Ordinul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii nr. 421/2010 pentru modificarea si completarea Reglementarilor privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 399, din 16 iunie 2010.
In temeiul prevederilor art. 17 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea comercializarii, inmatricularii sau inregistrarii acestora in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 230/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare, ministerul transporturilor si infrastructurii emite urmatorul ordin:
Art. I. — Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea — RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 si 275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La sectiunea 1 capitolul I subpunctul 2.3, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) autovehiculelor destinate sa fie utilizate de persoane cu handicap fizic;”.
2. La sectiunea 1 capitolul II, dupa punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu urmatorul cuprins:
„4
1. In cadrul prezentelor reglementari, prin Conventie-cadru se intelege conventia incheiata intre Registrul Auto Roman — RA (RAR) si titularul omologarii nationale de tip sau titularul numarului national de registru, in vederea verificarii de catre RAR a procesului de completare, cu datele de identificare ale fiecarui vehicul, a cartii de identitate a vehiculului editate si completate de RAR cu datele generale despre vehicul obtinute in urma acordarii omologarii nationale de tip sau a numarului national de registru, precum si a respectarii la comercializare a specificatiei, documentatiei si normativelor ce au stat la baza acordarii omologarii nationale de tip sau a numarului national de registru si a normativelor in vigoare, pentru vehiculele comercializate in nume propriu sau prin distribuitori.”
3. La sectiunea 1 capitolul II, punctul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„8. In cadrul prezentelor reglementari, daca nu se specifica altfel, prin referire la Directiva 2007/46/CE se intelege forma acesteia in versiunea care include toate modificarile si completarile ulterioare pana la Regulamentul (CE) nr. 661/2009 inclusiv. Incepand cu data de 9 aprilie 2011, daca nu se specifica altfel, prin referire la Directiva 2007/46/CE se intelege forma acesteia in versiunea care include toate modificarile si completarile ulterioare pana la Directiva 2010/19/UE inclusiv. Regulamentele de modificare a Directivei 2007/46/CE adoptate ulterior intrarii in vigoare a prezentelor reglementari
sunt obligatorii in toate elementele lor si se aplica in mod direct.”
4. La sectiunea 1 capitolul II, punctul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„9. In cadrul prezentelor reglementari, daca nu se specifica altfel, prin referire la Directiva 2003/37/CE se intelege forma acesteia in versiunea care include toate modificarile si completarile ulterioare pana la Regulamentul (CE) nr. 1.137/2008 inclusiv.
Incepand cu data de 1 mai 2011, daca nu se specifica altfel, prin referire la Directiva 2003/37/CE se intelege forma acesteia in versiunea care include toate modificarile si completarile ulterioare pana la Directiva 2010/22/UE inclusiv. Regulamentele de modificare a Directivei 2003/37/CE adoptate ulterior intrarii in vigoare a prezentelor reglementari sunt obligatorii in toate elementele lor si se aplica in mod direct.”
5. La sectiunea 1 capitolul II punctul 13, abrevierea VIN se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„VIN — numarul de identificare al unui vehicul, care reprezinta o combinatie structurala de caractere atribuite unui vehicul de catre producatorul sau ori de catre o autoritate competenta, in vederea identificarii respectivului vehicul;”.
6. La sectiunea 2 capitolul I punctul 23 alineatul (3), al treilea paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„In vederea acordarii numarului national de registru in cazul in care solicitarea/solicitarile producatorului sau reprezentantului acestuia se refera la un tip de vehicul cu mai multe variante si versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din numarul de registru variaza intr-un interval de valori ce iese din toleranta prevazuta de actele normative la care se face referire in prezentele reglementari sau la care solicitantul cere inscrierea unor valori ce difera de media intervalului de variatie, RAR va efectua verificari de conformitate pentru vehiculul in cauza (in cazul unei solicitari pentru o singura varianta/versiune) sau pentru vehicule reprezentative apartinand tipului respectiv, in cazul solicitarilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv. Vehiculul/vehiculele va/vor fi stabilit(e) de comun acord cu producatorul sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformitatii se va face in raport cu informatiile din dosarul de omologare CE de tip si CoC al vehiculului respectiv.”
