Normele metologice de aplicare a ultimelor modificari aduse de Guvern Codului Fiscal, prin OUG nr. 58/2010 au fost publicate marti seara in Monitorul Oficial. Potrivit Ministrului Muncii, Mihai Seitan, in varianta finala a actului normativ a fost mai bine definit modul de incasare a veniturilor din activitati independente. (normele pot fi consultate in fisierul atasat).
HG nr. 791/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, precum si pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale a fost publicata in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 542 din 3 august 2010.
Potrivit lui Seitan, drepturile de autor pot fi de natura repetitiva sau de natura ocazionala", aceasta diferenta fiind mai bine definita in varianta finala a actului normativ.
Acesta a declarat ca "exista tot felul de posibilitati, dar obligatia participarii la un sistem este clara, este nascuta din vremea lui Bismarck, nu cred ca vom fi noi in stare sa schimbam filosofii importante care arata asa: ca oamenii pana la o anumita varsta nu sunt interesati sa participe la vreun sistem, ca atare s-a ajuns la un acord chiar in Uniunea Europeana dar si cu mult timp inaintea ei, prin care oamenii trebuie sa fie obligati sa participe la un sistem, pentru a pune deoparte din venitul pe care-l castiga acum, pentru viitor".
Intrebat daca vor mai exista drepturile de autor, Ministrul Muncii a precizat: "legislatia pe care o lansam acum nu se refera la schimbari de activitate si modalitate de acoperire financiara a acesteia, in raportul de munca. Drepturile de autor vor exista oricum. Singura problema este ca, in cazul in care exista o repetitivitate, aceste venituri sa fie considerate venituri de natura salariala, trecuta ca salarii, si sa fie platite aceste contributii".
Activitati independente vs dependente
Venituri de natura profesionala
Potrivit normelor metodologice, prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale”, prevazuta la art. III alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010 se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.
Totodata, nu constituie venituri de natura profesionala urmatoarele:
a) veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
b) veniturile din investitii;
c) veniturile din pensii;
d) veniturile din activitati agricole;
e) veniturile din premii si din jocuri de noroc;
f) veniturile din transferul proprietarilor imobiliare;
g) venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie.
h) veniturile din alte surse, definite conform art.78 alin. (1) lit. a) – d) si alin. (2) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu le sunt aplicabile prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010.
Cine va plati ?
Persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala, indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta.
Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala precum si venituri de natura salariala datoreaza contributii individuale, de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, asupra veniturilor de natura profesionala in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt sau nu realizate lunar.
Contributiile individuale se datoreaza si in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt realizate de persoane pentru care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, se prevede, potrivit legii, ca asigurarea in sistemul asigurarilor pentru somaj este facultativa.
Persoanele fizice care realizeaza venituri de natura profesionala, pentru care se datoreaza contributiile individuale prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, sunt considerate asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, in sistemul asigurarilor pentru somaj, precum si in sistemul de asigurari sociale de sanatate si beneficiaza de prestatiile prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, de indemnizatie de somaj in conditiile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de asigurare sociala de sanatate in conditiile Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cotele contributiilor individuale sunt cele prevazute de lege pentru contributia individuala de asigurari sociale, pentru contributia individuala de asigurari pentru somaj, precum si pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.
Astfel, persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. III alin. (2) din OUG 58/2010.
Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, precum si venituri de natura salariala datoreaza contributii individuale, de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, asupra veniturilor de
natura profesionala in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt sau nu realizate lunar.
Cotele contributiilor individuale sunt cele prevazute de lege pentru contributia individuala de asigurari sociale, pentru contributia individuala de asigurari pentru somaj, precum si pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.
Baza de calcul
In situatia persoanelor care realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale, pentru asigurarile sociale si pentru asigurarile pentru somaj o constituie:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, in situatia in care cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, din toate sursele de venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
In situatia persoanelor care nu realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale o constituie:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, in situatia in care cuantumul total brut al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
Cum se vor declara si plati contributiile
Modalitatea de declarare si plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile de natura profesionala este reglementata prin Legea nr. 95/2006 si prin Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Astfel, persoanele fizice care realizeaza venituri de natura profesionala, pentru care se datoreaza contributiile individuale, au obligatia de a depune cate o declaratie privind asigurarea in sistemul public de pensii, in sistemul asigurarilor pentru somaj, respectiv de a incheia contracte de asigurare in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Acestea au obligatia de a actualiza declaratiile de asigurare in termen de 5 zile lucratoare de la data modificarii cuantumului veniturilor de natura profesionala, prin depunerea unei noi declaratii, care sa ateste cuantumul veniturilor de natura profesionala realizate pe fiecare sursa de venit.
