Art. 1. — Prezenta lege stabileste cadrul juridic pentru luarea unor masuri de pregatire prealabila a executarii lucrarilor de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice.
Art. 2. — (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, prin prezenta lege se declara de utilitate publica toate lucrarile de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice de interes national, judetean si local, expropriator fiind statul roman prin operatorii de transport si distributie a energiei electrice.
(2) In intelesul prezentei legi, prin lucrari de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice de interes local, judetean sau national, denumite in continuare lucrari, se intelege lucrari de construire, dezvoltare, modernizare, extindere ori deviere a retelelor de transport si distributie a energiei electrice, stabilite ca atare de catre autoritatea publica locala, judeteana sau centrala, dupa caz.
(3) Fac parte integranta din categoria de lucrari de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice lucrarile de constructie ori amplasare de cladiri, instalatii si alte amenajari necesare functionarii si/sau exploatarii tehnice a acestora.
(4) Terenurile necesare relocarii utilitatilor in vederea realizarii lucrarilor de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice, precum si cele necesare pentru construirea, dezvoltarea, modernizarea, extinderea ori devierea retelelor de transport si distributie a energiei electrice de interes national, judetean si local pot fi expropriate si se supun prevederilor prezentei legi.
Art. 3. — (1) Documentatia tehnico-economica aferenta lucrarilor de construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare, extindere sau deviere a retelelor de transport si distributie a energiei electrice de interes national, judetean si local se elaboreaza potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale celorlalte acte normative aplicabile in materie de investitii publice, de catre operatorii de transport si cei de distributie a energiei electrice sau de catre autoritatile administratiei publice locale, dupa caz, si va contine varianta finala a studiului de fezabilitate.
(2) Detinatorii cu orice titlu ai imobilelor afectate de elaborarea studiului de fezabilitate pe culoarul de trecere a liniei electrice sunt obligati, dupa o prealabila instiintare din partea operatorilor de transport si/sau distributie, sa permita accesul pentru efectuarea masuratorilor topografice, a studiilor geotehnice si a oricaror operatiuni necesare studiului de fezabilitate.
(3) Dupa avizarea de catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, prin unitatile sale teritoriale, a fiecarei documentatii cadastral-juridice de expropriere, aceasta are obligatia de a transmite unitatilor administrativ-teritoriale lista imobilelor situate pe culoarul de trecere a liniei electrice. Dupa transmiterea acestei liste se interzice emiterea oricarui aviz, acord, permis sau autorizatie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(4) Documentatiile pentru eliberarea certificatelor de urbanism necesare lucrarilor prevazute la art. 2 se depun de operatorii de transport si distributie a energiei electrice.
(5) Certificatele de urbanism pentru lucrarile ce fac obiectul prezentei legi se elibereaza si se comunica operatorilor de transport si distributie a energiei electrice in termen de 10 zile calendaristice de la data depunerii documentatiei.
(6) Avizele, acordurile, permisele si autorizatiile solicitate prin certificatele de urbanism, cu exceptia acordului de mediu, se elibereaza si se comunica operatorilor de transport si distributie a energiei electrice in termen de 25 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei pentru eliberarea lor.
(7) In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele si autorizatiile se considera acordate daca acestea nu au fost transmise catre operatorii de transport si distributie a energiei electrice in termenele prevazute la alin. (5) si (6).
(8) In cazul aprobarii tacite a certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor si autorizatiilor, autoritatile competente sunt obligate sa emita documentul oficial in termen de 5 zile lucratoare de la data aprobarii tacite.
(9) Pentru lucrarile prevazute la art. 2, autorizatia de construire se elibereaza in termen de 15 zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete.
(10) Lucrarile de constructie de retele de transport si distributie a energiei electrice se supun prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare.
(11) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizatiile sunt valabile pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la eliberarea procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor.
Art. 4. — (1) Pe baza documentatiei tehnico-economice prevazute la art. 3 alin. (1), Guvernul aproba, prin hotarare, indicatorii tehnico-economici, amplasamentul lucrarii, conform variantei finale a studiului de fezabilitate, sursa de finantare, precum si declansarea procedurii de expropriere a imobilelor necesare, situate pe culoarul de trecere a liniei electrice, suma globala a despagubirilor estimata de catre expropriator pe baza unui raport de evaluare intocmit potrivit prevederilor alin. (7) si termenul in care aceasta se vireaza intr-un cont deschis pe numele expropriatorului. Amplasamentul lucrarii se aduce la cunostinta publica prin afisarea la sediul consiliului local respectiv, prin publicare pe pagina proprie de internet a expropriatorului si va fi comunicat Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara in vederea notarii intentiei de expropriere a imobilelor necesare, aflate pe culoarul de trecere a liniei electrice. Amplasamentul se delimiteaza de celelalte proprietati prin bornarea tuturor punctelor topografice care il definesc. Autoritatile administratiei publice locale vor include coordonatele culoarului de trecere a liniei electrice in planurile urbanistice generale ale localitatilor.