7. La sectiunea 2 capitolul II punctul 3 alineatul (1), litera a) se abroga.
8. La sectiunea 2 capitolul II punctul 15, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Pe durata valabilitatii certificatului de omologare nationala de tip sau a numarului national de registru, RAR efectueaza verificarile prevazute prin Conventia-cadru definita la sectiunea 1 cap. II pct. 4
1.”
11. La sectiunea 2, anexa nr. 2, dupa subpunctul 43.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 43.5, cu urmatorul cuprins:
„43.5. Din motive referitoare la dispozitivele de protectie la improscare (sistemele antiimproscare) ale vehiculelor, incepand cu data de 9 aprilie 2011: 43.5.1. RAR nu refuza acordarea omologarii CE de tip sau a omologarii nationale de tip unui vehicul si unei componente care respecta cerintele prevazute in Directiva 91/226/CEE, modificata prin Directiva 2010/19/UE;
43.5.2. RAR refuza acordarea omologarii CE de tip sau a omologarii nationale de tip unui vehicul si unei componente care nu respecta cerintele prevazute in Directiva 91/226/CEE, modificata prin Directiva 2010/19/UE;
43.5.3. Cand se inainteaza cererea de omologare de tip pentru intregul vehicul in temeiul Directivei 2007/46/CE, tipurile de vehicule carora le-a fost acordata omologarea CE sau omologarea nationala de tip privind dispozitivele de protectie la improscare nu trebuie sa indeplineasca cerintele privind dispozitivele de protectie la improscare stabilite in Directiva 91/226/CEE.”
12. La sectiunea 3 capitolul I punctul 8 alineatul (3), al treilea paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„In vederea acordarii numarului national de registru in cazul in care solicitarea/solicitarile producatorului sau reprezentantului acestuia se refera la un tip de vehicul cu mai multe variante si versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din numarul de registru variaza intr-un interval de valori ce iese din toleranta prevazuta de actele normative la care se face referire in prezentele reglementari sau la care solicitantul cere inscrierea unor valori ce difera de media intervalului de variatie, RAR va efectua verificari de conformitate pentru vehiculul in cauza (in cazul unei solicitari pentru o singura varianta/versiune) sau pentru vehicule reprezentative apartinand tipului respectiv, in cazul solicitarilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv. Vehiculul/Vehiculele va/vor fi stabilit (e) de comun acord cu producatorul sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformitatii se va face in raport cu informatiile din dosarul de omologare CE de tip si CoC al vehiculului respectiv.”
13. La sectiunea 3 capitolul II punctul 3 alineatul (1), litera a) se abroga.
14. La sectiunea 3 capitolul II punctul 14, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Pe durata valabilitatii certificatului de omologare nationala de tip sau a numarului national de registru, RAR efectueaza verificarile prevazute prin Conventia-cadru definita la sectiunea 1 cap. II pct. 4
1.”
16. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa subpunctul 17.1.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 17.1.2, cu urmatorul cuprins:
„17.1.2. Incepand cu data de 1 mai 2011, la omologarea nationala sau omologarea CE de tip, dupa caz, a tipurilor noi de vehicule trebuie respectate prevederile Directivei 80/720/CEE, modificata prin Directiva 2010/22/UE.”
17. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa subpunctul 19.1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 19.1.3, cu urmatorul cuprins:
„19.1.3. Incepand cu data de 1 mai 2011, la omologarea nationala sau omologarea CE de tip, dupa caz, a tipurilor noi de vehicule si a tipurilor noi de dispozitive de protectie in caz de rasturnare trebuie respectate prevederile Directivei 86/298/CEE, modificata prin Directiva 2010/22/UE.”
18. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa subpunctul 20.1.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 20.1.2, cu urmatorul cuprins:
„20.1.2. Incepand cu data de 1 mai 2011, la omologarea nationala sau omologarea CE de tip, dupa caz, a tipurilor noi de vehicule trebuie respectate prevederile Directivei 86/415/CEE, modificata prin Directiva 2010/22/UE.”
19. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa subpunctul 21.1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 21.1.3, cu urmatorul cuprins:
„21.1.3. Incepand cu data de 1 mai 2011, la omologarea nationala sau omologarea CE de tip, dupa caz, a tipurilor noi de vehicule si a tipurilor noi de dispozitive de protectie in caz de rasturnare trebuie respectate prevederile Directivei 87/402/CEE, modificata prin Directiva 2010/22/UE.”
20. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.1. Dimensiuni si mase remorcabile
22.1.1. Din motive referitoare la dimensiunile si masele remorcabile ale vehiculelor:
22.1.1.1. Daca sunt respectate prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.1.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE.
22.1.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile anexei I la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.”
21. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.2. Geamuri
22.2.1. Din motive referitoare la geamurile vehiculelor:
22.2.1.1. Daca sunt respectate prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.2.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE.
22.2.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE.
Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile anexei III la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.
22.2.2. Cu privire la geamurile vehiculelor:
22.2.2.1. RAR acorda omologare CE de tip pentru componente pentru orice tip de parbriz sau alte geamuri care indeplinesc cerintele de constructie si cerintele de testare stabilite in anexa III la Directiva 2009/144/CE.
22.2.2.2. Pentru omologarile CE de tip pentru componente acordate, RAR ia masurile necesare pentru a verifica, in masura in care este necesar si, atunci cand este necesar, impreuna cu autoritatile competente din alte SM, daca componentele produse sunt conforme cu tipul omologat. Astfel de verificari se limiteaza la verificari prin sondaj.
22.2.2.3. Pentru fiecare tip de parbriz sau alte geamuri omologate in conformitate cu subpct. 22.2.2.1, RAR elibereaza producatorului vehiculului, parbrizului sau geamului ori reprezentantului sau autorizat o marca de omologare CE de tip pentru componente in conformitate cu modelul prevazut in anexa III la Directiva 2009/144/CE.
22.2.2.4. RAR ia toate masurile necesare pentru a preveni folosirea marcilor care pot produce confuzii intre tipul de componenta pentru care s-a acordat omologare CE de tip pentru componente in conformitate cu subpct. 22.2.2.1 si componentele de alte tipuri.
22.2.2.5. Nu poate fi interzisa introducerea pe piata a parbrizelor sau a altor geamuri din motive legate de constructia lor, in cazul in care acestea poarta marca de omologare CE de tip pentru componente. Se interzice introducerea pe piata a parbrizelor sau a altor geamuri care poarta marca de omologare CE de tip pentru componente in cazul in care acestea nu corespund tipului omologat.
In cazul in care RAR, in baza controalelor efectuate, constata introducerea pe piata a unor parbrize sau a altor geamuri care poarta marca de omologare CE de tip pentru componente, dar nu corespund tipului omologat, RAR aplica masurile prevazute de legislatia in vigoare si informeaza celelalte SM si Comisia Europeana cu privire la masurile luate, specificand motivele deciziei sale.
22.2.2.6. RAR trimite autoritatilor competente din celelalte SM o copie a certificatelor de omologare CE de tip pentru componente, dupa modelul prevazut in anexa III la Directiva 2009/144/CE, completata pentru fiecare tip de parbriz sau de geam pentru care se acorda sau se refuza omologarea, in termen de o luna de la acordarea sau refuzarea omologarii.
22.2.2.7. In situatia in care, pentru omologarile CE de tip pentru componente acordate, RAR constata ca un numar de parbrize sau de geamuri care poarta aceeasi marca de omologare CE de tip pentru componente nu sunt conforme cu tipul pe care l-a omologat, acesta ia masurile necesare pentru a se asigura ca componentele produse sunt conforme cu tipul omologat. RAR informeaza autoritatile din celelalte SM despre masurile luate, care pot include retragerea omologarii CE de tip pentru componente, daca este necesar, in cazul in care nerespectarea conformitatii este grava si repetata. RAR ia aceleasi masuri in cazul in care este informat de catre autoritatile competente ale altui SM despre o astfel de nerespectare a conformitatii.
22.2.2.8. In termen de o luna de la retragerea omologarii CE de tip pentru componente, autoritatile competente ale SM se informeaza reciproc cu privire la aceasta retragere si la motivele luarii acestei masuri.
22.2.2.9. Orice decizie privind refuzul acordarii sau retragerea omologarii CE de tip pentru componente in cazul parbrizelor sau al altor gemuri ori al interzicerii introducerii pe piata sau utilizarii acestora trebuie sa prevada in detaliu motivele pe care se intemeiaza. Astfel de decizii se notifica partii in cauza care, simultan, este informata si despre caile de atac si termenele de introducere a acestora, care ii sunt disponibile conform legislatiei nationale in vigoare.
