Asociatia Profesionala a Economistillor si Contabililor din Romania a propus, in cadrul plaformei initiativa-legislativa.ro, un proiect de modificare a legii contabilitatii, ca replica la proiectul de OUG lansat de MFP la finalul lunii decembrie.
Potrivit initiatorilor, Legea 82 / 1991 a contabilitatii, in forma actuala a creat multe controverse privind in principal intocmirea, verificarea si semnarea situatiilor financiare anuale obligatorii pentru fiecare societate comerciala.
“Incercam, prin propunerile facute, sa ajutam la clarificarea anumitor aspecte legate de raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in asa fel incat sa se respecte obiectivele acesteia si anume masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea economica”, se arata in nota de fundamentare a proiectului.
“Prin propunerile pe care le facem dorim eliminarea posibilitatii de a tine contabilitate "la negru", fara forme legale, precum si responsabilizarea profesionistilor contabili. Dorim ca profesia contabila sa aiba o lege a contabilitatii clara si fara posibilitati de interpretare” sustin initiatorii proiectului.
Ce ar trebui modificat?
Potrivit
APEC, termenele de 30/90 de zile pentru reconstituirea documentelor contabile care au fost pierdute, sustrase sau distruse, sunt extreme de scurte, de aceea se propune extinderea acestora la 60/120 de zile.
Reconstituirea documentelor contabile pierdute, sustrase sau distruse depinde in mare masura de disponibilitatea partenerilor agentului economic, asa incat un termen mai mare de reconstituire va da posibilitatea inregistrarii corecte a tuturor operatiunilor economico-financiare.
Avand in vedere ca situatiile financiare trebuie sa reprezinte fidel rezultatele si pozitia financiara a intreprinderii, sa reflecte realitatea economica a evenimentelor si tranzactiilor si nu numai forma legala a acestora, consideram ca acestea pot fi intocmite, verificate si semnate numai de catre directorul economic , contabilul sef, persoane cu studii superioare si angajate cu contract individual de munca sau de catre de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, in baza contractului de prestari servicii incheiat cu entitatea. Eliminarea sintagmei "alta persoana desemnata" clarifica competentele persoanelor indreptatite sa intocmeasca, sa verifice si sa semneze situatiile financiare. Introducerea obligativitatii existentei contractului individual de munca pentru directorul economic si contabilul sef elimina munca la negru in acest domeniu.
Introducerea alin. 11 al Art. 28 da posibilitatea administratorilor de societati comerciale cu o cifra de afaceri sub plafonul stabilit prin Ordin al Ministrului Finantelor Publice, sa semneze situariile financiare anuale, insa cu conditionarea ca intocmirea si verificarea acestora sa fie facuta de persoane calificate in acest sens, conform Art. 10, alin. (2.1).
Atata timp cat raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine contabilului sef sau directorului economic, acestia trebuie sa semneze declaratia prin care isi asuma raspunderea intocmirii situatiilor financiare.
Proiectul poate fi vizualizat
aici, iar daca esti de acord cu propunerile elaborate,
il poti sustine public, printr-un simplu vot.
De asemenea, atasam pentru comparatie si varianta de modificare si nota de fundamentare a proiectului de modificare a legii contabilitatii, elaborat de MFP.
Initiativa-legislativa.ro, un proiect marca AvocatNet
Comentarii articol (5)