Guvernul a aprobat, prin OUG nr. 88/2010, un set de masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, printre care se numara si micsorarea cuantumului dobanzilor de intarziere si o procedura de compensare din oficiu a datoriilor, in cazul in care contribuabilul are de incasat bani de la buget.
OUG nr. 88/2010 a fost publicata in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 669 din 30 septembrie 2010.
Compensare din oficiu
Actul normativ propune reglementarea compensarii de drept, adica stingerea creantelor reciproce chiar in momentul cand creantele exista deodata, indiferent daca debitorii au sau nu cunostinta despre aceasta.
„Pana acum, acest lucru se facea la cerere, prin excelenta, acum am consacrat compensarea de drept a acestor creante”, a explicat premierul Emil Boc.
"ANAF va fi obligata ca in momentul in care un contribuabil are de incasat de la buget si are datorii, sa se faca compensarea din oficiu”, a explicat si ministrul Finantelor.
Prin
compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica.
Creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional.
Creantele fiscale rezultate din raporturi juridice vamale se compenseaza cu creantele fiscale ale debitorului reprezentand sume de restituit de aceeasi natura. Eventualele diferente ramase se compenseaza cu alte obligatii fiscale ale debitorului.
Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata,
fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
In acest senst,
creantele sunt exigibile:
a) la data scadentei, potrivit art. 111;
b) la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii;
c) la data comunicarii, potrivit legii, a unei decizii de solutionare a cererii de restituire a accizei sau taxei pe valoarea adaugata, dupa caz;
d) la data comunicarii deciziei, pentru obligatiile fiscale principale, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii stabilite de organele competente prin decizie;
e) la data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil;
f) la data comunicarii actului de individualizare a sumei, pentru obligatiile de plata de la buget;
g) la data primirii, in conditiile legii, de catre organul fiscal a titlurilor executorii emise de alte institutii, in vederea executarii silite.
(6) Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu.
Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.
Dobanzi de intarziere mai mici
De asemenea, ordonanta de urgenta prevede diminuarea nivelului dobanzii datorate pentru creantele fiscale neachitate la termen de la
0,04% pentru fiecare zi de intarziere, fata de 0,05% cat este in prezent.
“Nivelul dobanzii de intarziere este de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si poate fi modificat prin legile bugetare anuale”, se arata in OUG 88/2010.
Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii
In cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, dobanzile si penalitatile de intarziere sau majorarile de intarziere, dupa caz, se calculeaza pana la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Executarea silita
Totodata, actul normativ reglementeaza posibilitatea neinceperii sau suspendarii executarii silite in cazul in care contribuabilul are in curs sau depune o cerere de restituire/rambursare, iar cuantumul sumei solicitate este egal sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita.
„Daca o firma are de primit bani de la stat nu se va mai declansa procedura de executare silita, sau se va suspenda, daca ea a fost inceputa, pentru ca nu este firesc ca o firma sa fie trimisa in faliment, daca are de primit bani de la stat, in urma prestatiilor pe care le-a efectuat. Prin aceasta modificare venim in sprijinul acelor firme care au de incasat bani si s-a deschis impotriva lor procedura de executare silita sau urmeaza sa se deschida procedura de executare silita”, a precizat premierul Emil Boc.
In cazul in care debitorul nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate, organele fiscale competente, pentru
stingerea acestora, procedeaza la actiuni de executare silita, potrivit prezentului cod, cu exceptia cazului in care exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala datorata de debitor.
Executarea silita se suspenda si in cazul in care, ulterior inceperii executarii silite, se depune o cerere de restituire/rambursare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita. In acest caz, executarea silita se suspenda la data depunerii cererii.
Executarea silita se suspenda de drept si in cazul in care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala datorata de debitor. In acest caz executarea silita se suspenda la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
Comentarii articol (15)