22.2.3. Prin exceptie de la prevederile subpct. 22.2.1 si 22.2.2, la omologarea nationala, inmatricularea, inregistrarea sau comercializarea tractoarelor din categoria T5 trebuie respectate prevederile Directivei 92/22/CE, modificata prin Directiva 2001/92/CE.”
22. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.3. Regulator de turatie
22.3.1. Din motive referitoare la regulatorul de turatie:
22.3.1.1. Daca sunt respectate prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.3.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE.
22.3.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE. Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile paragrafului 1 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.”
23. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.4. Protectie elemente de actionare
22.4.1. Din motive referitoare la protectia elementelor de actionare, a proeminentelor exterioare si a rotilor:
22.4.1.1. Daca sunt respectate prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.4.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE.
22.4.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE. Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile paragrafului 2 din anexa II la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.”
24. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.5. Dispozitive mecanice de cuplare
22.5.1. Din motive referitoare la dispozitivele mecanice de cuplare:
22.5.1.1. Daca sunt respectate prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.5.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE.
In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE.
22.5.1.3. Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile anexei IV la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.
22.5.1.4. Prevederile subpct. 22.5.1 se aplica numai pentru vehiculele echipate cu dispozitive mecanice de cuplare.
22.5.2. Cu privire la dispozitivele mecanice de cuplare ale vehiculelor:
22.5.2.1. RAR acorda omologare CE de tip pentru componente pentru orice tip de dispozitiv mecanic de cuplare care indeplineste cerintele de constructie si cerintele de testare stabilite in anexa IV la Directiva 2009/144/CE.
22.5.2.2. Pentru omologarile CE de tip pentru componente acordate, RAR ia masurile necesare pentru a verifica, in masura in care este necesar si, atunci cand este necesar, impreuna cu autoritatile competente din alte SM, daca componentele produse sunt conforme cu tipul omologat. Astfel de verificari se limiteaza la verificari prin sondaj.
22.5.2.3. Pentru fiecare tip de dispozitiv mecanic de cuplare omologat in conformitate cu subpct. 22.5.2.1 RAR elibereaza producatorului vehiculului sau dispozitivului mecanic de cuplare ori reprezentantului sau autorizat o marca de omologare CE de tip pentru componente, in conformitate cu modelul prevazut in anexa IV la Directiva 2009/144/CE.
22.5.2.4. RAR ia toate masurile necesare pentru a preveni folosirea marcilor care pot produce confuzii intre tipul de componenta pentru care s-a acordat omologare CE de tip pentru componente in conformitate cu subpct. 22.5.2.1 si componentele de alte tipuri.
22.5.2.5. Nu poate fi interzisa introducerea pe piata a dispozitivelor mecanice de cuplare din motive legate de constructia lor, in cazul in care acestea poarta marca de omologare CE de tip pentru componente.
Se interzice introducerea pe piata a dispozitivelor mecanice de cuplare care poarta marca de omologare CE de tip pentru componente in cazul in care acestea nu corespund tipului omologat.
In cazul in care RAR, in baza controalelor efectuate, constata introducerea pe piata a unor dispozitive mecanice de cuplare care poarta marca de omologare CE de tip pentru componente, dar nu corespund tipului omologat, RAR aplica masurile prevazute de legislatia in vigoare si informeaza celelalte SM si Comisia Europeana cu privire la masurile luate, specificand motivele deciziei sale.
22.5.2.6. RAR trimite autoritatilor competente din celelalte SM o copie a certificatelor de omologare CE de tip pentru componente, dupa modelul prevazut in anexa IV la Directiva 2009/144/CE, completata pentru fiecare tip de dispozitiv mecanic de cuplare pentru care se acorda sau se refuza omologarea, in termen de o luna de la acordarea sau refuzarea omologarii.
22.5.2.7. In cazul in care, pentru omologarile CE de tip pentru componente acordate, RAR constata ca un numar de dispozitive mecanice de cuplare care poarta aceeasi marca de omologare CE de tip pentru componente nu sunt conforme cu tipul pe care l-a omologat, acesta ia masurile necesare pentru a se asigura ca componentele produse sunt conforme cu tipul omologat.
