Proiectul de Hotarare de Guvern prin care au fost stabilite normele metodologice de aplicare a ultimelor modificari aduse Codului Fiscal se afla in dezbatere publica, urmand a fi adoptat de Guvern in sedinta de luni. (Vezi normele in fisierul atasat)
Impozit pe profit
Pentru contribuabilii obligati la plata trimestriala a impozitului pe profit, s-a realizat corelarea actualelor norme metodologice, date in aplicarea Titlului II ½Impozitul pe profit½ din Codul fiscal, cu noile prevederi care impun, ulterior efectuarii comparatiei trimestriale, definitivarea impozitului pe profit prin compararea impozitului pe profit anual cu impozitul minim anual.
In acest sens, se exemplifica modalitatea de stabilire a impozitului pe profit datorat la sfarsitul anului fiscal pentru aceasta categorie de contribuabili.
Totodata, se prevede extinderea aplicarii principiilor de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoanele romane si persoane nerezidente afiliate si pentru tranzactiile intre persoane romane afiliate, utilizand metodele recunoscute in liniile directoare privind preturile de transfer, emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica. Astfel, normele metodologice se modifica in sensul utilizarii, pentru stabilirea pretului de piata al acestor tranzactii, a metodelor recunoscute in liniile directoare privind preturile de transfer, emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, pentru tranzactiile efectuate intre persoane afiliate.
Proiectul detaliza si deducerea unor categorii de cheltuieli in aplicarea principiuluivgeneral de calcul al profitului impozabil;
Impozitul pe venit
Cele mai importante modificari si completari in domeniul impozitului pe venit, aduse Normelor metodologice actuale prin prezentul proiect, cuprind precizari privind:
• Neimpozitarea indemnizatiei acordata persoanei cu handicap grav in situatia in care nu se poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, potrivit legii;
• Includerea in venituri din profesii libere a celor generate de desfasurarea activitatilor in mod independent in conditiile legii ca profesii reglementate, pentru societati comerciale sau alte entitati reglementate potrivit legii sa desfasoare activitati care genereaza venituri din profesii libere;
• Clarificarea incadrarii veniturilor din drepturi de autor si drepturile conexe, definite potrivit legii in categoria veniturilor din activitati
independente;
Astfel, sunt considerate venituri din activitati independente veniturile din drepturi de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.
• Excluderea de la recalificarea ca activitati dependente, a activitatilor desfasurate in mod independent in conditiile legii care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si drepturilor conexe, definite potrivit legii;
• Definirea, in sens fiscal, a notiunii de reorganizare a unei activitati independente;
Prin
reorganizare se intelege orice schimbare a modalitatii de exercitare a unei activitati precum si transformarea formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, pentru activitati care genereaza venituri supuse impozitului
pe venit, in conditiile continuarii activitatii.
in cazul reorganizarii unei activitati potrivit legislatiei in materie, cand nu se pastreaza destinatia bunurilor, se include in venitul brut al afacerii si contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care se reorganizeaza
• Determinarea normei anuale de venit pentru activitatile independente, in conditiile aplicarii criteriilor de corectie la plafonul minim;
Pentru contribuabilii persoane fizice care desfasoara o activitate independenta ca intreprindere individuala, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit, cu respectarea prevederilor art. 49.
La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor de corectie.
• Includerea in venituri impozabile din salarii a contravalorii tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, precum si a platilor compensatorii si ajutoarelor, acordate potrivit legii speciale;
• Deducerea sumelor platite direct de angajat, reprezentand contributii la fondurile de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii;
In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la o schema de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative.”
• Stabilirea bazei de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16%, in cazul veniturilor sub forma de dobanzi;
Veniturile sub forma de dobanzi realizate pana la data de 30 iunie 2010 inclusiv sunt venituri neimpozabile.
Veniturile sub forma de dobanzi realizate incepand cu 1 iulie 2010 se impun cu o cota de 16% din suma acestora.
Baza de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16% este constituita din veniturile calculate incepand cu data de 1 iulie 2010 pana la data scadentei depozitului si inregistrate in contul curent sau contul de depozit al titularului.
