Ministerul Finantelor a decis modificarea Legii contabilitatii, elaborand in acest sens un proiect de ordonanta de urgenta. Printre noile reglementari se numara posibilitatea ca firmele care au cifra de afaceri si active mai mici de 35.000 de euro sa poata opta pentru un sistem contabil simplificat, dar si amenzi de pana la 10.000 lei pentru detinerea de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate.
Desi are drept scop declarat simplificarea sistemului contabil pentru firmele mici, dorind a diminua costurile administrative cu organizarea si conducerea contabilitatii pentru entitatile care indeplinesc anumite criterii de marime, noul act normativ (in varianta de proiect) prezinta
si o serie de neclaritati, care ar putea da nastere la interpretari in practica.
Astfel, la punctul 7 al articolului este prevazut faptul ca persoanele care in exercitiul financiar precedent au indeplinit urmatoarele doua criterii: cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si
totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate, aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
Despre ce active este vorba? Textul nu precizeaza acest lucru. In contabilitatea romaneasca exista active imobilizate, active circulante, active nete, fiecare cu tratament contabil diferit.
Totodata, proiectul de OUG prevede introducerea posibilitatii organizarii si conducerii contabilitatii, pentru firmele care indeplinesc conditiile de mai sus, de catre
persoane angajate pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil, persoane care intocmesc si semneaza situatiile financiare anuale.
Expresia
persoane angajate pe baza de contracte/conventii civile reprezinta o alta neclaratitate in textul de lege care poate da nastere la interpretari. In acest sens sunt relevante si prevederile pct. 67 din Normele metodologice date in aplicarea art. 55 alin. (2) din Codul fiscal coroborate cu art. 11 din Codul fiscal, in baza carora
organul fiscal poate reincadra contractul civil si-l poate considera, in fapt, ca un veritabil contract de munca.
Deci, daca persoana in cauza isi desfasoara activitatea in mod continuu, in cadrul unui program prestabilit, si utilizeaza mijloacele puse la dispozitie de societate etc., atunci nu se poate vorbi de o relatie de tipul prestator-beneficiar, ci de o relatie de tipul angajat-angajator. Din acest motiv, orice contract civil s-ar incheia, la un control al organelor fiscale activitatea persoanei respective n-ar fi tratata ca o activitate “independenta”, ci
ar fi reincadrata ca o activitate “dependenta”, cu toate consecintele fiscale ce decurg dintr-o astfel de situatie.
De asemenea, au fost introdusa si
amenda de pana la 1000 lei pentru nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice in ceea ce priveste
intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate precum si a raportarilor contabile.
Pana in prezent, amenda era aplicata doar pentru nedepunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare anuale, aceasta putand
varia de la 400 la 500 lei.
Alte prevederi importante din proiect:
- armonizarea prevederilor din domeniul contabilitatii tinând cont de trecerea la implementarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS) ca baza a contabilitatii si pentru intocmirea situatiilor financiare individuale, de catre sistemul bancar, incepând cu exercitiul financiar al anului 2012;
- introducerea obligativitatii depunerii situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate, de catre societatile comerciale, numai la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale;
- reglementarea responsabilitatii persoanelor care organizeaza si conduc contabilitatea;
- separarea prevederilor referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de cele referitoare la intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale;
- introducerea de prevederi referitoare la tinerea evidentei contabile si auditarea situatiilor financiare anuale pentru institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, conform normelor si reglementarilor emise de BNR;
- stipularea in mod expres ca, in toate situatiile si pentru toate categoriile de entitati, inregistrarea, evaluarea si prezentarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza conform reglementarilor contabile aplicabile;
- stabilirea persoanelor care raspund de arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate in cazul operatiunilor de reorganizare;
- introducerea de prevederi privind intocmirea, auditarea si depunerea situatiilor financiare anuale de catre subunitatile fara personalitate juridica din România care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
- completarea categoriilor de entitati cuprinse in definitia persoanelor juridice de interes public, entitati ale caror situatii financiare anuale sunt supuse auditului statutar;
- completarea prevederilor referitoare la situatia când exercitiul financiar difera de anul calendaristic, pentru anumite categorii de entitati;
- introducerea de prevederi referitoare la depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau a lichidarii activitatii persoanelor respective;
- abrogarea prevederilor referitoare la contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate, pâna când abordarea bugetara va fi aceeasi cu cea contabila;
- reducerea termenului in care autoritatile publice, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, institutiile publice finantate integral din venituri proprii, ai caror conducatori au calitatea de ordonatori principali de credite, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru situatiile financiare centralizate pe ansamblul judetului si al municipiului Bucuresti, depun la Ministerul Finantelor Publice situatii financiare trimestriale si anuale pentru furnizarea informatiilor solicitate de Institutul European de Statistica - EUROSTAT si Fondul Monetar International;
- stabilirea termenelor de depunere a situatiilor financiare trimestriale si anuale de catre institutiile publice de subordonare centrala ai caror conducatori au calitatea de ordonatori secundari si ordonatori tertiari de credite precum si a termenelor de depunere a situatiilor financiare trimestriale si anuale pentru institutiile publice de subordonare locala ai caror conducatori au calitatea de ordonatori principali de credite;
- actualizarea prevederilor privind contraventiile prevazute in lege si sanctionarea acestora.
Pentru mai multe informatii, puteti consulta proiectul de OUG in fisierul atasat.
Comentarii articol (20)