Salariile din mediul privat au crescut in 2010 cu o medie de 4,3%, crestere cu 40% mica decat cea inregistrata in 2009, cand salariile s-au majorat, in medie, cu 7,2%, potrivit editiei de anul acesta a studiului de salarizare si beneficii PayWell Romania, informeaza un comunicat PwC remis redactiei Avocatnet.ro.
Datele studiului indica de asemenea faptul ca aproape 70% dintre companiile participante fie au crescut pana in acest moment sau intentioneaza sa creasca salariile in 2010, in timp ce 30% dintre companiile participante fie nu intentioneaza sa majoreze salariile anul acesta, fie nu au luat nicio decizie pana la momentul realizarii studiului.
„Companiile au dat dovada de o uniformitate remarcabila in ceea ce priveste politica salariala si de beneficii anul acest, tinand cont de faptul ca cresterile salariale au variat intre 2,9% in retail in medie si 5,9% in industria IT. Aceasta subliniaza faptul ca firmele din Romania, indiferent de sectorul de activitate, raman in continuare precaute in actualul context economic si au mentinut un control strict asupra costurilor, indeosebi asupra costurilor de personal. In ciuda faptului ca anul acesta cateva sectoare economice au iesit din recesiune si au raportat ritmuri modeste de crestere, spre exemplu companiile care au o puternica activitate de export, firmele dau dovada in continuare de pesimism in ceea ce priveste perspectivele de redresare ale pietei interne”, a declarat
Peter de Ruiter, Partener, Liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica.
Pentru 2011, aproape 40% dintre companiile participante la studiul PayWell Romania 2010 si-au bugetat cresteri salariale, cresterea medie fiind de 6,8%, cu 60% mai mare decat cresterea salariala medie inregistrata anul acesta.
„Anticipam presiuni de crestere salariala in viitorul apropiat, tinand cont de recenta majorare a TVA de la 19% la 24%, indeosebi in sectoarele care au o consistenta prezenta sindicala. Cu toate acestea, PwC nu se asteapta la cresteri salariale cu mult mai mari in 2011 decat anul acesta, tinand cont de actualul context economic si de echilibrul dintre cerere si oferta pe piata muncii”, a adaugat Peter de Ruiter.
In ceea ce priveste beneficiile extra-salariale, studiul PayWell Romania 2010 concluzioneaza ca 60% dintre companiile din Romania acorda bonusuri fixe angajatilor. Acestea sunt acordate in principal cu ocazia sarbatorilor de iarna, a Pastelui si a sezonului vacantelor. Bonusurile sunt oferite de obicei sub forma unor sume fixe, variind intre 150 RON si 700 RON.
Bonusul de performanta este un stimulent frecvent pentru management, fiind oferit de trei sferturi dintre respondentii studiului PayWell Romania 2010. Acesta este folosit de asemenea pentru mai bine de jumatate dintre respondenti pentru personalul operational si de suport. Nivelul planificat al bonusului de performanta variaza intre 10% si 20% din salariul anual, nivelul cel mai ridicat fiind alocat pentru Top Management.
Studiul PayWell Romania 2010 indica faptul ca structura venitului anual are tendinta de a se modifica, in sensul reducerii componentei variabile, de la aproape 30% in 2008 la o medie de 10% in 2010. In acest an, 87% din pachetul salarial si de beneficii a fost reprezentat de salariul fix garantat.
Companiile ofera de asemenea comisioane de vanzari. Comisionul mediu anual de vanzari planificat este de 40% din salariul anual pentru managerii de vanzari si de 32% din salariul anual pentru reprezentantii de vanzari. In ambele cazuri, comisioanele efective platite in ultimul an au fost mai mici decat nivelul planificat: 25% pentru managerii de vanzari si de 20% pentru reprezentantii de vanzari.
_
Studiul PayWell Romania 2010 cuprinde date de salarizare si beneficii furnizate de 150 de companii avand 140.000 de angajati, si peste 700 de posturi diferite din noua sectoare economice diferite (industria agrochimica, industria constructoare de masini, sistemul bancar, industria alimentara si sectorul de distributie, industria prelucratoare, IT, leasing, industria farmaceutica si retail). Studiul contine de asemenea analize personalizate, in functie de distributia geografica, numarul de angajati si veniturile companiilor participante. Partea calitativa a raportului contine informatii privitoare la politicile specifice de HR ale companiilor (ex. cresterile salariale, bonusurile fixe si variabile), precum si analiza a mai mult de 20 de beneficii extra-salariale oferite de catre angajatori, de la masina de companie la accesul la cantina firmei.
Comentarii articol (0)