(2) Dupa intrarea in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (1), expropriatorul intocmeste documentatiile cadastraljuridice pentru fiecare imobil propus spre expropriere, avand in vedere si dispozitiile Legii cadastrului si publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatiile vor cuprinde si date privind incadrarea lucrarii in planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, precum si planuri cu amplasamentul lucrarii care se avizeaza de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, prin unitatile sale teritoriale. Planul cu amplasamentul lucrarii, pe fiecare unitate administrativ-teritoriala, care contine delimitarea imobilelor — teren si/sau constructii — propuse pentru expropriere, cu indicarea numelor si a prenumelor proprietarilor/detinatorilor, precum si a ofertelor de despagubire pe categorii de imobile, stabilite pe baza unor rapoarte de evaluare intocmite de evaluatori autorizati, se aduce la cunostinta publica prin afisarea la sediul consiliului local respectiv, unde va ramane afisat pana la finalizarea procedurii de expropriere, si prin publicare pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
(3) Sumele necesare pentru plata evaluatorilor autorizati si a despagubirilor stabilite conform prevederilor alin. (2) se pun la dispozitia expropriatorului de catre operatorii de transport si/sau distributie a energiei electrice, dupa caz, in termen de cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (1). Sumele respective sunt deductibile fiscal.
(4) Tabelele cu imobilele proprietate privata supuse exproprierii, in conditiile prezentei legi, cuprinzand judetul, localitatea, indicatorul cadastral, suprafata, exprimata in m 2 , precum si numele si prenumele proprietarului/detinatorului, conform documentatiei cadastral-juridice, se vor afla la expropriator si vor fi aduse la cunostinta publica prin afisare la sediul consiliului local al fiecarei unitati administrativ-teritoriale si prin publicare pe pagina proprie de internet a expropriatorului, cu 10 zile inainte de data inceperii activitatii comisiei prevazute la art. 6 alin. (1).
(5) Data inceperii activitatii comisiei prevazute la art. 6 alin. (1) si data la care vor fi afisate tabelele prevazute la alin. (4) se vor aduce la cunostinta persoanelor interesate prin publicarea unui anunt intr-un ziar local.
(6) In situatia in care, ca urmare a definitivarii proiectului tehnic sau a detaliilor de executie, amplasamentul lucrarii se modifica, expropriatorul va proceda la regularizarea datelor de identificare a imobilelor supuse exproprierii si la actualizarea tabelelor prevazute la alin. (4), cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(7) Inainte de data inceperii activitatii comisiei prevazute la art. 6 alin. (1), evaluatorii autorizati, specializati in evaluarea proprietatilor imobiliare, membri ai Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania — ANEVAR, vor intocmi rapoarte de evaluare a imobilelor supuse exproprierii, pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, pe fiecare categorie de folosinta.
(8) Rapoartele de evaluare se intocmesc avand in vedere expertiza actualizata de Camera Notarilor Publici.
Art. 5. — (1) Plata despagubirilor pentru imobilele expropriate se face in baza cererilor adresate de catre titularii drepturilor reale, precum si de catre orice persoana care justifica un interes legitim.
(2) Cererea pentru plata despagubirilor cuprinde numele si prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, precum si actele doveditoare referitoare la existenta drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat. Cererea, impreuna cu documentele doveditoare, originale si/sau copii legalizate, se depune la sediul operatorilor de transport si/sau distributie a energiei electrice, in termen de 15 zile de la data aducerii la cunostinta publica, prin afisare la sediul consiliului local pe raza caruia se afla imobilul, a tabelelor prevazute la art. 4 alin. (4).
(3) Dovada dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale asupra imobilelor expropriate se face prin orice mijloace de proba admise de lege, inclusiv in zonele in care se aplica Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la cartile funciare, cu modificarile ulterioare, in functie de modalitatea de dobandire a drepturilor — conventionala, judiciara, legala sau succesorala, intelegand prin dobandire si constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate in temeiul unor legi speciale.
(4) In cazul in care titularii drepturilor reale nu depun cererea si/sau documentele doveditoare, potrivit prevederilor alin. (1) si (2), expropriatorul va notifica acestora sumele propuse pentru plata despagubirilor si le va consemna intr-un cont bancar deschis pe numele expropriatului. Despagubirile se acorda in conditiile prezentei legi.