In lunile in care nu realizeaza venituri de natura profesionala, persoanele mentionate mai sus au obligatia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii precum si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului] Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora.
Impozit pe profit
Pentru contribuabilii obligati la plata trimestriala a impozitului pe profit, s-a realizat corelarea actualelor norme metodologice, date in aplicarea Titlului II ½Impozitul pe profit½ din Codul fiscal, cu noile prevederi care impun, ulterior efectuarii comparatiei trimestriale, definitivarea impozitului pe profit prin compararea impozitului pe profit anual cu impozitul minim anual.
In acest sens, se exemplifica modalitatea de stabilire a impozitului pe profit datorat la sfarsitul anului fiscal pentru aceasta categorie de contribuabili.
Totodata, se prevede extinderea aplicarii principiilor de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoanele romane si persoane nerezidente afiliate si pentru tranzactiile intre persoane romane afiliate, utilizand metodele recunoscute in liniile directoare privind preturile de transfer, emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica. Astfel, normele metodologice se modifica in sensul utilizarii, pentru stabilirea pretului de piata al acestor tranzactii, a metodelor recunoscute in liniile directoare privind preturile de transfer, emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, pentru tranzactiile efectuate intre persoane afiliate.
Proiectul detaliza si deducerea unor categorii de cheltuieli in aplicarea principiuluivgeneral de calcul al profitului impozabil;
Impozitul pe venit
Cele mai importante modificari si completari in domeniul impozitului pe venit, aduse Normelor metodologice actuale cuprind precizari privind:
• Neimpozitarea indemnizatiei acordata persoanei cu handicap grav in situatia in care nu se poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, potrivit legii;
• Includerea in venituri din profesii libere a celor generate de desfasurarea activitatilor in mod independent in conditiile legii ca profesii reglementate, pentru societati comerciale sau alte entitati reglementate potrivit legii sa desfasoare activitati care genereaza venituri din profesii libere;
• Clarificarea incadrarii veniturilor din drepturi de autor si drepturile conexe, definite potrivit legii in categoria veniturilor din activitati
independente;
Astfel, sunt considerate venituri din activitati independente veniturile din drepturi de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.
• Excluderea de la recalificarea ca activitati dependente, a activitatilor desfasurate in mod independent in conditiile legii care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si drepturilor conexe, definite potrivit legii;
• Definirea, in sens fiscal, a notiunii de reorganizare a unei activitati independente;
Prin reorganizare se intelege orice schimbare a modalitatii de exercitare a unei activitati precum si transformarea formei de exercitare a acesteia intr-o alta forma, potrivit legislatiei in materie, pentru activitati care genereaza venituri supuse impozitului
pe venit, in conditiile continuarii activitatii.
in cazul reorganizarii unei activitati potrivit legislatiei in materie, cand nu se pastreaza destinatia bunurilor, se include in venitul brut al afacerii si contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care se reorganizeaza
• Determinarea normei anuale de venit pentru activitatile independente, in conditiile aplicarii criteriilor de corectie la plafonul minim;
Pentru contribuabilii persoane fizice care desfasoara o activitate independenta ca intreprindere individuala, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit, cu respectarea prevederilor art. 49.
La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor de corectie.
• Includerea in venituri impozabile din salarii a contravalorii tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, precum si a platilor compensatorii si ajutoarelor, acordate potrivit legii speciale;
• Deducerea sumelor platite direct de angajat, reprezentand contributii la fondurile de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii;
In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la o schema de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative.”
• Stabilirea bazei de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16%, in cazul veniturilor sub forma de dobanzi;
Veniturile sub forma de dobanzi realizate pana la data de 30 iunie 2010 inclusiv sunt venituri neimpozabile.
Veniturile sub forma de dobanzi realizate incepand cu 1 iulie 2010 se impun cu o cota de 16% din suma acestora.
Baza de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16% este constituita din veniturile calculate incepand cu data de 1 iulie 2010 pana la data scadentei depozitului si inregistrate in contul curent sau contul de depozit al titularului.
