Cumparatorii din Europa gasesc din ce in ce mai multe produse ecologice pe rafturile magazinelor datorita promisiunilor pe care le-au facut vanzatorii de en detail din Europa in sensul promovarii unor modele de consum mai sustenabile, informeaza Comisia Europeana.
Un raport care monitorizeaza realizarile obiectivelor voluntare stabilite de membrii Forumului detailistilor europeni - initiativa a Comisiei si a sectorului de vanzari cu amanuntul - confirma faptul ca detailistii isi respecta angajamentele. Pe langa punerea in vanzare a unor produse mai sustenabile, detailistii au facut progrese si in ceea ce priveste reducerea amprentei lor ecologice, acordand o atentie deosebita masurilor de eficientizare a resurselor. Comunicarea cu consumatorii pe tema sustenabilitatii ramane insa un aspect care poate fi imbunatatit. In raport se recomanda infiintarea unui sistem de recompensare a celor mai bune practici.
Comisarul european pentru mediu, Janez Potoènik, a afirmat: „Acest raport demonstreaza faptul ca detailistii isi iau tot mai in serios responsabilitatile fata de mediu. Ei se afla in postura privilegiata de a influenta optiunile consumatorilor si constat cu satisfactie ca pe rafturile magazinelor exista din ce in ce mai multe produse ecologice. Țin sa-i felicit pentru eforturile pe care le depun pentru eficientizarea resurselor si pentru reducerea impactului pe care il au asupra mediului, insa acesta este doar un prim pas.”
Angajamente ecologice
Din 2009, cand a fost lansat Forumul detailistilor, acestia si-au asumat realizarea unor masuri individuale si specifice pentru protectia mediului, care contribuie la consumul si la productia sustenabile. Eficienta energetica a cladirilor si cresterea vanzarilor la produsele mai sustenabile reprezinta domeniile prioritare de activitate ale detailistilor.
Cele aproximativ 280 de angajamente asumate in materie de mediu se inscriu in trei categorii: ce vindem, cum vindem si cum comunicam.
Monitorizarea primei serii de angajamente pentru 2009 a pus/scos in evidenta multe exemple de bune practici. In urma vizitelor facute in magazine din diverse state membre s-a constatat ca detailistii ofera mai multe produse ecologice spre vanzare. Printre ele se numara o gama extinsa de produse cu eticheta ecologica si de produse bio.
Sustenabilitatea in cifre
Lantul de supermarketuri Carrefour a inregistrat o crestere de 83% a propriei gamei de produse bio fata de 2006, iar Mercadona a realizat o rata de recuperare a deseurilor de ambalaje de 100% in magazine si centre de distributie. Asta Wal-Mart si-a redus emisiile de CO2 generate de propriul parc auto cu 40% fata de 2005, iar Lidl a realizat o reducere anuala de 10 000 de tone de CO2 in 2009 doar prin folosirea pungilor de cumparaturi fabricate din materii reciclate. Raportul enumera mai multe exemple de acest fel.
Cu toate ca raportul a mentionat o serie de exemple de bune practici de comunicare cu consumatorii, acest domeniu poate fi imbunatatit. In raport se recomanda de asemenea infiintarea unui sistem de recompensare a celor mai bune practici.
Forumul detailistilor
Forumul detailistilor a fost lansat in 2009 cu scopul de a genera o mai buna intelegere a masurilor de ordin practic necesare promovarii consumului sustenabil. Calitatea de membru poate fi obtinuta de orice detailist care adera la Retailers’ Environmental Action Programme (REAP - programul de actiune pentru mediu al detailistilor) si de orice organizatie a societatii civile care doreste sa contribuie la obiectivele programului.
In iunie, detailistii au prezentat, din proprie initiativa, un cod de conduita ecologica al sectorului de vanzari cu amanuntul. Codul de sustenabilitate ecologica in sectorul vanzarilor cu amanuntul se axeaza pe obtinerea din surse sustenabile a anumitor produse (precum cheresteaua sau pestele), pe o mai mare eficientizare a resurselor in magazine, pe optimizarea transportului si a distributiei, pe imbunatatirea practicilor de gestionare a deseurilor si a comunicarii cu consumatorii. Semnatarii convin sa raporteze progresele realizate, de exemplu prin raportul anual de sustenabilitate al companiei lor. Printre semnatarii codului de conduita se numara deja 19 detailisti importanti si sapte asociatii ale detailistilor.
Mai multe despre Forumul detailistilor aici.
Comentarii articol (1)