RAR informeaza autoritatile din celelalte SM despre masurile luate, care pot include retragerea omologarii CE de tip pentru componente, daca este necesar, in cazul in care nerespectarea conformitatii este grava si repetata.
RAR ia aceleasi masuri in cazul in care este informat de catre autoritatile competente ale altui SM despre o astfel de nerespectare a conformitatii.
22.5.2.8. In termen de o luna de la retragerea omologarii CE de tip pentru componente, autoritatile competente ale SM se informeaza reciproc cu privire la aceasta retragere si la motivele luarii acestei masuri.
22.5.2.9. Orice decizie privind refuzul acordarii sau retragerea omologarii CE de tip pentru componente pentru dispozitive mecanice de cuplare ori al interzicerii introducerii pe piata sau utilizarii acestora trebuie sa prevada in detaliu motivele pe care se intemeiaza. Astfel de decizii se notifica partii in cauza care, simultan, este informata si despre caile de atac si termenele de introducere a acestora care ii sunt disponibile in temeiul legislatiei nationale in vigoare.”
25. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.6. Placi si inscriptii regulamentare
22.6.1. Din motive referitoare la placile si inscriptiile regulamentare:
22.6.1.1. Daca sunt respectate prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.6.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE.
22.6.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE. Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile anexei V la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.”
26. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 22.7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„22.7. Conexiuni tractor — remorca sistem franare
22.7.1. Din motive referitoare la comanda franelor vehiculelor remorcate si cuplarea sistemului de franare intre tractor si vehiculele remorcate:
22.7.1.1. Daca sunt respectate prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE, RAR nu refuza:
a) acordarea omologarii CE sau omologarii nationale de tip, dupa caz, pentru un tip nou de vehicul;
b) eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii vehiculelor noi.
22.7.1.2. RAR nu acorda omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, tipurilor noi de vehicule care nu respecta prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE.
22.7.1.3. In vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, vehiculele noi trebuie sa respecte prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE. Pentru vehiculele noi care nu respecta prevederile anexei VI la Directiva 2009/144/CE, RAR considera ca CoC care insotesc aceste vehicule in conformitate cu prevederile cap. I al prezentei sectiuni nu mai sunt valabile in sensul pct. 8 alin. (1) din cap. I al prezentei sectiuni si, in consecinta, nu mai elibereaza CIV si nu mai aplica folia de securizare pe CIV eliberate pentru aceste vehicule in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii acestora.”
27. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa subpunctul 22.7 se introduce un nou subpunct, subpunctul 22.8, cu urmatorul cuprins:
„22.8. Trimiterile la Directiva 89/173/CEE, astfel cum a fost modificata prin directivele mentionate in partea A a anexei VII la Directiva 2009/144/CE, se interpreteaza ca trimiteri la Directiva 2009/144/CE si se citesc in conformitate cu tabelul de corespondenta din anexa VIII la Directiva 2009/144/CE.”
28. La sectiunea 3, anexa nr. 2, subpunctul 23.1.1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„23.1.1. La omologarea nationala sau omologarea CE de tip, dupa caz, a tipurilor noi sau a familiilor noi de motoare ori a tipurilor noi de vehicule echipate cu astfel de motoare trebuie respectate prevederile Directivei 2000/25/CE, modificata prin Directiva 2010/22/CE, dupa cum urmeaza:
a) in etapa III A:
— pentru motoarele din categoriile H, I, J si K;
b) in etapa III B:
—dupa 31 decembrie 2009 pentru motoarele din categoria L;
— dupa 31 decembrie 2010 pentru motoarele din categoriile M si N;
— dupa 31 decembrie 2011 pentru motoarele din categoria P;
c) in etapa IV:
— dupa 31 decembrie 2012 pentru motoarele din categoria Q;
— dupa 30 septembrie 2013 pentru motoarele din categoria R.”
29. La sectiunea 3, anexa nr. 2, dupa ultimul paragraf se introduce un nou paragraf, cu urmatorul cuprins:
„In cazul directivelor codificate, la inmatriculare, inregistrare sau comercializare, se poate accepta omologarea CE sau omologarea nationala de tip, dupa caz, acordata in conformitate cu ultima versiune a directivei abrogate prin directiva codificata respectiva, daca cerintele tehnice aplicabile sunt echivalente.”
