In 2009, creantele neincasate au amenintat lichiditatile a aproximativ 80% dintre companii, iar astfel, in 2010, 95% dintre firmele ramase active se confrunta cu problema termenelor de plata depasite, se arata intr-un comunicat de presa remis de R&M Audit redactiei Avocatnet.ro. Astfel, pentru a face fata crizei economice, aproape toate companiile si-au redus cheltuielile, inclusiv cele cu personalul, acestea ajungand si pana la 50% din totalul reducerilor
“Anii de criza 2009 si 2010 au
<<numarat>> in principal
<<supravietuitorii>>, desi au fost destule companii care, dincolo de a supravietui, au inregistrat cresteri importante ale cifrei de afaceri sau ale cotei de piata sau chiar a profitului. Anul viitor va fi, insa, decisiv pentru desemnarea firmelor care ies intr-adevar castigatoare din criza, in sensul unei dezvoltari durabile intr-un ritm sustinut”, a declarat
Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit.
In acest context, pentru anul viitor trebuie tinut cont de posibile intarzieri mai mari la plata facturilor, intrucat lichiditatile raman problema principala si in 2011.
Mirela Serban considera ca deschiderea bancilor ramane inca limitata, astfel incat companiile trebuie sa se bazeze foarte mult pe resursele proprii.
„In acest context, stiinta managementului stocurilor devine vitala pentru companiile din domeniul productiei si/ sau distributiei de bunuri”, apreciaza Mirela Serban.
Pentru a face fata crizei economice, aproape toate companiile si-au redus cheltuielile. In 2009, firmele au taiat cheltuielile in medie cu cca 30-40% fata de anul precedent, iar, in acest an, le-au scazut in continuare cu aproximativ 15% fata de 2009.
Conform documentului R&M Audit,
cheltuielile cu personalul au reprezentat, in medie, 20% din cuatumul reducerilor de cheltuieli, dar au fost cazuri in care acestea au cumulat si 50% din reducerile globale de costuri. Pentru 2011, companiile isi propun sa fie prudente, prevazand in bugete cheltuieli cu personalul cu cca 7-10% mai mari decat cele din anul curent, in conditiile in care majoritatea iau in calcul o inflatie de aproximativ 4,5% pentru anul viitor, iar sumele datorate per angajat la bugetul de stat au crescut.
De asemenea, in ceea ce priveste alte categorii de cheltuieli, expertii R&M Audit arata ca
se inregistreaza cresteri, dar acestea nu sunt spectaculoase: bugetele de promovare si marketing raman la cote relativ reduse in 2011, companiile alocandu-le in medie procente de crestere de 5- 7% fata de 2010.
„Trebuie subliniat de asemenea faptul ca vor fi in crestere cheltuielile cu serviciile prestate de terti, in sensul cresterii externalizarii diferitelor activitati care nu constituie o activitate de baza pentru companie (servicii de avocatura, contabilitate, marketing, vanzari etc.)”, mai adauga Mirela Serban.
In ceea ce priveste profitul, cresterea acestuia in 2011 nu se afla, in general,
„pe lista de prioritati” a majoritatii companiilor, acestea mizand in continuare pe dezvoltarea afacerilor sau cresterea cotei de piata, in detrimentul profitului.
„E o strategie normala, avand in vedere ca firmele care au rezistat pana acum doresc sa se dezvolte rapid in continuare, profitand de locurile lasate
<<libere>> de catre competitorii care au disparut de pe piata.”, incheie Mirela Serban.
Comentarii articol (0)