(5) In cazul in care despagubirile referitoare la acelasi imobil sunt cerute in concurs sau in contradictoriu de mai multe persoane aparent indreptatite, despagubirile se vor consemna pe numele tuturor, urmand sa fie impartite potrivit legii civile. Despagubirea se acorda numai titularilor drepturilor dovedite prin acte autentice si/sau hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Eventualele litigii amana eliberarea despagubirilor consemnate, dar nu suspenda transferul dreptului de proprietate catre expropriator.
(6) In situatia in care imobilele ce urmeaza a fi expropriate fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii nu sunt cunoscuti sau nu pot prezenta certificat de mostenitor, daca procedura succesorala este deschisa, despagubirea se va consemna pe seama mostenitorilor aparenti. In ipoteza in care procedura succesorala nu este deschisa, un reprezentant al expropriatorului este indreptatit sa solicite deschiderea
succesiunii, iar suma reprezentand despagubirile se consemneaza intr-un cont distinct, pe seama mostenitorilor aparenti. Despagubirile se acorda numai succesorilor care isi vor dovedi calitatea cu certificatul de mostenitor sau cu hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila.
(7) In cazul altor situatii litigioase decat cele prevazute la alin. (5) si (6), sumele aferente exproprierii se consemneaza pe numele persoanelor aflate in litigiu, urmand a fi platite in conditiile prezentei legi.
(8) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv in perioada 6 martie 1945—22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, imobilele pentru care s-au formulat notificari de restituire vor fi expropriate in conditiile prezentei legi.
(9) In cazul in care titularul sau unul dintre titularii dreptului real, aflati in concurs, nu este de acord cu despagubirea stabilita, suma reprezentand despagubirea se consemneaza pe numele titularului ori, dupa caz, al titularilor. Despagubirea va fi acordata pe baza cererii formulate in acest sens, insotita de acte autentice sau de hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila de stabilire a cuantumului despagubirii ori, dupa caz, de declaratia autentica de acceptare a cuantumului despagubirii prevazute in hotararea de stabilire a despagubirii.
(10) Identificarea imobilelor supuse exproprierii, aflate in litigiu, se va face numai in coordonate cadastrale, in conformitate cu prevederile Legii nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6. — (1) In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 4 alin. (1) expropriatorul numeste o comisie care verifica dreptul de proprietate ori alt drept real in temeiul caruia cererea a fost formulata si constata acceptarea sau, dupa caz, neacceptarea cuantumului despagubirii de catre proprietar ori titularii altor drepturi reale asupra imobilului supus exproprierii.
(2) La solicitarea comisiei prevazute la alin. (1), solicitantul are obligatia sa completeze documentatia depusa privind calitatea de titular al dreptului real pentru care solicita despagubirea, in termen de 15 zile. In caz contrar, comisia va consemna despagubirea pe numele solicitantului, insa plata acesteia se va face numai la data la care solicitantul isi va dovedi dreptul in conditiile prezentei legi.
Art. 7. — Hotararea de stabilire a cuantumului despagubirilor, emisa in conditiile prevazute la art. 5 si 6, se comunica solicitantului, precum si celorlalti titulari ori, dupa caz, titularilor aparenti, se afiseaza in extras la sediul consiliului local in raza caruia se afla situat imobilul expropriat si se publica in extras pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
Art. 8. — In termen de cel mult 90 de zile de la data emiterii hotararii de stabilire a cuantumului despagubirilor, expropriatorul efectueaza, prin transfer bancar sau numerar, plata despagubirilor catre titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate sau consemnarea acestora, in conditiile art. 5 alin. (4)—(7), (9) si ale art. 6 alin. (2).
Art. 9. — (1) Expropriatul nemultumit de cuantumul despagubirii consemnate in conditiile art. 5 alin. (4)—(7), (9) si ale art. 6 alin. (2) se poate adresa instantei judecatoresti competente in termen de 30 de zile de la data la care i-a fost comunicata hotararea de stabilire a cuantumului despagubirii, sub sanctiunea decaderii, fara a putea contesta transferul dreptului de proprietate catre expropriator asupra imobilului supus exproprierii, iar exercitarea cailor de atac nu suspenda efectele hotararii de stabilire a cuantumului despagubirii, respectiv transferul dreptului de proprietate asupra imobilului.
(2) In cazul in care hotararea nu a fost comunicata, orice persoana care se considera indreptatita la despagubire pentru exproprierea imobilului se poate adresa instantei judecatoresti competente, in termen de 3 ani de la data afisarii hotararii de stabilire a cuantumului despagubirii, in conditiile art. 7, sub sanctiunea decaderii.
