Toate atributiile care tin de inregistrarea societatilor comerciale, divizarea/fuziunea acestora si incetarea activitatii lor, precum si autorizarea persoanelor fizice vor reveni registratorilor comerciali care, astfel, se vor substitui judecatorilor de la ONRC, potrivit unui proiect de lege aprobat de Executiv, in sedinta de miercuri. De asemenea, actul normativ prevede inlocuirea, in urmatorii 2 ani, a publicarii actelor care tin de infiintarea societatilor comerciale in Monitorul Oficial cu o platforma electronica, precum si simplificarea procedurilor legate de fuziunea, divizarea si incetarea activitatii unei societati comerciale.
Potrivit proiectului de lege privind registratorii comerciali si activitatea de inregistrare in registrul comertului,
registratorii comerciali sunt functionari in cadrul Registrului Comertului avand statutul de personal contractual, dar care sunt
investiti cu putere de autoritate publica.
Astfel, acestia
se vor substitui in tot ceea ce inseamna partea introductiva de atributii care ii revenea judecatorului-delegat in legatura cu societatile comerciale si persoanele fizice autorizate, urmand ca orice nemultumire a tertelor persoane in legatura cu inregistrarea unei societati comerciale sa fie solutionata de instanta de judecata, in mod obisnuit, prin contestarea actului intocmit de registratorul comercial.
Noul act normativ prevede ca
drepturile si obligatiile pe care le au magistratii, sa le revina registratorilor comerciali, fara ca acestia sa fie magistrati, ci doar persoane care exercita autoritatea publica de stat.
Conform MJ, incepand din decembrie 2009 o parte din personalul Registrului Comertului a fost selectat si urmeaza cursuri de perfectionare, iar pentru posturile care raman neocupate a fost prevazuta o procedura de selectie.
De asemenea, o alta modificare importanta introdusa prin proiectul de lege aprobat de Guvern este
renuntarea la publicarea in Monitorul Oficial a actelor care tin de infiintarea societatilor comerciale si modificarile aduse in cadrul acestora, in schimb va fi creata
o platforma electronica prin intermediul careia toate persoanele interesate vor putea, la costuri minime, sa aiba acces la baza de date respective, in urmatorii doi ani.
Potrivit proiectului, orice mentiuni referitoare la o noua societate comerciala sau o noua persoana fizica autorizata vor fi incluse obligatoriu in aceasta baza de date in
termen de 3 zile de la momentul inregistrarii.
Totodata,
platforma electronica va include si informatii referitoare la societatile comerciale care sunt inactive din punct de vedere fiscal, astfel incat o societate comerciala care doreste sa intre in relatii de afaceri cu o alta societate comerciala va putea sa acceseze aceasta baza de date pentru a vedea daca are, intr-adevar, un partener de afaceri viabil. O alta noutate se refera la cazierul asociatului, actionarului sau administratorului care, pentru prima data, se va regasi in aceasta baza de date.
Conform unui document de presa remis de ONRC,
publicarea in Buletinul electronic al Registrului Comertului prezinta o serie de avantaje, printre care:
- simplificarea formalitatile administrative de publicare (in acord cu recomandarile Comisiei Europene de simplificare si accelerare a procedurilor legate de operarea unei afaceri);
- reducerea termenul de efectuare a publicitatii;
- reducerea costurile de publicare (taxa unica de publicare/act, la nivelul cuantumului unei mentiuni in Registrul Comertului, respectiv 30 lei);
- facilitarea accesului publicului la informatiile referitoare la constituirea si functionarea comerciantilor (platforma electronica centrala va permite consultarea in ordine cronologica a actelor si informatiilor publicate);
- cresterea capacitatii institutionale de interconectare cu alte sisteme electronice nationale si internationale (deja, la nivel comunitar, este in dezbatere un proiect de directiva pentru interconectarea registrelor comertului din statele membre UE).
Actul normativ
simplifica, in acelasi timp, tot ceea ce inseamna proceduri in legatura cu fuziunea, divizarea si incetarea activitatii unei societati comerciale, eliminand diferentele existente la ora actuala intre proceduri in functie de tipul societatii comerciale. Practic, prin aceasta simplificare sunt transpuse in legislatia romaneasca reglementarile europene care prevad armonizarea procedurilor respective, iar societatile comerciale vor avea posibilitatea de a se inregistra folosind semnatura electronica, nemaifiind necesara deplasarea la sediul Registrului Comertului pentru a depune fizic documentele necesare.
ONRC precizeaza ca prin Transpunerea Directivei 2009/109/CE de modificare a Directivelor 77/91/CE, 78/855/CE si 82/891/CE in ceea ce priveste obligatiile de raportare si intocmire a documentatiei necesare in cazul fuziunilor si divizarilor se va realiza:
- reducerea obligatiilor de raportare impuse societatilor comerciale (renuntarea, in anumite conditii, la elaborarea unor rapoarte ale expertilor independenti, ale administratorilor societatilor);
- simplificarea formalitatilor de publicitate legate de constituirea si modificarea actelor constitutive, fuziune, divizare (folosirea publicitatii prin intermediul paginii de internet proprii a societatii comerciale);
- simplificarea formalitatilor de informare a actionarilor de catre organele de conducere ale societatii (informare prin intermediul paginii de internet proprii a societatii, furnizare de informatii prin descarcarea documentatiei de pe aceasta pagina de internet);
- crearea unei proceduri simplificate pentru fuziunea prin absorbtie, in care societatea absorbanta detine totalitatea sau cel putin 90% din actiunile societatii absorbite;
- instituirea unei proceduri simplificate pentru operatiunile de divizare in care societatile beneficiare detin impreuna toate actiunile/partile sociale ale societatii divizate.
„Prin aprobarea acestui proiect de lege se finalizeaza, din perspectiva legislativa, reforma Registrului Comertului, demarata in decembrie 2009 prin restrangerea rolului judecatorului delegat”, a precizat secretarul de stat in Ministerul Justitiei, Alina Bica, la finalul sedintei Executivului.
Potrivit Executivului, proiectul de Lege privind registratorii comerciali si activitatea de inregistrare in registrul comertului va fi trimis Parlamentului pentru adoptarea in procedura de urgenta.
Comentarii articol (8)