ce prevede faptul ca o inspectie fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit sau taxa si pentru fiecare perioada.
Cu toate ca nu exista o asemenea limitare, faptul ca Garda Financiara incheie acte de control (prin care stabileste stari de fapt fiscale sau sanctioneaza contraventii), acte de control ce reprezinta acte administrative, aceasta nu mai poate reveni asupra propriilor constatari sau masuri dupa ce acestea au produs efecte juridice.
Pentru alte fapte, care nu au facut obiectul controlului anterior, legea nu prevede nicio limitare privind posibilitatea efectuarii unui nou control.
6. Ca societate comerciala care nu desfasoara activitate la sediu, cu declaratie pe propria raspundere de la infiintare, cum pot fi inspectat fiscal? Procedura permite control inopinat? Ce se intampla daca nu se gaseste reprezentantul legal la sediu?
Conform art. 103 din Codul de Procedura Fiscala, inspectia fiscala se desfasoara in spatiile de lucru ale contribuabilului, iar in lipsa acestuia, aceasta se poate desfasura la sediul organului fiscal sau in orice alt loc stabilit de comun de acord cu contribuabilul. Faptul ca nu desfasurati activitate la sediu nu inseamna ca nu trebuie sa tineti evidentele contabile si fiscale la acest sediu, daca acesta este domicilul fiscal al societatii (art. 80 coroborat cu art. 31 din Codul de procedura fiscala).
Da, procedura permite si controale inopinate. Inspectia fiscala se poate efectua si in cazul lipsei reprezentantului legal, daca acesta a desemnat o persoana in acest sens. Daca nu exista nicio persoana la sediu care sa puna la dispozitia organelor evidentele societatii, autoritatea fiscala poate sa solicite efectuarea inspectiei la sediul sau, impunandu-va sa aduceti cu dumneavoastra actele necesare efectuarii inspectiei fiscale.
Pentru mai multe intrebari puteti accesa si site-ul Deloitte, rubrica Taxele in practica - Intrebari fiscale frecvente, unde specialistii din cadrul companiei va pot oferi mai multe informatii.
___
Raspunsurile la intrebarile adresate specialistului nu reprezinta consultanta juridica sau de orice alt fel. Niciun raspuns nu poate fi interpretat ca fiind consultanta juridica sau de orice alt fel. Raspunsurile primite in acesta sectiune au doar un scop informativ. Datorita naturii complexe a legislatiei, precum si datorita aspectelor personale ale situatiei expuse de dumneavoastra, este posibil ca sfaturile oferite sa nu fie aplicabile in situatia particulara in care va aflati.