(3) Actiunea formulata in conformitate cu prevederile prezentului articol se solutioneaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 33/1994, in ceea ce priveste stabilirea despagubirii. La calcularea cuantumului despagubirii, expertii si instanta de judecata se vor raporta la valoarea din momentul transferului dreptului de proprietate.
(4) Atat procedura de expropriere, cat si lucrarile de utilitate publica care fac obiectul prezentei legi nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Art. 10. — (1) Cererile adresate instantei judecatoresti pentru stabilirea, in contradictoriu cu statul roman, a dreptului la despagubire pentru expropriere si a cuantumului acesteia sunt scutite de taxa judiciara de timbru si sunt de competenta instantelor de drept comun.
(2) Cheltuielile necesare pentru realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului despagubirilor cuvenite ca urmare a exproprierii in cadrul litigiilor prevazute la alin. (1) sunt avansate in conformitate cu procedura de drept comun.
(3) Pentru realizarea documentatiilor cadastral-juridice prevazute la art. 4 alin. (2), precum si a rapoartelor de evaluare prevazute la art. 4 alin. (7) se percep tarife diminuate cu 50% fata de cele practicate pentru documentatii/rapoarte similare, de interes comun.
Art. 11. — (1) Actele juridice care se incheie dupa data comunicarii hotararii de stabilire a cuantumului despagubirii sau dupa data platii ori, dupa caz, a consemnarii sumelor stabilite ca despagubiri, pentru constituirea sau transferul de drepturi reale avand ca obiect imobilele afectate de expropriere sunt lovite de nulitate absoluta, cu exceptia celor care clarifica ulterior exproprierii situatia juridica a imobilelor, in cazurile prevazute la art. 5 alin. (4)—(7), (9) si art. 6 alin. (2).
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 4 alin. (1), actele juridice prin care se face trecerea din extravilan in intravilan, precum si cele prin care se face trecerea din domeniul public in domeniul privat al unitatilor administrativ-teritoriale, referitoare la imobilele necesar a fi expropriate, potrivit studiului de fezabilitate, sunt lovite de nulitate absoluta.
Art. 12. — (1) Scoaterea, definitiva ori temporara, a terenurilor necesare pentru lucrarile definite la art. 2 in circuitul agricol si, respectiv, din fondul forestier national se excepteaza de la plata taxelor prevazute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a taxelor si a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (2), art. 36 alin. (2), art. 37 alin. (1) lit. f), art. 41 si 42 din Legea nr. 46/2008 — Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica indiferent de modul de trecere a terenurilor respective in domeniul public al statului, potrivit legii.
Art. 13. — Transferul imobilelor din proprietatea privata in proprietatea publica a statului si in administrarea expropriatorului opereaza de drept la data platii despagubirilor pentru expropriere sau, dupa caz, la data consemnarii acestora, in conditiile prezentei legi.
Art. 14. — Secretarii unitatilor administrativ-teritoriale in care sunt situate imobilele ce urmeaza a fi supuse exproprierii, precum si notarii publici sunt obligati sa comunice, in termen de 5 zile de la cererea expropriatorului, informatiile cu privire la deschiderea procedurilor succesorale.
Art. 15. — Serviciile privind inregistrarea, avizarea si receptionarea documentatiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizarii lucrarilor de construire de retele de transport si distributie a energiei electrice definite la art. 2, precum si orice alte taxe datorate bugetului de stat sau bugetelor locale sunt scutite de la plata.
Art. 16. — Orice avize, acorduri, permise sau autorizatii emise unor terte persoane pentru imobilele supuse exproprierii de la data avizarii de catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, prin unitatile sale teritoriale, a documentatiilor cadastral-juridice sunt lovite de nulitate absoluta.
Art. 17. — In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, va elabora si va aproba prin hotarare normele metodologice de punere in aplicare a prezentei legi.
Art. 18. — Pentru lucrarile aflate in procedura de expropriere la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va emite cate o hotarare pentru fiecare lucrare in parte, prin care va aproba declansarea procedurii de expropriere pentru toate imobilele ramase de expropriat, precum si suma globala estimata a
despagubirilor.
Art. 19. — Orice documentatie tehnica sau de evaluare realizata anterior intrarii in vigoare a prezentei legi se considera valabila.
Art. 20. — Dispozitiile prezentei legi se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 33/1994, precum si cu cele ale Codului civil si ale Codului de procedura civila.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
p. Presedintele Camerei Deputatilor,
Ioan Oltean
Presedintele Senatului
Mircea-Dan Geoana
Bucuresti, 11 noiembrie 2010.
Nr. 210.
Comentarii articol (1)