30. La sectiunea 4 capitolul I punctul 11 alineatul (3), al treilea paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„In vederea acordarii numarului national de registru in cazul in care solicitarea/solicitarile producatorului sau reprezentantului acestuia se refera la un tip de vehicul cu mai multe variante si versiuni, la care caracteristicile ce fac parte din numarul de registru variaza intr-un interval de valori ce iese din toleranta prevazuta de actele normative la care se face referire in prezentele reglementari sau la care solicitantul cere inscrierea unor valori ce difera de media intervalului de variatie, RAR va efectua verificari de conformitate pentru vehiculul in cauza (in cazul unei solicitari pentru o singura varianta/versiune) sau pentru vehicule reprezentative apartinand tipului respectiv, in cazul solicitarilor pentru mai multe variante/versiuni ale tipului respectiv. Vehiculul/Vehiculele va/vor fi stabilit(e) de comun acord cu producatorul sau reprezentantul acestuia. Verificarea conformitatii se va face in raport cu informatiile din dosarul de omologare CE de tip si CoC al vehiculului respectiv.”
31. La sectiunea 4, anexa nr. 2, pozitia 47 din „Lista actelor de reglementare prin care se stabilesc cerintele aplicabile la omologarea CE de tip a autovehiculelor cu doua sau trei roti, a sistemelor, componentelor si a unitatilor tehnice separate utilizate la acestea” se modifica si va avea urmatorul cuprins:
32. La sectiunea 4, anexa nr. 2, punctul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„47. Inscriptii regulamentare (continut, amplasare si mod de fixare)
47.1. Prevederile prezentului punct se aplica inscriptiilor regulamentare pentru toate tipurile de autovehicule prevazute la pct. 2 din cap. I al prezentei sectiuni .
47.2. Procedura pentru acordarea omologarii CE de tip pe componente privind inscriptiile regulamentare pentru un tip de autovehicul si conditiile care reglementeaza libera circulatie a acestora sunt cele prevazute la pct. 4—12 din cap. I al prezentei sectiuni.
47.3. Din motive referitoare la inscriptiile regulamentare:
47.3.1. RAR nu refuza acordarea omologarii CE de tip si nu refuza eliberarea CIV in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii autovehiculelor care respecta prevederile Directivei 2009/139/CE.
47.3.2. RAR refuza acordarea omologarii CE de tip pentru orice tip nou de autovehicul care nu respecta prevederile Directivei 2009/139/CE.
47.3.3. Trimiterile la Directiva 93/34/CEE, astfel cum a fost modificata prin directivele mentionate in partea A a anexei II la Directiva 2009/139/CE, se interpreteaza ca trimiteri la Directiva 2009/139/CE si se citesc in conformitate cu tabelul de corespondenta din anexa III la Directiva 2009/139/CE.”
33. La sectiunea 4, titlul „Anexa nr. 3 la Sectiunea 2” se modifica si se inlocuieste cu titlul „Anexa nr. 3 la Art. II. — Prezentul ordin transpune:
— Directiva 2009/139/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind inscriptionarile legale ale autovehiculelor cu doua sau trei roti (versiune codificata), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 322/2009;
— Directiva 2009/144/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind anumite componente si caracteristici ale tractoarelor agricole si forestiere pe roti (versiune codificata), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 27/2010;
— Directiva 2010/19/UE a Comisiei din 9 martie 2010 de modificare, in sensul adaptarii la progresul tehnic in domeniul sistemelor antiimproscare ale unor categorii de vehicule si ale remorcilor acestora, a Directivei 91/226/CEE a Consiliului si a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 72/2010;
— Directiva 2010/22/UE a Comisiei din 15 martie 2010 de modificare, in sensul adaptarii la progresul tehnic, a directivelor 80/720/CEE, 86/298/CEE, 86/415/CEE si 87/402/CEE ale Consiliului si a directivelor 2000/25/CE si 2003/37/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului privind omologarea de tip a tractoarelor agricole sau forestiere, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 91/2010.
Art. III. — Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. IV. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor si infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Bucuresti, 3 iunie 2010.
Nr. 421.
Comentarii articol (3)