Comisia Europeana continua consultarile privind reducerea numarului orelor de lucru si adaptarea timpului petrecut la locul de munca in functie de schimbarile continue din lumea muncii, in acelasi timp cu protejarea sanatatii si sigurantei lucratorilor. Potrivit CE, noile prevederi ar putea fi adoptate in treilea trimestru al anului 2011.
In cadrul revizuirii Directivei UE privind timpul de lucru, Comisia Europeana a lansat a doua etapa obligatorie de consultari cu reprezentantii lucratorilor si ai angajatorilor la nivelul UE. Tot Comisia a prezentat un raport detaliat privind aspectele juridice ale punerii in aplicare a Directivei privind timpul de lucru in statele membre. Noua consultare solicita opiniile partenerilor cu privire la optiunile de revizuire a normelor UE privind timpul de lucru. De asemenea, aceasta prezinta principalele rezultate ale primei etape de consultari a partenerilor sociali si ofera o trecere in revista a celor mai recente probe cu privire la tendintele si modelele de timp de lucru, precum si a impactului social si economic al normelor actuale din statele membre.
„Aceasta a doua consultare cu reprezentantii angajatorilor si ai lucratorilor se concentreaza asupra examinarii opiniilor acestora, astfel incat sa se faciliteze un acord privind revizuirea normelor UE privind timpul de lucru. Actuala situatie nu este sustenabila politic si juridic”, a declarat László Andor, comisar UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune.
El a adaugat: „Avem nevoie de un nou inceput si de o noua abordare a timpului de lucru la nivelul UE. Nu va fi usor, dar sunt convins ca noul raport privind punerea in aplicare a normelor actuale, prezentat astazi, ne va ajuta sa depasim discutiile din trecut si sa gasim o solutie echilibrata care se potriveste cu necesitatile reale ale lucratorilor, consumatorilor si intreprinderilor din secolul 21.”
Lansarea acestui document consultativ reprezinta urmatorul pas intr-o noua revizuire a legislatiei UE privind timpul de lucru anuntata de presedintele Comisiei, José Manuel Barroso, la sfarsitul anului 2009. Revizuirea se bazeaza pe un set de obiective politice, mai ales pe adaptarea timpului de lucru la schimbarile continue din lumea muncii, in acelasi timp cu protejarea sanatatii si sigurantei lucratorilor.
Documentul consultativ al celei de-a doua etape cere opinia partenerilor sociali privind doua abordari alternative ale revizuirii, bazate fie pe un domeniu de aplicare mai ingust, fie pe unul mai larg. Acesta solicita opinii privind optiuni detaliate care vizeaza teme esentiale precum:
- timpul de garda;
- cuantificarea temporala a perioadelor minime de odihna;
- abordarea numarului excesiv de ore de munca;
- o mai buna reconciliere a muncii cu viata de familie;
- clarificarea domeniilor in care legislatia pare a fi neclara.
Din raspunsurile reprezentantilor lucratorilor si angajatorilor la nivelul UE la consultarea din prima etapa a rezultat un consens larg. Mesajul clar a fost ca schimbarile la normele actuale ale timpului de lucru sunt necesare. Exista, de asemenea, un nivel ridicat de consens cu privire la ideea ca normele UE privind timpul de lucru ar trebui sa permita o mai mare flexibilitate pentru reprezentantii lucratorilor si angajatorilor in negocierea detaliilor punerii in aplicare la nivelul corespunzator.
In acelasi timp, Comisia a prezentat un raport detaliat privind punerea in aplicare a actualei directive in statele membre. Acesta prezinta situatia actuala, identificand principalele domenii de neconformitate sau de incertitudine juridica in diferite tari.
