Institutiile emitente de moneda electronica vor fi excluse din categoria institutiilor de credit, urmand sa beneficieze de un statut aparte, potrivit unui proiect de lege elaborat de Ministerul Finantelor Publice (MFP) si care va intra in vigoare de la 30 aprilie 2011.
Proietcul de
Lege privind activitatea de emitere de moneda electronica va reglementa conditiile de acces la activitatea de emitere de moneda electronica si de desfasurare a acestei activitati, conditiile de desfasurare a activitatii de prestare de servicii de plata de catre institutiile emitente de moneda electronica, supravegherea prudentiala a institutiilor emitente de moneda electronica, precum si regimul privind rascumpararea monedei electronice.
Potrivit proiectului de lege,
activitatea de emitere de moneda electronica va fi prestata de:
a) institutii de credit in intelesul art. 7 alin. (1) pct.10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) institutii emitente de moneda electronica in intelesul art. 4 alin. (1) lit. e) al prezentei legi;
c) furnizori de servicii postale care emit moneda electronica potrivit cadrului legislativ national aplicabil;
d) Banca Centrala Europeana si bancile centrale nationale, atunci cand acestea nu actioneaza in calitate de autoritati monetare sau in alta calitate ce implica exercitiul autoritatii publice;
e) statele membre si autoritatile lor regionale ori locale, atunci cand acestea actioneaza in calitatea lor de autoritati publice.
Banca Nationala a Romaniei este singura institutie care poate acorda autorizatie pentru emiterea de moneda electronica.
Obligatiile institutiilor emitente de moneda electronica
De asemenea, in proiect se prevede ca institutiile emitente de moneda electronica trebuie
sa dispuna la momentul autorizarii de un nivel al capitalului initial de cel putin echivalentul in lei a 350.000 euro.
Ulterior, BNR va stabili elementele care intra in calculul capitalului initial si alte cerinte legate de modul de determinare a acestuia.
De asemenea, institutiile emitente de moneda electronica vor fi obligate sa emita moneda electronica fara intarziere, la primirea fondurilor in schimbul carora aceasta este emisa. Acestea pot el deschide si mentine conturi de plati pentru clientii lor, destinate exclusiv executarii operatiunilor de plata.
O alta prevedere cuprinsa in proiect se refera la
interdictia institutiilor emitente de moneda electronica de a atrage depozite ori alte fonduri rambursabile de la public. In acelasi timp, se precizeaza ca primirea de fonduri destinate emiterii de moneda electronica sau respectiv prestarii de servicii de plata, nu este considerata atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public.
Totodata, proiectul prevede ca creditele acordate de institutiile emitente de moneda electronica sa nu poata avea ca sursa fondurile primite in schimbul monedei electronice emise.
In acelasi timp, proiectul de lege elaborat de MFP prevede ca,
pe langa emiterea de moneda electronica, institutiile emitente de moneda electronica pot desfasura urmatoarele activitati:
a) prestarea serviciilor de plata inscrise in autorizatie potrivit prezentei legi;
b) prestarea unor servicii operationale si conexe legate de emiterea de moneda electronica si de prestarea de servicii de plata, cum ar fi: asigurarea executarii operatiunilor de plata, servicii de schimb valutar, activitati de pastrare in custodie sau stocarea si procesarea datelor;
c) administrarea sistemelor de plati;
d) activitati comerciale, altele decat emiterea de moneda electronica si prestarea de servicii de plata, cu respectarea cadrului legislativ aplicabil.
Institutiile emitente de moneda electronica trebuie sa dispuna permanent de fonduri proprii care sa se situeze la un nivel ce nu poate fi mai mic decat maximul dintre nivelul minim al capitalului initial prevazut pentru autorizare.
BNR va primi de la aceste institutii urmatoarele
informatii contabile distincte, aferente urmatoarelor activitati:
a) emiterea de moneda electronica si prestarea de servicii de plata legate de emiterea de moneda
electronica, inclusiv serviciile operationale si conexe acestora prevazute la art. 22 alin. (1) lit.b;
b) prestarea de servicii de plata, altele decat cele legate de emiterea de moneda electronica, inclusiv serviciile operationale si conexe acestora;
c) restul activitatilor desfasurate de institutia emitenta de moneda electronica.
De asemenea, aceste informatii vor fi insotite de un
raport de audit elaborat potrivit reglementarilor aplicabile, iar in cazul institutiilor emitente de moneda electronica care au obligatia legala de auditare a situatiilor financiare, raportul trebuie intocmit de catre auditorul statutar sau de firma de audit a institutiei emitente de moneda electronica.
De asemenea, proiectul interzice tuturor emitentilor de moneda electronica de a bonifica dobanzi sau alte beneficii proportional cu perioada de detinere a monedei electronice pentru fondurile primite in schimbul acesteia.
Sanctiuni
Emiterea de moneda electronica de catre o persoana care nu este emitent de moneda electronica va constitui infractiune si
se va pedepsi cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 1.000 la 15.000 lei.
In cazul in care aceste fapte sunt savarsite de o persoana juridica,
amenda va fi cuprinsa intre 5000 si 200000 de lei.
Totodata, va constitui infractiune si
se va pedepsesi cu inchisoarea de la o luna la un an fapta unei persoane care, in cadrul activitatii desfasurate pentru institutia emitenta de moneda electronica, cu rea credinta, nu permite personalului imputernicit al BNR sa le examineze evidentele, conturile si operatiunile furnizand in acest scop toate documentele si informatiile cu privire la administrarea, controlul intern si operatiunile institutiilor emitente de moneda electronica.
Proiectul prevede ca prevederile sale sa intre in vigoare la data de 30 aprilie 2011, urmand ca pana la acea data sa fie emise reglementari de catre BNR pentru aplicarea Titlului II al proiectului.
Va prezentam in fisier atasat proiectul de Lege.
Comentarii articol (0)