"Indicatorii macroeconomici arata ca, tehnic, Romania a iesit din recesiune, insa companiile din numeroase domenii inca nu resimt schimbarile pozitive din mediul economic si isi pastreaza un comportament de business de criza, fapt care le reduce sansele de a profita cat mai mult de perioada de crestere care urmeaza inevitabil dupa orice criza, este de parere Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit.
Pe parcursul crizei, una dintre problemele principale cu care s-au confruntat firmele a fost lipsa de lichiditati, grija care ramane inca „pe agenda” companiilor in acest an. Consultantii R&M Audit considera ca firmele trebuie sa ramana prudente in ceea ce priveste cheltuielile, perseverente in asigurarea resurselor de finantare a activitatii curente si indraznete privind sustinerea investitiilor si a inovatiei.
„Companiile trebuie sa isi inchida activitatile care se dovedesc neperformante, cu toate consecintele neplacute de rigoare, pe termen scurt; va urma o perioada de crestere economica de care o firma poate beneficia doar daca are o viziune si isi canalizeaza eforturile financiare si de resurse umane in directiile cu potential, fiind <<nemiloase>> in ceea ce le priveste pe celelalte”, subliniaza Mirela Serban.
Fondurile europene raman un mijloc bun de a sustine un business, desi, cu o rata de absorbtie de 7%, Romania este codasa in acest proces. Consultantii R&M Audit atrag atentia insa ca fondurile europene trebuie privite de catre companii mai degraba ca o sursa viitoare de lichiditati, proiectele de succes fiind cele care isi ating obiectivele de business, iar sumele investite initial de companii sunt rambursate ulterior din fondurile respective.
In ceea ce priveste resursele umane, acesta este un domeniu care trebuie „sa se reinventeze”, apreciaza consultantii R&M Audit. „Segmentul resurselor umane a cunoscut schimbari majore de la inceputul crizei- concedieri, pachete salariale modificate ca si abordare, recalificari, schimbarea recenta a Codului Muncii etc.
Majoritatea companiilor inca nu si-au reasezat cum trebuie activitatea de resurse umane dupa toate modificarile din ultima perioada si vor fi nevoite ca- intr-un termen mediu- sa reia din temelii toata abordarea si sa reconfigureze pentru perioada de crestere: intensificarea training-urilor si a specializarilor – pentru a creste competitivitatea si <<a umple golurile>> lasate de reducerile de activitate din trecut, regandirea sistemelor de salarizare pentru mentinerea riguroasa a costurilor sub control si- in acelasi timp- pentru a stimula cat mai mult performanta etc. Si- toate acestea- cu implicatiile legale si contabile in consecinta....”, a aratat Mirela Serban.
Pe parcursul crizei, firmele s-au focusat, in mod firesc, pe scaderea cheltuielilor, veniturile fiind – de la un anumit punct- plafonate oricum de conditiile economice globale. In perioada urmatoare trebuie mentinut un control strict al cheltuielilor, atrag atentia consultantii R&M Audit, insa, in acelasi timp, companiile ar trebui sa sustina motoarele de crestere a competitivitatii si a veniturilor. „Daca in trecut, accentul era pus pe scaderea drastica a cheltuielilor, acum ajungem in punctul in care putem sa <<apasam pedala>> de crestere a veniturilor, stimuland activitati precum promovarea pe piata interna sau (chiar) externa, considerand accesul pe noi piete sau nise (cu grad de risc redus) etc”, a precizat Mirela Serban.
Primele semnale privind „apetitul firmelor pentru crestere” au si aparut, dar destul de timide insa, spun reprezentantii R&M Audit.
Pe timpul crizei, multe companii au achizitionat doar serviciile de baza si au renuntat la cele considerate drept <<facultative>>, iar consultanta s-a numarat printre cele din urma. „In ultimele 2 luni, managementul firmelor a inceput sa manifeste un interes in crestere privind consultanta fiscala si contabila: din ce in ce mai multi ne solicita sa le realizam situatii financiar-contabile lunare pe centre de cost si articole bugetare, solicita consultanta pentru accesare si implementarea fonduri europene sau finantare bancara, planificare financiara internationala etc., toate acestea fiind semnale ca firmele incep incet-incet sa aiba un comportament <<post- criza>>”, a aratat Mirela Serban.
Comentarii articol (0)