In anii ce au precedat criza, agentiile de rating al creditelor au dat ratinguri mari instrumentelor financiare complexe, care au fost cumparate de investitori fara prea multe intrebari legate de siguranta acestora, se arata intr-un document de presa al Parlamentului European. Aceste produse s-au dovedit mai tarziu toxice, ducand la pierderi uriase si la salvarea sistemului financiar cu ajutorul banilor contribuabililor. Acum, agentiile indeamna statele sa ia masuri de austeritate pentru a evita explozia costurilor imprumuturilor.
Comisia pentru afaceri economice si monetare de la Parlamentul European va vota miercuri, 16 martie, un raport intocmit de liberalul german Wolf Klinz privind perspectivele viitoare ale agentiilor de rating al creditelor.
Mai multa responsabilitate
Raportul sprijina implicarea mai mare a investitorilor si bancilor in analiza riscului, lucru ce ar reduce increderea excesiva a acestora in ratinguri si cere cresterea raspunderii civile a agentiilor de rating al creditelor in caz de neglijenta grava.
„Agentiile trebuie sa fie responsabile pentru ratingurile pe care le emit. Faptul ca ratingurile nu sunt decat opinii nu scutesc agentiile de responsabilitate“, a spus raportorul Klinz.
Raportul mai cere infiintarea unei fundatii europene de rating de credit.
„Crearea acestei fundatii este o idee buna doar in cazul in care aceasta va fi complet independenta si neinfluentata de organismele publice sau de alt fel. Obiectivul acestei fundatii ar fi de a incuraja competitia pe piata dominata de trei mari firme active la nivel global“, a mai aratat raportorul.
Oamenii investesc in actiuni, obligatiuni si instrumente financiare complexe in functie de ratingul acestora: daca au un rating bun, prin urmare sunt sigure, oamenii investesc cu dobanda mica, avand siguranta ca isi vor primi banii inapoi; daca produsele au un rating scazut, deci sunt riscante, oamenii cer dobanda mare pentru a compensa riscul de faliment.
Conflict de interese
In procesul de rating al creditului apar conflicte de interese: agentiile sunt platite de vanzatori pentru a-i evalua pe acestia, iar vanzatorii doresc un rating cat mai bun pentru a-si putea vinde produsele scump. Conform domnului Klinz, „cea mai mare problema este ca agentiile au emis ratinguri pentru produse si in acelasi timp au oferit servicii de consiliere clientilor ce plateau pentru rating“. Dumnealui a explicat ca Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete isi va incepe activitatea de supraveghere a agentiilor de rating al creditelor in vara aceasta.
O agentie poate ajuta o banca de investitii sa structureze un produs in asa fel incat sa obtina pentru el un rating foarte bun, desi productul in sine nu este mai sigur, ci doar pare. Acest comportament iresponsabil a agravat criza, iar guvernele au fost nevoite sa se indatoreze pentru a salva sistemele financiare.
Ingrijorate, insa, de aceasta crestere a datoriilor, agentiile devalorizeaza statele si obligatiunile acestora, fortand cresterea contributiei cetatenilor. Guvernele reactioneaza reducand cheltuielile pentru serviciile sociale, pentru a „calma pietele“. Conform eurodeputatului Klinz, „devalorizarile repetate, in special in cazul Greciei si Spaniei, au venit prea tarziu si nu au ajutat la calmarea pietelor“.
Comentarii articol (0)