Potrivit PE, unul din cinci europeni, sau altfel spus 100 de milioane de oameni, intra in categoria „tinerilor”. Rata somajului este insa foarte ridicata in randul acestora, peste 20% pentru cei aflati sub 25 de ani, in timp ce jumatate dintre cei care lucreaza sunt angajati pe o perioada limitata. De asemenea, mai putin de unul din trei europeni (31,1%) detine o diploma universitara, si, ceea ce e si mai deranjant, 14,4% au abandonat scoala.
Planuri pentru a imbunatati aceste cifre exista, dar adoptarea unor masuri specifice este esentiala. Comisia pentru cultura si educatie a aprobat, saptamana trecuta, mai multe propuneri in acest sens, unul dintre ele fiind raportul eurodeputatului sloven Milan Zver de la Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat).
Accesul pe piata fortei de munca
De asemenea, deputatii europeni vor sa reduca rata abandonului scolar. Obiectivul stabilit de acestia este diminuarea numarului celor care nu au cel putin o diploma de bacalaureat de la 15% la 10% pana in 2020. Abandonul scolar nu atrage nimic bun dupa sine, astfel incat Comisia va cere statelor membre sa faca tot ceea ce le sta in putinta pentru a reduce acest fenomen.
Invatamantul superior ar trebui sa fie mai atractiv, potrivit raportului elaborate de PE, scopul fiind ca 40% dintre europeni sa detina o diploma de studii superioare pana in anul 2020. Insa, pentru a fi indeplinit se propune modernizarea planului de invatamant, a sistemului de finantare si a conducerii universitare. Astfel, se estimeaza ca, pana in 2020, o treime din slujbele europene vor necesita un nivel inalt de calificare.
In raport se vorbeste, de asemenea, despre promovarea formarii profesionale si a stagiilor.
“Chiar daca studiile universitare nu sunt pe placul tuturor, asta nu inseamna ca tinerii trebuie sa isi petreaca viata ca muncitori necalificati. Uceniciile si stagiile pot ajuta tinerii sa se conecteze mai usor la piata muncii, daca nu au calificarile necesare”, se mai arata in documentul de presa.
Competente fara frontiere
Tinerii pot sa invete o meserie de la cei mai buni, oriunde s-ar afla acestia in Europa, se mai apreciaza in documentul de presa. Carnetul „Tineretul in miscare” le permite acest lucru. Prin facilitarea invatamantului in strainatate, carnetul se vrea a fi instrumentul de accelerare a procesului de integrare a cursantilor itineranti.
Daca tinerii au deja competente dobandite, acestea ar putea fi inscrise intr-un „pasaport european de abilitati”. Documentul va arata ceea ce stie sa faca un tanar, imbunatatindu-i sansele de angajare.
Totodata, „Primul tau loc de munca” este un alt proiect pilot care vrea sa ajute tinerii sa isi inceapa cariera peste hotare, intr-un stat membru in care abilitatile lor se afla la mare cautare. Sincronizarea posturilor vacante cu profilul celor care cauta un loc de munca va fi asigurata printr-un monitor european de posturi vacante. Acest serviciu va supraveghea tendintele din statele membre pentru a imbunatati activitatea agentiilor de ocupare a fortei de munca, conform PE.
In cazul in care experienta dobandita reprezinta o problema, EU propune ca agentiile pentru ocuparea fortei de munca sa se asigure ca toti cei aflati sub 25 de ani fie sa isi desfasoare studiile, fie sa fie angajati.
In ceea ce priveste aspectul financiar, toate bursele incluse precum Erasmus, Leonardo da Vinci sau Comenius vor fi finantate de UE. Se asteapta insa implicarea statelor membre si a sectorului privat.
Pentru a fi adoptate oficial, propunerile vor fi votate in cadrul sesiunii plenare a Parlamentului din data de 12 mai 2011.
Statistici:
- 100 de milioane de europeni cu varsta sub 30 de ani;
- 14,4% dintre cei cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani nu au diploma de bacalaureat;
- rata somajului pentru categoria de varsta 15-24 de ani este de 20,4%;
- 12,4% din tinerii cu varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani nu studiaza si nici nu sunt angajati;
- 40% dintre tineri lucreaza pe baza unui contract pe o perioada limitata;
- europeni cu studii superioare: 31,1% vs. 40% in SUA si 50% in Japonia;
Sursa: Parlamentul European
Comentarii articol (5)