Baza de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16% este constituita din veniturile calculate incepand cu data de 1 iulie 2010 si pentru dobanzile aferente depozitelor la vedere, depozitelor clientilor constituite in baza legislatiei privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, conturilor curente, precum si instrumentelor de economisire.
• Modalitatea de determinare a impozitului trimestrial/anual pe castigul realizat din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise precum si de reportare a pierderii inregistrate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2010;
Astfel, plata anticipata aferenta fiecarui trimestru se determina ca diferenta intre impozitul pe castigul net (cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul trimestrului pentru care se face calcul ) si impozitul pe castigul net stabilit la sfarsitul trimestrului
anterior. Impozitul pe castigul net cumulat de la inceputul anului, luat in calcul la stabilirea platii anticipate se determina aplicand cota de impozit de 16% asupra diferentei pozitive dintre totalul castigurilor si pierderilor inregistrate pana la sfarsitul trimestrului pentru care se face calculul.
In situatia in care diferenta dintre totalul castigurilor si pierderilor inregistrate cumulat de la inceputul anului este negativa pentru trimestrul respectiv nu se datoreaza plata anticipata.
Impozitul pe castigul net anual impozabil de plata/de restituit la sfarsitul anului fiscal se determina ca diferenta intre impozitul pe castigul net anual impozabil si platile anticipate datorate in anul fiscal respectiv
• Clarificarea incadrarii in categoria veniturilor din pensii, a drepturilor primite in conformitate cu Legea nr.411/2004, privind fondurile de pensii administrate privat si Legea nr.204/2006, privind pensiile facultative, si precizari referitoare la modalitatea de acordare a plafonului neimpozabil de 1.000 lei in cazul veniturilor realizate de la fiecare fond de pensii, pentru sumele primite ca plati unice sau esalonate in rate;
• Asimilarea venitului distribuit de societatea civila profesionala cu raspundere limitata (SPRL) cu venitul net anual din activitati
independente in vederea impunerii;
in cazul societatii civile cu personalitate juridica constituita potrivit legii speciale si care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii, se aplica regulile de determinare a venitului net din activitati independente.
Persoanele fizice care obtin venituri dintr-o activitate desfasurata in asociere cu personalitate juridica (SPRL) constituita potrivit legii speciale si care este supusa regimului transparentei fiscale, potrivit legii au obligatia sa asimileze acest venit distribuit din asociere venitului net anual din activitati independente.
• Corelarea cu prevederile din Codul fiscal referitoare la abrogarea titlului IV “Impozitul pe veniturile microintreprinderilor” prin OUG nr.109/2009, aprobata prin Legea nr.76/2010;
• Modalitatea de aplicare a dispozitiilor tranzitorii referitoare la recalcularea normelor de venit stabilite pe baza venitului net anual din activitati independente pentru perioada 1 iulie - 31 decembrie 2010 si a venitului net anual in cazul veniturile din drepturile de proprietate intelectuala;
Astfel, pentru anul 2010, in situatia in care venitul net din activitati independente stabilit pe baza normei de venit este inferior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu 12, directiile generale ale finantelor publice teritoriale au
obligatia recalcularii normelor de venit, astfel:
a) Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010, venitul net determinat pe baza normei de venit este egal cu norma de venit anuala stabilita in anul 2009 pentru anul 2010 impartita la 2;
b) Pentru perioada 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010, venitul net aferent perioadei reprezinta jumatate din norma anuala de venit, norma anuala determinata prin inmultirea nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu 12, corectata potrivit prevederilor pct.422.½
In acest caz, organul fiscal competent are obligatia recalcularii platilor anticipate. Pentru anul 2010 venitul net anual pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala se determina astfel:
-La stabilirea venitul net/pierdere aferent fiecarei perioade 1 ianuarie - 30 iunie, respectiv 1 iulie – 31 decembrie 2010 se va lua in calcul venitul brut, cota de cheltuiala forfetara si contributiile sociale obligatorii platite, aferente fiecarei perioade.
Venitului net anual aferent anului 2010 se determina prin insumarea veniturilor nete stabilite pentru fiecare dintre cele doua perioade.
• Regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati dependente realizate de persoanele fizice nerezidente si precizari privind acordarea creditului fiscal extern pentru situatia in care se aplica conventiile de evitarea a dublei impuneri.
Comentarii articol (59)