Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi de peste 122 de mii de lei si au confiscat peste o tona de alimente, in urma unui control efectuat la operatori economici din Bucuresti, informeaza ANPC intr-un comunicat de presa.
In data de 26 ianuarie 2011, ANPC a dispus un control operativ pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind protectia consumatorilor la 30 de operatori economici din Bucuresti.
Comisarii au constatat abateri la toti operatorii economici controlati si au aplicat 30 de sanctiuni contraventionale in valoare de 122 500 lei.
Totodata, s-a dispus retragerea de la comercializare a 72 kg de produse alimentare improprii consumului uman, alte 1057 kg au fost oprite temporar de la comercalizare, pana la remedierea neconformitatilor.
Abateri constatate:
1. Comercializarea de produse alimentare cu deficiente de calitate, respectiv legume si fructe comercializate in vrac ce prezentau deprecieri calitative, respectiv cartofi atacati de putregai, castraveti avand culoare modificata, atacati de boli criptogamice si mucegai negru, kiwi cu pulpa moale si inceput de fermentare, dar si ulei de palmier rafinat nehidrogenat, cu data durabilitatii minimale depasita din 30.11.2010.
2. Comercializarea de produse alimentare care erau prezentate prin eticheta de raft cu alta denumire decat cea reala, impusa de producatori, denumire aferenta unei calitati superioare celei reale: tableta de cacao (diverse sortimente) comercializata sub denumirea de ciocolata, bautura spirtoasa cu aroma de vodca prezentata la raft drept vodca, ulei din turte de masline (diverse sortimente) prezentat la raft cu denumirea de ulei de masline, produs UHT indulcit, pe baza de grasimi vegetale, prezentat la raft drept “frisca vegetala”, rulada umpluta cu crema de cacao, denumita pe eticheta de raft drept “rulada crema ciocolata”, pernite umplute cu crema de cacao denumite la raft “pernite ciocolata”, sos cu pasta de tomate si concentrat citric prezentate pe etichetele de raft drept “pasta de tomate” si “suc de lamaie”.
3. Comercializarea de produse alimentare care prin modul de etichetare induceau in eroare consumatorii cu privire la natura si compozitia reala a produselor continute in ambalaj. Asfel, produsele comercializate sub denumirile de salata de icre crap si salata de icre hering, conform listei ingredientelor nu erau obþinute numai din icre de crap, respectiv icre de hering, ci erau obþinute din icre de crap si tarama, respectiv icre de hering si tarama.
4. Alte deficiente ce puteau pune in dificultate consumatorii in alegerea sortimentului dorit: diverse sortimente de paine, comercializate in vrac, fara declararea producatorului si a pretului pe unitatea de masura, produse de patiserie pregatite prin coacere in unitatile proprii la care lipseau informatiile referitoare la ingredientele alergene continute.
5. Nerespectarea prevederilor legale la publicitatea produselor:
- lipsa mentionarii datei de incetare a ofertei in cazul reducerilor de pret la unele produse comercializate prin anuntul publicitar: “Ziua buna dupa pretul ….. se cunoaste!”;
- oferte zilnice pentru un numar de 6 produse, desi in magazin se nu gaseau decat 4 dintre aceste produse;
- pate vegetal promotional avand imprimat pe eticheta “Super oferta 120 g+ 25 g gratis”, neexistand in magazine produsul cu cantiatea neta de 120 g pentru a putea compara preturile si a cuantifica beneficiul ofertei.
6. In cazul produselor nealimentare comercializate (gel de dus, fixativ, crema de pantofi, detergent, felicitari, pungi) au fost constatate deficiente privind informarea consumatorilor, respectiv lipsa traducerii in limba romana a elementelor de identificare-caracterizare, lipsa denumirii produsului, lista ingredientelor partial acoperita de o alta eticheta etc., dar si lipsa informatiilor privind denumirea si adresa producatorului/importatorului in cazul saniutelor.
Comentarii articol (3)