Comisia a prezentat, de asemenea, primele constatari ale studiilor independente privind impactul economic si social al normelor privind timpul de lucru si ale cercetarilor privind schimbarile relevante in modelele de lucru. Aceste constatari mentioneaza aspecte precum efectele nefavorabile pe care le poate avea numarul excesiv de ore de lucru asupra sanatatii; constrangerile actuale in ceea ce priveste cheltuielile in statele membre; precum si aspectul lipsei de competente in conditiile in care angajatorii publici si privati cauta modalitati de reducere a impactului normelor privind timpul de lucru. Studiul sugereaza, de asemenea, ca directiva poate actiona ca un catalizator pentru castiguri de eficienta si un mai bun echilibru intre munca si viata personala. Comisia va publica aceste rezultate pentru facilitarea raspunsurilor partenerilor sociali la consultare.
In 2004, Comisia a prezentat o propunere de modificare a actualei Directive privind timpul de lucru, Directiva 2003/88/CE. Obiectivul propunerii era clarificarea aplicarii directivei la timpul de garda si la tipul de flexibilitate care ar trebui sa se aplice la cuantificarea temporala a perioadelor minime de odihna, cu privire la posibilitatea acordarii unei mai mari flexibilitati la calculul timpului de lucru saptamanal; si la modul de revizuire al excluderii voluntare individuale de la limita de 48 de ore a timpului mediu de lucru saptamanal. Cu toate acestea, in aprilie 2009, Consiliul de Ministri al UE si Parlamentul European au concluzionat ca nu pot ajunge la un acord cu privire la propunere, in ciuda negocierilor prelungite.
Presedintele Comisiei, Barroso, a anuntat in septembrie 2009 ca viitoarea Comisie va lansa o noua revizuire a directivei pe baza unei consultari in doua etape cu partenerii sociali, in conformitate cu articolul 154 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) si a analizei opiniilor acestora, impreuna cu o evaluare detaliata a impactului economic si social.
Prima faza de consultari a fost lansata in martie 2010.
In aceasta etapa, reprezentantii lucratorilor si angajatorilor nu au comunicat o dorinta comuna de a intra in dialog cu privire la aspectele respective. De aceea, Comisia lanseaza in prezent o a doua etapa de consultare a reprezentantilor lucratorilor si angajatorilor la nivelul UE.
In paralel cu consultarile, Comisia realizeaza o evaluare extensiva a impactului actualelor norme, inclusiv o examinare a aplicarii juridice a directivei in statele membre. Exista, de asemenea, un studiu independent al impactului economic si social.
In timpul celei de-a doua etape a consultarii, partenerii sociali pot sa isi prezinte Comisiei, pana la sfarsitul lunii februarie 2011, opiniile privind diferite optiuni pentru modificarea Directivei privind timpul de lucru. Pe baza acestor raspunsuri, Comisia va incepe pregatirea unei propuneri legislative de modificare a directivei si va realiza o evaluare detaliata a impactului schimbarilor propuse. Propunerea legislativa ar putea fi adoptata dupa ce se incheie evaluarea de impact – aceasta este planificata pentru al treilea trimestru al anului 2011. Propunerea legislativa va trebui apoi sa fie examinata si aprobata de Consiliu si Parlament.
Cu toate acestea, partenerii sociali pot sa decida in orice faza a consultarii sa intre chiar ei in negocieri privind aceste aspecte. In acest caz, Comisia va revizui etapele si continutul calendarului sau pentru propunere.
Timp de lucru de maxim 48 de ore pe saptamana
In decembrie 2008, deputatii europeni au votat modificarea directivei privind timpul de lucru si au solicitat sa nu existe nicio exceptie de la saptamana de lucru de maxim 48 ore. Deputatii au considerat ca derogarile existente pentru aceasta regula ar trebuie sa fie eliminate in trei ani. In plus perioadele de garda, inclusiv perioada inactiva trebuia considerata drept timp de lucru.Totodata, in situatiile in care lucratorilor nu le-au fost acordate perioade de repaus, dupa perioada de lucru trebuie sa li se acorde perioade de repaus compensatorii, in conformitate cu dreptul aplicabil, conventiile colective sau alte acorduri incheiate intre partenerii sociali.
Directiva privind timpul de lucru poate fi consultata aici.
Comentarii articol (2)