28% dintre romani spun ca isi doresc sa inceapa o activitate pe cont propriu in urmatorul deceniu, potrivit studiului Managing Tomorrow’s People efectuat anul acesta de PricewaterhouseCoopers (PwC). In schimb, numai 32% dintre respondentii din Romania au declarat ca in urmatorii 10 ani si-ar dori sa ocupe un post care sa presupuna mai multe responsabilitati si un salariu pe masura. De asemenea, 40% dintre romani declara ca peste 10 ani si-ar dori sa aiba parte de un raport mai echilibrat intre viata profesionala si cea privata, iar
Studiul PwC releva diferente semnificative intre barbati si femei in ceea ce priveste asteptarile profesionale. In timp ce 43% dintre barbatii romani declara ca si-ar dori sa inceapa propria afacere in urmatorii 10 ani, femeile, in proportie de 46%, isi exprima intentia de a petrece mai mult timp cu familia.
La nivel global, 44% dintre respondenti au declarat ca se asteapta ca in urmatorii 10 ani sa acceada la o pozitie profesionala cu mai multe responsabilitati si sa aiba un venit mai substantial. In schimb, ponderea celor dispusi la o activitate de liber-profesionist este mai mica decat in Romania, numai 20% dintre respondenti declarand ca intentioneaza sa demareze o activitate pe cont propriu in urmatorii 10 ani.
Companiile ar trebui sa actioneze cu precautie pentru a nu se ajunge la un exod in masa al fortei de munca la momentul redresarii economiei si al revirimentului pietei muncii, releva raportul PwC.
Studiul Managing Tomorrow’s People, exploreaza asteptarile pentru urmatorii 10 ani a peste 5700 de angajati din 113 tari din intreaga lume.
Peter de Ruiter, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica al PwC Romania, este de parere ca cei doi ani de recesiune au schimbat atitudinea angajatilor fata de evolutia carierei.
„Companiile trec de la modul de supravietuire la pregatirea pentru cresterea economica viitoare, dar sunt constiente ca a relua angajarile in momentul de fata le-ar expune la noi riscuri, in conditiile in care situatia economica ramane volatila. In consecinta, angajatilor existenti li se cere sa faca mai mult, cu mai putine resurse. Studiul nostru arata faptul ca angajatii incep sa resimta presiunea, un numar mare de respondenti indicand faptul ca isi doresc un raport mai echilibrat intre viata profesionala si cea privata”, precizeaza Peter de Ruiter.
„Angajatorii care cer de la angajati mai multe rezultate, fara a monitoriza impactul acestor sarcini suplimentare, s-ar putea sa-si prejudicieze interesele pe termen lung. Moralul si loialitatea angajatilor ar putea fi afectate, ceea ce s-ar putea transpune intr-un exod in masa al celor mai talentati la momentul revenirii cresterii economice”, a adaugat Peter de Ruiter.
In afara de salarii, studiul releva faptul ca angajatii apreciaza schemele flexibile de lucru (39%), urmate de bonusuri, plata sesiunilor de instruire si a programelor academice, precum si activitatile sociale.
S-au observat de asemenea diferente regionale interesante. Apetitul pentru programele flexibile de lucru este deosebit de mare in Europa Occidentala si America de Nord. Angajatii din America Latina sunt in schimb preocupati indeosebi de programele de instruire si dezvoltare profesionala. Dorinta accesului la retelele profesionale de socializare si la activitatile sociale este pronuntata in pietele emergente din Africa, Orientul Mijlociu, Europa Centrala si de Est si regiunea Asia-Pacific. Numai 9% dintre respondenti au indicat faptul ca o schema avantajoasa de pensionare ar reprezenta un element principal de atractie la un loc de munca.
Corelat cu nevoia de a petrece mai multa vreme cu familia, profesionistii maturi (36-45 de ani) declara ca locul lor de munca ideal presupune existenta unui „birou virtual” care sa le permita conectivitate din orice spatiu, inclusiv de acasa. Pe fondul unei nevoi ridicate de repere, tinerii la inceput de cariera (16-25 de ani) au reprezentarea locului de munca intr-o cladire de birouri, amplasata in cntrul unei aglomerari urbane.
Respondentii valorizeaza aspecte diferite la un posibil angajator ideal. Concret, aproape jumatate dintre ei spun ca si-ar dori sa lucreze pentru o companie ale carei valori sunt similare cu ale lor, in vreme ce 20% dintre participanti si-ar dori sa faca parte dintr-o companie de elita care angajeaza numai pe cei mai buni profesionisti. 33% dintre respondenti si-ar dori sa lucreze pe cont propriu si sa aiba libertatea de a-si alege colaboratorii.
Existenta unei implicari sociale puternice si a unui simt al responsabilitatii pentru mediul inconjurator a fost identificata drept un element important pentru alegerea unui angajator de 41% dintre respondenti (cifra ajungand chiar la 55% in America Latina). In Europa Centrala si de Est, cei mai multi au fost de parere ca este mai important elementul de relationare. La nivel global, unul din patru respondenti au declarat ca este vitala intelegerea in profunzime a importantei pietelor emergente si a specificului lor. In America de Nord si regiunea Asia-Pacific importanta intelegerii pietelor emergente a fost indicata drept un factor semnificativ intr-o proportie mai mare decat in tarile Americii Latine si cele central si est-europene.
Comentarii articol (0)