Baza de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16% este constituita din veniturile calculate incepand cu data de 1 iulie 2010 si pentru dobanzile aferente depozitelor la vedere, depozitelor clientilor constituite in baza legislatiei privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, conturilor curente, precum si instrumentelor de economisire.
• Modalitatea de determinare a impozitului trimestrial/anual pe castigul realizat din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise precum si de reportare a pierderii inregistrate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2010;
Astfel, plata anticipata aferenta fiecarui trimestru se determina ca diferenta intre impozitul pe castigul net (cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului pentru care se face calcul ) si impozitul pe castigul net stabilit la sfarsitul trimestrului
anterior. Impozitul pe castigul net cumulat de la inceputul anului, luat in calcul la stabilirea platii anticipate se determina aplicand cota de impozit de 16% asupra diferentei pozitive dintre totalul castigurilor si pierderilor inregistrate pana la sfarsitul trimestrului pentru care se face calculul.
In situatia in care diferenta dintre totalul castigurilor si pierderilor inregistrate cumulat de la inceputul anului este negativa pentru trimestrul respectiv nu se datoreaza plata anticipata.
Impozitul pe castigul net anual impozabil de plata/de restituit la sfarsitul anului fiscal se determina ca diferenta intre impozitul pe castigul net anual impozabil si platile anticipate datorate in anul fiscal respectiv
• Clarificarea incadrarii in categoria veniturilor din pensii, a drepturilor primite in conformitate cu Legea nr.411/2004, privind fondurile de pensii administrate privat si Legea nr.204/2006, privind pensiile facultative, si precizari referitoare la modalitatea de acordare a plafonului neimpozabil de 1.000 lei in cazul veniturilor realizate de la fiecare fond de pensii, pentru sumele primite ca plati unice sau esalonate in rate;
• Asimilarea venitului distribuit de societatea civila profesionala cu raspundere limitata (SPRL) cu venitul net anual din activitati
independente in vederea impunerii;
in cazul societatii civile cu personalitate juridica constituita potrivit legii speciale si care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii, se aplica regulile de determinare a venitului net din activitati independente.
Persoanele fizice care obtin venituri dintr-o activitate desfasurata in asociere cu personalitate juridica (SPRL) constituita potrivit legii speciale si care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii au obligatia sa asimileze acest venit distribuit din asociere venitului net anual din activitati independente.
• Corelarea cu prevederile din Codul fiscal referitoare la abrogarea titlului IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor” prin OUG nr.109/2009, aprobata prin Legea nr.76/2010;
• Modalitatea de aplicare a dispozitiilor tranzitorii referitoare la recalcularea normelor de venit stabilite pe baza venitului net anual din activitati independente pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie 2010 si a venitului net anual in cazul veniturile din drepturile de proprietate intelectuala;
astfel, pentru anul 2010, in situatia in care venitul net din activitati independente stabilit pe baza normei de venit este inferior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu 12, directiile generale ale finantelor publice teritoriale au
obligatia recalcularii normelor de venit, astfel:
a) Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010, venitul net determinat pe baza normei de venit este egal cu norma de venit anuala stabilita in anul 2009 pentru anul 2010 impartita la 2;
b) Pentru perioada 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010, venitul net aferent perioadei reprezinta jumatate din norma anuala de venit, norma anuala determinata prin inmultirea nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu 12, corectata potrivit prevederilor pct.422.½
In acest caz, organul fiscal competent are obligatia recalcularii platilor anticipate. Pentru anul 2010 venitul net anual pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala se determina astfel:
-La stabilirea venitul net/pierdere aferent fiecarei perioade 1 ianuarie - 30 iunie, respectiv 1 iulie – 31 decembrie 2010 se va lua in calcul venitul brut, cota de cheltuiala forfetara si contributiile sociale obligatorii platite, aferente fiecarei perioade.
Venitului net anual aferent anului 2010 se determina prin insumarea veniturilor nete stabilite pentru fiecare dintre cele doua perioade.
• Regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati dependente realizate de persoanele fizice nerezidente si precizari privind acordarea creditului fiscal extern pentru situatia in care se aplica conventiile de evitarea a dublei impuneri.
Normele metodologice, in forma integrala, pot fi consultate in fisierul atasat.
Comentarii articol (12)