Ministerul Sanatatii si Casa Nationala de Sanatate au modificat recent, printr-un ordin comun, normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Masura a fost luata ca urmare a includerii contributiilor de asigurari sociale in Codul Fiscal si a instituirii declaratiei fiscale unice, incepand cu obligatiile fiscale aferente lunii ianuarie 2011.
Ordinul nr. 130/351 din 2011 a fost publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 141 din 24 februarie 2011.
Potrivit actului normativ, evidenta obligatiilor de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, reprezentand contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, se realizeaza pe baza Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate prevazuta la art. 296 19 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Persoanele prevazute la art. 5 lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate in a caror raza administrativ-teritoriala isi au sediul social, respectiv domiciliul,
exemplarul 2 al certificatelor de conced
iu medical insotit de un centralizator, numai in conditiile in care se solicita restituirea sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Exemplarul 2 al certificatelor de concediu medical se depune la casele de asigurari de sanatate si in situatia in care indemnizatiile aferente se suporta integral de catre angajator, conform art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, precum si in situatia in care asiguratul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a beneficia de indemnizatii.
Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a verifica si de a valida datele cuprinse in declaratia fiscal unica D112.
In cazul in care dupa validarea datelor se constata neconcordante care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratia initiala, casele de asigurari de sanatate vor transmite angajatorilor sau asimilatilor acestora o notificare.
In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data confirmarii de primire a notificarii, angajatorii sau asimilatii acestora au obligatia de a transmite declaratia rectificativa, in conditiile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010.
Declaratia rectificativa poate fi depusa si din initiativa angajatorilor sau a asimilatilor acestora, pentru situatiile care implica rectificarea datelor si/sau a sumelor cuprinse in declaratia initiala.
Angajatorii au obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, aplicata la fondul de salarii brute realizat. Fondul de salarii brute realizat reprezinta suma veniturilor brute realizate de persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005. in fondul de salarii brute realizat sunt incluse si sumele reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005,
numai pentru primele 5 zile de
incapacitate temporara de munca suportate de angajator, precum si sumele reprezentand indemnizatii de incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, acordate in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, numai pentru primele 3 zile de incapacitate suportate de angajator.
Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru persoanele prevazute la art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
o reprezinta fondul de salarii brute realizat prevazut la alin. (2) si nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara.
Prin sintagma „numarul asiguratilor din luna” se intelege numarul de persoane cu venituri care fac parte din fondul de salarii brute asupra caruia s-a aplicat contributia pentru concedii si indemnizatii.
Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate solicitarea scrisa la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.”
Drepturile la concedii si indemnizatii care s-au nascut anterior situatiei de incetare a activitatii angajatorului sau inainte de expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, contractul de administrare ori de management, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Va prezentam in fisier atasat
Declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii si C
ererea Tip privind solicitarea indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate
Comentarii articol (18)